NOTICES BIOGRAPHIQUES
Frère Hubert
Hendrik Hamers
(Frère Alfons)
Harrie est né
à Epen, aux Pays-Bas, le 13 juillet 1916. Encore enfant, il déménage
à Malines où il reçoit la confirmation en 1924. En vue
de devenir missionnaire, il se prépare à Varsenare et Gits,
en Belgique, où il prononce le Serment le 8 septembre 1947, et il prend
le nom dAlfons. Son frère cadet était notre confrère
Leo (+ 1997).
Harrie était un travailleur acharné. Quelquun
la décrit comme étant lhomme qui ne se fatigue
jamais. Il était toujours prêt à rendre service.
Il avait un caractère doux, un sens subtil de lhumour, et il
était agréable de vivre et de travailler avec lui. Quelquun
qui a vécu avec lui pendant des années écrit : Je
ne lai jamais vu en colère ! En plus de ses nombreuses
activités, Harrie accorda beaucoup dimportance à la réflexion
spirituelle et à la dimension intérieure de la vie. On le reconnaissait
en cela et quelquun a écrit en décembre 2008 : Jimagine
que lon peut encore le trouver avec le Seigneur dans la chapelle.
Harrie était de type frugal, ne buvant ni alcool, ni café, ni
thé, seulement de leau. On la appelé loiseau
aquatique.
Après son serment, Harrie reste à Gits pendant
une année et il travaille à la ferme du noviciat. En septembre
1948, il sinstalle à Varsenare et soccupe du potager, non
seulement pour notre propre usage, mais aussi pour la vente des légumes
sur le marché. Pendant quatre ans, il a initié les novices aux
secrets de la culture maraîchère et beaucoup se souviennent encore
de lui et de son travail.
En octobre 1952, Harrie part pour lEst du Congo. Il est
nommé à Katana, dans le diocèse de Bukavu. Il soccupe
de la ferme pendant dix ans et il offre ainsi la nourriture au petit séminaire.
Il dirige aussi une fabrique de briques et de tuiles pour ses nombreux projets
de construction. En outre, il supervise la plantation de café. Il considère
le congé en Belgique ou en Hollande comme une perte de temps. En 1961,
il passe un mois à Nyakibanda, au Rwanda, et remplace le frère
qui travaille à la ferme du grand séminaire.
En août 1962, Harrie va à la Procure de Bukavu
comme économe et responsable de laccueil. Il y passe environ
huit mois. Puis, en mars 1963, il va au domaine de lhôpital de
la Fomulac à Katana, et il vit en communauté avec des confrères.
Il dessine les plans de ses projets et les exécute. Parmi ceux-ci,
un hôpital et une école pour les enfants du personnel. Il construit
avec talent et il veille aux détails. Il plante aussi des arbres. Il
dirige un atelier de menuiserie et une scierie, ainsi quune carrière
de pierres et de sable. Pour faire bonne mesure, il soccupe encore de
la ferme. Il a de bonnes relations avec les travailleurs et avec la population
en général.
Harrie naimait pas être le centre de lattention.
Lhistoire raconte que, lorsque son frère Leo est venu depuis
Bunia à loccasion de son jubilé dargent, Harrie
a soudainement disparu !
En janvier 1992, Harrie est à Murheza, Bukavu, comme
économe. Il soccupe aussi dun grand potager, dune
petite plantation de café et dune parcelle deucalyptus.
Il a produit toute sorte de légumes, dont la laitue, ainsi que des
fruits frais tout au long de lannée. Il torréfie également
le café, ce que toutes les communautés du diocèse apprécient
fort. Il partage son temps entre la prière et le travail et il est
toujours disponible pour ceux qui ont besoin de lui. Chaque vendredi matin,
il accueille les pauvres qui sont alignés dans la cour, une ligne pour
les adultes et une autre pour les enfants. Les adultes reçoivent de
largent, les enfants des bananes, des bonbons, des biscuits.
Même malade, Harrie a lhabitude de continuer à
travailler. La solution est alors dappeler le Supérieur et de
lobliger à se reposer, au nom de la sainte obéissance.
Mais il écoutait rarement les bons conseils. Il a dû être
hospitalisé une fois à la Fomulac, où il a vécu
et travaillé pendant si longtemps. Après trois jours, les confrères
ne pouvaient plus le garder en chambre et ils ont dû le relaxer, tellement
il insistait pour sortir et travailler avec ses anciens collaborateurs ! À
une autre occasion, lors dun différend entre lhôpital
et un voisin au sujet de la limite de la propriété, le directeur
est parti chercher Harrie à Murheza. Sans hésiter, Harrie sest
dirigé vers lendroit exact où se trouvait la limite légale.
Problème résolu !
En avril 1996, Harrie est retourné définitivement
aux Pays-Bas, à Heythuysen, âgé de près de 80 ans.
Il aurait préféré rester à Murheza où il
était si heureux. Il prit cette décision, sachant que son frère
Leo était malade à Heythuysen. Harrie sest occupé
de lui avec dévouement, jour et nuit, jusquà sa mort.
Harrie passait ses moments de détente à travailler
sa collection de timbres et à jouer aux cartes. En 2010 cependant,
le jeu de cartes est devenu de plus en plus difficile à pratiquer.
Harrie devenait progressivement sourd. Alors, il se contentait de sasseoir
et de regarder les autres jouer. En décembre 2013, il a fait une mauvaise
chute. Dès lors, il a été confiné dans un fauteuil
roulant, mais il insistait pour le faire avancer lui-même. On le voyait
souvent dans la chapelle, ou propulsant sa chaise roulante à travers
les longs couloirs de la maison, un chapelet en main. Il visitait régulièrement
un confrère, une ou deux fois par semaine, pour un entretien spirituel.
La conversation devint de plus en plus difficile à cause
de la surdité. On ne lentendit jamais se plaindre et il a donné
limpression dêtre une personne heureuse. Il a commencé
à perdre beaucoup de poids et à avoir des problèmes dorientation.
Fin février 2014, il a fait une mauvaise chute dans son appartement
et, depuis lors, il a dû rester couché. Il est mort paisiblement
dans son appartement, le 7 mars 2014.
Nous avons célébré sa longue et belle vie
dans une eucharistie avec ses parents et amis, et nous lavons enterré
dans notre cimetière de Saint-Charles le 12 mars 2014.
Quen voyant vos bonnes uvres, ils rendent
gloire à votre Père qui est aux cieux. (Mt 5, 16)
Marien van den Eijnden
Frère Albert Pierre
(Frère Gérard)
1919 -
- 2014
Dernier dune
famille de six enfants, Albert naquit le 2 février 1919 à Flavigny-sur-Moselle,
dans le diocèse de Nancy, France. Une de ses surs devint religieuse
bénédictine. À 13 ans, à la fin de ses études
primaires, le papa, simple ouvrier agricole, ne pouvant payer des études
secondaires à ses enfants, et la maman étant morte dès
1933, Albert fut, comme ses aînés, embauché dans une ferme
du village. Il y resta jusquà son service militaire, en novembre
1939. Non sans amertume, il se rappelait son envoi vers Soissons, puis Belfort,
en février 1940, avec, pour armement, un fusil Lebel avec baïonnette,
mais sans cartouches
La première colonne de chars allemands rencontrée
neut pas à semployer pour neutraliser lunité.
Albert fut envoyé dans une usine de papier à Untersen, entre
Hambourg et la mer. En août 1941, affecté à une petite
ferme, il eut la chance, - la grâce, corrige-t-il -, dy passer
les quatre dernières années de captivité avec un bon
compagnon, un Vendéen, sabotier de son état et sacristain dans
son village de Saint-Hilaire.
Libéré en I945, et démobilisé à
Lille, il retrouva à Flavigny son père totalement handicapé
par les rhumatismes, et sa sur, persistant dans son désir de
vie religieuse, mais toujours retenue par le service du foyer. Il reprit donc
son métier dagriculteur et surtout renoua avec la pratique religieuse
car, durant sa captivité, il ny avait pas souvent de messes célébrées.
Survint la mort de son père le 23 décembre 1948. Sentant lui
aussi lappel à la vie religieuse, Albert prit conseil auprès
du directeur de conscience de sa sur, lequel lui donna ladresse
du postulat des Pères Blancs à Antilly. Il entra au postulat
le 23 septembre 1949. Sa sur pouvant enfin réaliser sa vocation,
ils avaient pris le même train pour Paris, lun continuant sur
Antilly, lautre vers son couvent, à Vannes.
Albert entama son année spirituelle le 7 octobre 1950
à Bonnelles, sous le nom de Frère Gérard. Il y prononça
son premier serment le 10 septembre 1952, avant une année de formation
professionnelle à Mours en 1953-1954 ; il fera le serment perpétuel
à Maison-Carrée, le 10 septembre 1958. Durant ses années
de formation, les appréciations ne sauraient être plus élogieuses,
tant pour la valeur morale et religieuse dAlbert que pour son intelligence
et ses progrès rapides en mécanique, menuiserie, soudure, électricité.
On voyait même en lui létoffe dun futur moniteur.
Seul bémol, un dos fragile qui nécessita deux opérations
de hernies discales, en 1951 et 1954, et lobligea au port dun
corset.
Après Mours, il fut nommé, le 15 août 1954, à Kerrata, en Algérie où le P. Juguet et sa communauté exploitaient 70 hectares de vigne. Albert y resta 22 ans, entrecoupés des seuls congés de règle et de la Grande Retraite, en septembre 1965, à la Villa Cavalleti. Son entente avec le Père Juguet était parfaite.
Dans ses souvenirs de Kerrata, il souligne aussi la convivialité
avec les moniteurs, lhonnêteté des ouvriers, la confiance
de la population, même aux temps difficiles de la guerre dindépendance.
Cependant, la vigne ayant vieilli, le Père Juguet lança lélevage,
la production laitière et la plantation doliviers. Albert était
lhomme de la situation : létable comptant bientôt
17 vaches laitières et de jeunes bêtes, les terrains libérés
produisirent des céréales pour bovins (vesce et avoine). Sur
plus de 6 hectares, on installa un système darrosage pour cultiver
luzerne, trèfle et maïs vert. On planta des hectares doliviers
et de caroubiers.
Pour aider les gens sans emploi, on ouvrit une section limousinerie
et maçonnerie, pour 20 à 25 jeunes de 15 à 20 ans, qui
fonctionna fort bien jusquen 1962. Il en sortit de véritables
techniciens. Le poste comportait aussi une école de filles de 50 élèves,
la première de la région, et un dispensaire. Mais, le 12 mai
1976, on avertit que la ferme serait dirigée désormais par un
comité de gestion, et lécole, par un nouveau directeur.
Il fallut partir.
Désireux de prendre un peu de recul, Albert fut envoyé
à Tassy pour y effectuer divers travaux. Puis, on lui proposa de travailler
au Mali ; très attaché à sa vocation, prêt à
faire nimporte quoi pour y répondre, il accepta, comme toujours,
sans discuter. Dans ses lettres de règle aux supérieurs, écrites
lors de ses retraites annuelles, son ton est toujours déférent,
confiant, soucieux de les informer des bons résultats de son travail
et de la vie agréable en communauté, du bien qui se faisait
dans la région.
Le 1er janvier 1977, on le retrouve donc au Mali, économe
du Centre de langue à Falajè. Jai été
très heureux de cette nomination après mon départ dAlgérie,
confiait-il. Javais 57 ans. Jai passé 9 bonnes années
avec le Père Bailleul et 6 autres avec le Père José Morales.
En tant que Frère, outre le soin des cultures, javais monté
un petit atelier équipé dun poste de soudure électrique.
Jai pu ainsi fabriquer pour les missions des tables, des bancs, des
tabourets à monture métallique, embellir léglise
de vitraux, et rendre beaucoup de services aux paysans du coin. Jassurai
aussi le ravitaillement de la mission de Falajè, située à
75 km de Bamako.
De lavis de tous, il fut partout un travailleur acharné,
persévérant, consciencieux et précis, dun dévouement
irréprochable. Son unique faiblesse fut de ne pas assez se ménager.
Aussi connut-il un long congé médical, du 16 juin 1985 au 21
juillet 1986 : on avait diagnostiqué une hépatite A et le réveil
dun ulcère. Une chute du haut dun mur lui valut un autre
long congé en France, du 17 mai 1989 à janvier 1991. Malgré
ces deux contretemps, le Régional notait : Homme charmant en
communauté, sérieux et serviable, on ne demande quà
le garder le plus longtemps possible. Mais à 73 ans, Albert,
ne se sentant plus capable dassurer son travail, demanda son retour
définitif.
Il résidait à Mours, entretenant notamment le
parc et rendant divers services, depuis le 15 septembre 1992. De là,
le 1er juillet 2000, il se retira à Billère : Merci à
la Société des Pères Blancs, écrira-t-il, de mavoir
permis ce parcours missionnaire et de profiter maintenant dune vieillesse
confortable à laquelle je navais jamais pensé pouvoir
accéder. Deo Gratias pour tout !
Le Seigneur le rappela à Lui le 18 février 2014.
Quil entre dans la joie dun Père quil aima et servit
si bien, en ses frères algériens et maliens, durant 95 ans.
Armand Duval
Père Gabriel
Pichard
Gabriel
Pichard est né le 12 octobre 1921 à la Pouëze, dans le
pays de Loire, à louest de la France. Il est le cadet de 4 enfants
dans une famille chrétienne de cultivateurs. De 1932 à 1939,
il est au collège de Combrée où il obtient son baccalauréat.
En 1936, pendant ce temps de collège, il vit une conversion et entend
lappel du Seigneur pour la vie missionnaire. En 1939, il entre au grand
séminaire du diocèse dAngers. Mais cest la guerre
et, de 1943 à 1945, il travaille dans une usine en Allemagne comme
coupeur de fer au chalumeau. En mai 1945, il revient en famille et y reste
jusquen novembre de la même année.
Il entre alors au noviciat des Pères Blancs à Maison-Carrée,
à Alger. De 1946 à 1947, il est en Tunisie, au grand séminaire
de Thibar où il est ordonné prêtre le 29 juin 1947. Dans
les annotations de ses professeurs, les mêmes mots reviennent souvent
: esprit vif, âme droite et délicate, caractère
ouvert, optimiste, parfois naïf
Sa première nomination est pour la Haute-Volta (actuel Burkina Faso)
où il arrive au mois de septembre de la même année. Il
sinstalle comme professeur au grand séminaire de Koumi, proche
de Bobo-Dioulasso. Il y prononce son serment missionnaire le 3 décembre
1947. Heureusement pour lui, ses supérieurs estiment quil
nest pas fait pour se spécialiser dans lenseignement dans
les grands séminaires.
De 1952 à 1957, il est vicaire de la paroisse de Toma, au pays samo
(diocèse de Nouna-Dedougou). En 1957, il est nommé curé
de la paroisse de Tougan où il trouve, comme vicaire, lAbbé
Zéphyrin Toé, futur évêque du diocèse. Il
y reste jusquen 1963. Puis il retourne à Toma, mais comme curé.
Il dirigera la paroisse jusquen 1970. Dans ces diverses fonctions, il
est très bon confrère, charitable, gai, estimé de tous.
Supérieur, il a suffisamment dautorité, sans être
cassant
Il a très bien appris la langue de Toma puis celle de
Tougan. Il rentre alors en France pour 3 ans danimation missionnaire.
En 1973, labbé Zéphyrin Toé devient évêque
et prend la succession de Mgr Jean Lesourd. Mgr Toé appelle le Père
Pichard pour quil soit son vicaire général, ce quil
fera jusquen 1987. Gabriel commente lui-même ce temps auprès
de lévêque : Les 14 ans que jai passés
comme vicaire général du diocèse de Nouna-Dedougou avec
Mgr Zéphyrin Toé furent un temps de paix et de joie. Nous avons
vécu dans une confiance mutuelle très grande et une collaboration
étroite, et dans une proximité aussi très grande avec
toutes les douze ethnies du diocèse. Javais la mission de former
des communautés chrétiennes pour une Église-Famille.
(Paroles tirées dun entretien lors de son jubilé dor
en 1997). Après cette période, il prend une année sabbatique
et de recyclage en France.
À son retour au Burkina, en 1988, il est curé intérimaire
à Tougan pour assurer la transmission de la paroisse aux abbés
diocésains. En 1989, il est nommé aumônier du Centre de
Formation Dii Alfred Diban de Moundasso. Il le sera jusquen
1995. Cette année-là, il devient postulateur pour la cause de
béatification dAlfred Diban, premier chrétien du Burkina
Faso.
Le 16 novembre 1997, il célèbre son jubilé dor
sacerdotal, qui coïncide avec celui de son arrivée au Burkina
et de son serment missionnaire. Il réside alors à Tionkuy. Il
assume tout un ensemble de tâches : soutien au projet la Colline
du Frère Herbert Schwartz, soutien et suivi des malades du sida dans
le centre tenu par les Surs de la Charité de Mère Teresa,
accompagnement spirituel dun grand nombre de personnes. Le 21 janvier
2000, il est fait Officier de lOrdre National du Burkina.
Il va suivre de très près également le partage du diocèse
et la résurrection du diocèse de Nouna avec Mgr
Joseph Sama comme évêque. Il sera là encore pour lintronisation,
le 1er octobre 2005, de Mgr Judes Bicaba, nouvel évêque de Dédougou.
En 2007, le jour de son jubilé de 60 ans dordination sacerdotale,
le vicaire général du diocèse de Dédougou sadressa
à lui : Père Pichard, vous êtes un géant
dans ce diocèse ! Cest à 26 ans, en octobre 1947,
que vous arriviez au Burkina Faso
Et de citer tous les chantiers
dans lesquels il a travaillé, comme professeur à Koumi, en paroisse,
comme vicaire général, fondateur de Moundasso
et auprès
des jeunes aujourdhui. Il conclut : Comme une calebasse en remplit
une autre, jeune et dans la force de lâge, vous avez su donner
et vous donner. Aujourdhui, vieux et chargé dâge,
vous continuer à vous donner.
Mais les années passant, sa santé décline. Cest
presque contre son gré quil est rapatrié le 27 février
2008. Il reprend des forces à Paris, rue Friant. Quatre mois plus tard,
il part sinstaller à la maison de retraite de Bry-sur-Marne.
Cependant, Gabriel voit ses forces encore diminuer et, surtout, il devient
de plus en plus dépendant. Après quelques mois à Chevilly-la-Rue,
il est transféré, le 1er octobre 2010, à la maison de
Billère, mieux adaptée pour ses soins. Cest là
que le Seigneur viendra lappeler le 3 octobre 2013.
Il écrivait en 2006 : Voilà bientôt 60 ans que
je suis missionnaire. Je puis dire quen tous mes engagements, dictés
par les événements, les orientations de la Société
et la volonté du Père, jai toujours été
heureux et jen rends grâce à Dieu. Jattends la rencontre
visible avec Celui qui nous a dit : Cest moi qui vous ai choisis
pour être mes compagnons et porter lÉvangile, cette
Bonne Nouvelle qui seule peut rendre un homme comblé au fond de son
cur.
Que tes uvres sont belles, que tes uvres sont grandes !
Seigneur. Seigneur, tu nous combles de joie !
Pierre Meynet
Père Frans Moens
1927 -
- 2013
Frans
est né le 22 avril 1927 à Mortsel, banlieue dAnvers,
Belgique, dans une famille nombreuse ; son père était un des
cofondateurs de la Kredietbank. Frans commença lécole
primaire à Mortsel pour la terminer à Hasselt, où son
père avait été muté. Cest là aussi
quil suivit les humanités anciennes au collège Saint-Joseph.
La famille déménagea une fois de plus et sinstalla à
Jette, une des 19 communes de lagglomération bruxelloise.
En septembre 1945, Frans fit ses études philosophiques chez les
Pères Blancs à Boechout. Suivirent le noviciat à Varsenare
et le scolasticat à Heverlee, où il prononça son serment
missionnaire le 21 juillet 1951 et fut ordonné prêtre le 12
avril 1952 par Mgr Geeraerts. Ses professeurs voient en lui un homme tranquille,
paisible, équilibré, un peu flegmatique, ayant beaucoup de
tact, optimiste et toujours dhumeur égale ; travaillant efficacement,
sans faire beaucoup de bruit, quelquun sur qui on peut compter.
Après avoir satisfait à ses obligations patriotiques comme
étudiant des Sciences doutre-mer à luniversité
de Louvain, Frans part pour le Burundi, le 1er avril 1953. Il débute
comme vicaire à Mutumba, dans le diocèse de Gitega, et y apprend
le Kirundi, tout en étant responsable des écoles primaires.
De 1954 à 1959, nous le retrouvons à Kibumbu, ensuite à
Rusengo, où il est directeur de lécole normale. En août
1961, il est nommé à Giheta, dabord comme professeur
au Collège de Notre-Dame de la Sagesse, ensuite comme aumônier
et professeur de religion à lécole normale. En mai 1964,
après trois jours de coma suite à une forte hépatite,
il est rapatrié en Belgique. Rétabli, il fait une année
détude à Lumen Vitae, léquivalent dune
candidature en théologie à la Grégorienne de Rome.
En septembre 1965, Frans repart à Gitega et devient aumônier et professeur de religion à lÉcole normale dirigée par les Frères de la Charité. Le Frère directeur rendit ce témoignage : La présence du Père est une bénédiction pour notre école ; il rapproche les élèves du prêtre, ce qui est fort important pour de futurs instituteurs. Frans est en même temps aumônier de la Chiro.
En septembre 1969, à la demande de Mgr Makarakiza, il fait une deuxième
année à Lumen Vitae et obtient ainsi une licence en pastorale
et catéchèse. Il retourne à lÉcole normale
de Gitega jusquà son expulsion du pays, en juillet 1972, comme
élément subversif et dangereux, avec tant dautres
confrères dans cette même période.
En septembre 1972 déjà, Frans se hâte de retourner
en Afrique. Au Rwanda cette fois-ci, car les Frères de la Charité
lui ont demandé de rejoindre leur Groupe scolaire de
Butare. Dailleurs, tous leurs Frères blancs expulsés
du Burundi sy sont retrouvés. Frans devient leur aumônier,
assure les cours de catéchèse dans toutes les classes et soccupe
activement de deux troupes scoutes. Il a lart de sadresser
aux jeunes, note le Père Severy, Régional ; un
catéchète hors pair ajoutera plus tard son successeur,
Dominique Mallet.
Frans prend dailleurs tellement tout en main quà cette
époque, il a maille à partir avec lévêque
et le service diocésain des écoles secondaires. En juillet
1976, Frans est nommé aumônier national des Scouts
du Rwanda. À ce titre, il participera, en 1977, à la Conférence
mondiale du scoutisme à Montréal et, en 1979, à la
Conférence internationale des Scouts catholiques à Birmingham.
En septembre 1981, lévêque du diocèse de Butare,
Mgr Gahamanyi, nomme deux jeunes prêtres comme aumôniers et
enseignants au Groupe scolaire. Frans prend une année
sabbatique, subit une opération à la colonne vertébrale
et fait un interim à la Procure dAnvers. En 1982, il participe
à la session-retraite à Jérusalem et suit quelques
cours à Louvain. En octobre 1983, il repart pour le Rwanda et aide
à la paroisse de Nyamata (archidiocèse de Kigali).
En 1984, Frans fait partie de léquipe fondatrice de lISCPA
(Institut Supérieur Catholique de Pédagogie Appliquée)
à Nkumba (diocèse de Ruhengeri), avec un confrère français,
Henri Ramart, et sous la direction du Père Léopold Greindl.
Les étudiants seront tous des diplômés avec une expérience
dans lenseignement ; en deux ans, ils pourront obtenir une licence
en pédagogie appliquée.
La première année scolaire ne démarrera quen
septembre 1986. Pendant ce temps dattente, Frans est nommé
responsable de lécole des catéchistes de Ruhengeri,
à 16 kilomètres de Nkumba. Il accueille, chaque week-end,
400 à 500 chrétiens pour la célébration eucharistique,
dans la grande salle polyvalente de linstitut. Il travaillera à
Nkumba jusquà la fin de lannée scolaire 1992.
Après son retour définitif en Belgique, il prend la succession
du Père Albert de Keyser au service de la Mutuelle. Une année
plus tard, et à sa demande, il sengage dans la pastorale. Le
18 décembre 1992, le cardinal Danneels le nomme vicaire paroissial
à Wemmel. Il sinstalle chez ses deux surs, Paula et Hilda,
dans la maison paternelle. Il prépare minutieusement ses homélies
et les veut actualisées. En 1971, déjà lAssistant
régional du Burundi avait noté au sujet de Frans: Un
peu en pointe sur certains sujets de doctrine ou de pastorale,
mais avec modération. Il est vrai que Frans navait jamais
cessé de lire et de se former. Il était resté lhomme
affable quil avait toujours été, avec une oreille attentive
pour ses paroissiens. Il continuait à suivre de près la situation
au Rwanda et au Burundi.
Les dernières années, ses difficultés respiratoires
sétaient lentement aggravées. Il avait régulièrement
besoin doxygène. Après un passage à lhôpital,
Frans a été temporairement admis dans une maison spécialisée
(Magnolia à Jette) pour y reprendre des forces. Cest
là quil sest doucement éteint le matin du 15 novembre
2013. Après une belle liturgie dadieu en léglise
Saint-Lambert à Laeken, il a rejoint ses confrères à
notre cimetière de Varsenare.
Jef Vleugels
La joie de notre cur vient de Lui,
notre confiance est
dans son nom très saint.
(Ps 32, 21)
Père Regnier
Pirard
Regnier
est né le 21 août 1927, à Nessonvaux, en Belgique. Il
était le cadet dune famille nombreuse et très chrétienne.
Son père était meunier. Après lécole primaire
à Nessonvaux et à Pepinster, il suivit les humanités
gréco-latines au collège Saint-François-Xavier à
Verviers et au collège royal Marie-Thérèse à
Herve.
En septembre 1945, il entra chez les Pères Blancs à Thy-le-Château,
fit son noviciat à Varsenare et ses études de théologie
à Heverlee, où il prononça son serment missionnaire
le 21 juillet 1951 et fut ordonné prêtre le 12 avril 1952,
par Mgr Geeraerts. Il fut ensuite envoyé à luniversité
de Louvain, où il obtint une candidature en Sciences biologiques.
Le 4 novembre 1955, Regnier senvola pour le Burundi. Il fut nommé dans le diocèse de Ngozi, chez Mgr Martin. Il débuta à Kitaramuka, où il se mit à létude de la langue. En août 1956, il est vicaire à la paroisse de Musenyi et, une année plus tard, professeur au petit séminaire de Mureke. Il a de très bonnes relations avec ses collègues et avec les élèves, note le Régional de lépoque, le Père Michel Braekers. Ce dernier souligne aussi que Regnier préfère la mission à lenseignement. Durant lannée 1958, sa deuxième année au petit séminaire, il doit aller se reposer en paroisse, ayant trop présumé de ses forces. Il passe quelques mois à Kasenyi et à Mukenke.
En janvier 1960, il est nommé à Busiga. Il y reste jusquà
son premier congé en Europe en juin 1962, ce qui lui permet aussi
de faire la grande retraite à Villa Cavaletti.
Son congé se prolonge à cause de la santé de sa maman.
Il repart pour le Burundi en juin 1963. Il retourne à Kasenyi comme
vicaire. En juin 1965, il devient curé à Muramba. Entre-temps,
il a montré ses aptitudes pour les travaux matériels et les
constructions. En avril 1968, il prend son deuxième congé,
dont deux mois de repos en Suisse. Il sinterroge sur sa capacité
de continuer au Burundi.
Le premier janvier 1969, Regnier est nommé à lanimation
missionnaire, à partir de la communauté de Heusy. Il se sent
moins attiré par les tournées dans les écoles secondaires,
dont les confrères de Thy soccupent fort bien. Il cherche plutôt
à collaborer avec les instances missionnaires au niveau des diocèses,
dont il voudrait faire des organisations vivantes, en relation vraie avec
leurs missionnaires ad extra (Fidei Donum, par exemple) et ouvertes à
de nouvelles vocations missionnaires au sein du clergé. En 1971,
il fait un voyage au Mali, en passant par lAfrique du Nord (Oran).
Il sengage à fond dans les OPM du diocèse de Liège
et collabore à la formation des animateurs de la foi chez les
jeunes. Il collabore de près avec les Dominicaines-Missionnaires
de Namur qui, en 1976, organisent à Salzinnes une exposition sur
lart rwandais, intitulée Incroyable Vie. Suite
au succès de cette exposition, il fait un montage sur le thème
: En route sur le charisme de Saint-Dominique, Apôtre du salut
et de la Vérité.
En 1976, sa correspondance avec le Provincial montre quil pense sérieusement
à un retour au Burundi. Pour le mois doctobre 1977, il prépare
avec Sur Pascale Crèvecoeur, des Dominicaines Missionnaires,
une brochure OPM dune quarantaine de pages, intitulée Les
prophètes tels que Dieu les choisit. Il va ensuite se ressourcer
à lArbresle pendant deux mois et demi.
Le premier janvier 1978, le voilà de retour au Burundi, vicaire
à Gatara (diocèse Ngozi). Il trouve là des confrères
lancés depuis quatre ans dans un projet pilote, quil décrit
lui-même comme suit : Accompagner les communautés de
base et former en profondeur les animateurs de celles-ci, tant spirituellement
que pastoralement. Ce qui oblige à faire des changements radicaux
dans les méthodes suivies jusquici. Nous avons toute latitude
de faire des expériences nouvelles. Cest passionnant !
Mais cétait sans compter avec les expulsions de 1979 et la
maladie qui le rattrapait. En janvier 1980, il est obligé de
rentrer en Belgique. Après quelques mois de traitements et de repos
à Heusy (entrecoupés de mini-sessions spirituelles de tout
genre, mais principalement ignatiennes), Regnier rejoint la communauté
de Philippeville.
Fin 1982, le Doyen lui demande danimer, dans le doyenné, la
préparation du synode diocésain de Namur en 1985. Conseil
pris, jacceptai et je pus profiter de mon expérience de Gatara
: commencer par prendre contact avec les gens qui le souhaitaient, faire
des visites aux curés, proposer des assemblées paroissiales
pour sensibiliser au synode et surtout constituer une petite équipe
danimateurs. Vraiment, je me sentais revivre et considérais
cet apostolat comme une mission à remplir. (Extrait dune
lettre de mars 2000).
En octobre 1984, Regnier fut stoppé net par un infarctus.
En 1989, il rejoint la communauté de Heusy, où il continue
à rendre service à la paroisse. En 1992, il est touché
par un accroc vasculaire cérébral. Un confrère lui
fait alors découvrir la divine douceur, dont parle Maurice
Bellet dans son petit livre Lépreuve, ou le petit livre
de la divine douceur. En le lisant par petites tranches, écrit
Regnier, je me suis bagarré avec la divine douceur.
En 2005, la maladie de Parkinson loblige à renoncer à
remplir toute activité pastorale, à conduire, à se
tenir debout à lautel
Pour moi, conclut-il, être
missionnaire, cest laisser la divine douceur pénétrer
dans tout mon être, mais aussi être attentif à ce quelle
produit chez tous ceux et celles qui mentourent.
Début décembre 2013, Regnier sinstalle au Foyer Ste-Anne
à Salzinnes, où, sans quon sy attende, il décède
le 16 décembre. La liturgie dadieu eut lieu le 21 décembre
en la chapelle du Foyer Ste-Anne. Il fut enterré dans notre cimetière
à Varsenare.
Jef Vleugels
PROFILES
Brother Hubert
Hendrik Hamers
(Brother Alfons)
Harrie was born
in Epen, Netherlands, on the 13th of July 1916. As a child, he moved to
Malines, Belgium, where he received Confirmation in July 1924. In view of
becoming a missionary, he belonged to the Belgian Province and received
his formation in Varsenare and Gits, where he took the oath on the 8th of
September 1947 with the name of Alfons. His younger brother was our confrere
Leo (+ 1997).
Harrie was a hard worker; someone described him as the
man who never tires. He was ever ready to render a service. He had
a gentle disposition, pleasant to live and work with, having a subtle sense
of humour. Someone who lived with him for years said, I have never
seen him angry! On top of his many activities, he put a great emphasis
on spiritual reflection and the inner dimension of life. He was known for
it, and someone wrote in December 2008, I imagine that one can still
find him with the Lord in the chapel. Harrie was quite frugal; he
did not use alcohol, coffee or tea, just water. Therefore, he was called
the Water bird.
After his oath, Harrie stayed in Gits for another year to
work on the farm of the novitiate. In September 1948, he moved to Varsenare
to look after the vegetable garden not only for our own use but also for
selling vegetables on the market. For four years, he initiated the novices
in the secrets of growing vegetables and many still remember him and his
work.
Harrie left for Eastern Congo in October 1952.He was appointed
to Katana in Bukavu diocese. He ran the farm for 10 years providing food
for the minor seminary. He also had a brick and tile factory for his many
construction projects. Additionally, he also supervised the coffee plantation.
He considered home leave in Belgium or Netherlands a waste of time. In 1961,
he spent a month in Nyakibanda, Rwanda, replacing the Brother on the farm
of the Major Seminary.
In August 1962, Harrie went to the Procure in Bukavu as bursar and guest master. He spent almost 8 months there. Then in March 1963, he went to the estate of the Fomulac hospital in Katana, while he lived in the WF community there. He drew up the plans for his projects and built them. Among them were a hospital and a school for children of the staff. He built with skill and with an eye for detail. He planted trees.
He had a carpentry shop and a sawmill. He also had a quarry
for stone and sand; and in addition to all this, he looked after the farm.
He had good relations with his workers and with the population in general.
Harrie disliked being the centre of attention. The story goes that for his
own Silver Jubilee, for which his brother Leo had come all the way from
Bunia, Harrie himself had suddenly vanished!
From January 1992, he was in Murheza, Bukavu, as Bursar. He
also looked after a large garden, a small coffee plantation, and a plot
of eucalyptus trees. He produced lettuce and other fresh vegetables and
fruits for the table all year round. He also produced coffee from home roasted
beans and all the religious communities in the Diocese enjoyed it. He divided
his time between prayer and work and he was always available for those who
needed him. Every Friday morning he received the poor who lined up in the
courtyard, one line for adults and another for children. The adults received
some money, the children bananas, sweets, or biscuits.
Even when he was sick, he continued to work. The only solution
then was to call the Superior to oblige him, under holy obedience, to go
to bed. He seldom listened to good advice. Once he was so ill that he had
to be hospitalised in Fomulac, where he had lived and worked for so long.
However, after 3 days the confreres there had to send him back, because
they could not keep him in his room as he insisted on getting out and working
with his former workers! On another occasion, when there was a dispute between
the hospital and a neighbour about the boundary of the property, the director
went to fetch Harrie at Murheza, and without hesitation, he headed straight
for the exact spot where, after some digging, the legal boundary was located.
Problem solved!
In April 1996, Harrie returned to the Netherlands for good.
He went to Heythuysen. By then, he was almost 80. He would have preferred
to remain in Murheza where he was so happy. His decision came about because
his brother, Leo, was sick in Heythuysen and Harrie looked after him devotedly,
day and night, until he died.
Harries hobbies were stamp collecting and playing cards.
However, in 2010 playing cards became more and more difficult, as he got
progressively deaf. Then he just sat there and watched others play. In December,
he had a nasty fall. From then on, he was confined to a wheelchair but he
insisted on pushing himself around. He was often seen in the chapel, or
propelling himself through the long corridors of the house, a rosary in
his hand. He had a regular confrere whom he saw a couple of times a week
for a spiritual talk. Conversation became more and more difficult as he
could no longer hear a thing. One never heard him complaining and he gave
the impression of being a happy person.
He began losing a lot of weight and having trouble with his
sense of orientation. At the end of February 2014, he had a nasty fall in
his flat and was confined to bed after that. He died peacefully in his flat
on the 7th March 2014.
We celebrated his long and beautiful life in a Eucharist together
with his relatives and friends, and we buried him in our cemetery of St.Charles
on the 12th March 2014
... that they may see your good works and give glory
to your Father who is in heaven. (Mt. 5:16)
Marien van den Eijnden
Brother Albert Pierre
(Brother Gérard)
1919 -
- 2014
Albert was born
on the 2nd February 1919 in Flavigny-sur-Moselle in the Diocese of Nancy,
France. He was the youngest in a family of six children. He finished primary
school at the age of 13. His father was a farm labourer and could not afford
to send his children to secondary school. His mother died in 1933. Albert
was employed like his elders on a local farm. He remained there until he
was called up for military service in November 1939. He recalled being sent
to Soissons, then to Belfort with a Lebel rifle and bayonet but no cartridges.
The first column of German tanks that they met did not have
to try very hard to neutralise his unit. He was sent to a paper factory
in Untersen, between Hamburg and the sea. In August 1941, they sent him
to work in a small farm. He was lucky, or received the grace as he said
later, to spend the last four years of his captivity with a good companion,
a clog maker from Vendee who was also the sacristan in the Parish of Saint-Hillaire.
He was freed in 1945 and demobilised in Lille. He returned
to Flavigny and found that his father has become very handicapped by rheumatism
and that his sister, who wanted to become a nun, was looking after the household.
He began work again as a farm labourer and more importantly began renewing
the practice of religion. During his captivity, there were few opportunities
to attend Mass. His father died on the 23rd December 1948. Albert now felt
called to the religious life. He asked the advice of his sisters confessor
who gave him the address of the White Fathers postulancy in Antilly.
He entered there in September 1949. He travelled on the same train as his
sister to Paris where they separated. He continued to Antilly and she went
on to join her convent at Vannes having the opportunity to realise her vocation
at last.
On the 7th October 1950, Albert began his spiritual year in
Bonnelles and took the religious name of Gerard. He took his first Missionary
Oath on the 10th September 1952. From 1953-54 he did a year of professional
training in Mours. He took his perpetual Missionary Oath on the 10th September
1958 at Maison-Carrée. All through his years of training, the reports
about him were laudatory, not only for the quality of his moral and religious
life, but also for his intelligence and his progress in learning the basics
of mechanics, carpentry, welding and electricity. The only problem was a
bad back that required two operations for slipped discs in 1951 and 1954.
He had to wear a supporting corset.
After his training in Mours, Albert left for Kerrata in Algeria on the 15th August 1954. Fr. Juguet and the community exploited 70 hectares of vines. Albert stayed there for 22 years except for the usual home leaves and the long Retreat in Villa Cavalleti in September 1965. His relations with Fr. Juguet were perfect.
In his memories of Kerrata, he emphasised the great relationships
with the Instructors, the honesty of the workers, the trust of the population
even during the difficult years of the War of Independence. However, the
vines got too old and Fr. Juguet launched a new project of stock farming,
dairy production, and an olive plantation. Albert was the man for the situation.
The cowshed soon had 17 milking cows and young animals. The land produced
cereals for cattle. They installed an irrigation system that covered more
than six hectares in order to cultivate alfalfa, clover, and maize. They
planted many hectares of olive and carob trees.
In order to help the unemployed, Albert and the confreres
opened a project for training builders. It was for 20 to 25 young people
between the ages of 15 to 20 years. Some very good technicians emerged from
there. The mission also had a school for 50 girls and a dispensary. In May
1976, the farm has been taken over and run by a management committee and
the school would have a new director. It was time to leave.
Albert was anxious to step back a bit and he went to Tassy. Then, true to
his vocation, ready to do anything that was asked of him, he accepted to
go to Mali, as always, without discussion. In his annual letters to his
superiors, his tone is always respectful, confident, concerned with informing
them of the excellent results of his work and the agreeable life in community
and the good he was doing in the region.
Albert arrived in Mali in January 1977. He was appointed bursar
of the Language Centre of Falajè. He wrote later on: I was
very happy with this appointment after my departure from Algeria. I was
57 years old. As a brother, other than the care of the crops, I have set
up a small workshop equipped with electric welding. This means that I have
been able to help the missions by making tables, benches, stools with metal
frames and to decorate a church with stained glass windows. I also help
the local farmers in the neighbourhood. I am also responsible for getting
the supplies for the Falajè mission about 75 kms from Bamako.
Everybody agreed that Albert was a fierce worker. He was persevering,
conscientious, precise and of undoubted dedication. His only weakness was
that he did not know how to take care of himself. This meant long medical
leaves. He was repatriated in France from June 1985 to July 1986 suffering
from Hepatitis A and a possible ulcer. When he fell off a high wall, he
was absent from May 1989 to January 1991. Despite these setbacks, the Regional
noted: A charming man in community, serious and obliging, we want
to keep him as long as possible. However, at the age of 73, Albert
felt that he was no longer able to carry on working and asked to return
to France for good.
Albert went to Mours in September 1992, and looked after the
park and as well as doing small jobs. In July 2000, he retired to Billere.
He wrote: Thanks to the Society of the White Fathers to have permitted
me this missionary journey and to allow me to have a comfortable old age
which I never thought I would have. Deo Gratias for everything.
The Lord called Albert on the 18th February 2014. May he enter
into the joy of a Father whom he loved and served so well in his Algerian
and Malian brothers during his 95 years on earth.
Armand Duval
Father Gabriel Pichard
Gabriel Pichard
was born on the 13th October 1921, in Poueze, Loire, in the west of France.
He was the youngest of four children in a Christian farming family. From
1932 to 1938, he studied in the College of Combrée and he obtained
his Baccalaureate. In 1936 while at college, he experienced a religious
conversion and he heard the call of the Lord to a missionary life. He entered
the Major Seminary of the Diocese of Angers in 1938. However, the war intervened
and he worked in a German factory from 1943 to 1945 as an oxyacetylene cutter.
He returned to his family in May 1945, and stayed with them until November
of that year.
Gabriel entered the novitiate of the White Fathers at Maison-Carrée
in Algiers and took the habit on the 2nd December 1945. He studied Theology
in Thibar, Tunisia from 1946 to 1947. He had already done three years of
Theology in Angers. He was ordained priest on the 29th June 1947 in Thibar.
In the assessments made by his Professors, the same words keep cropping
up: Lively spirit, upright, open, optimist and sometimes naive.
Gabriels first appointment was to Upper Volta (Burkina
Faso). He arrived there in September 1947. He began by teaching in the Major
Seminary of Koumi near Bob-Dioulasso. He took his Missionary Oath there
on the 3rd December 1947. Happily, for him, his superiors estimated that
he was not cut out to teach in a major seminary.
From 1952 to 1957, Gabriel worked as a curate in the Parish
of Toma in the Diocese of Nouna-Dedougou. In 1957, he was appointed Parish
Priest of Tougan where his curate was Fr. Zephyrin Toé who was later
to become Bishop of the Diocese. He remained there until 1963 before returning
to Toma again as Parish Priest until 1970. In his different functions, people
said of him that he was a good confrere, charitable, happy, well thought
of by all. As a superior, he had enough authority without being stiff. He
had learned the languages of Toma and Tougan very well. In 1970, he
returned to France for three years of missionary promotion.
In 1973, Fr. Zephyrin Toé succeeded Bishop Jean Lesourd
as Bishop. He asked Fr. Pichard to be his Vicar General and Gabriel fulfilled
this role until 1987. He reported on these years by commenting during an
interview on the occasion of his Golden Jubilee in 1997: The 14 years
that I spent as Vicar General in the Diocese of Nouna-Dedougou with Bishop
Zephyrin Toé were ones of peace and joy. We had great mutual confidence
and worked closely together. We both had close ties with the 12 ethnic groups
of the Diocese. My job was to set up the Christian communities as Church-
Family. After this period, Gabriel returned to France for a sabbatical
year.
Gabriel returned to Burkina in 1988 and became temporary Parish
Priest of Tougan, pending its transfer to the diocesan clergy. In 1989,
he was appointed chaplain to the Dii Alfred Diban Training Centre
in Moundasso. He remained there until 1995. In that year, he became the
promoter for the cause of the beatification of Alfred Diban, the first Christian
in Burkina Faso.
On the 16th November 1997, Gabriel celebrated the Golden Jubilee
of his priesthood, his arrival in Burkina and his Missionary Oath. He was
living in Tionkuy at the time. He took on a number of jobs such as supporting
the la Colline project of Bro. Herbert Schwartz, supporting
and following up of HIV/Aids sufferers in a centre run by the Sisters of
Charity of Mother Theresa in Dedougou. He was also the Spiritual Director
of a large number of people. On the 21st January 2000, he was made an Officer
of the lOrdre National du Burkina.
Gabriel also followed very closely the division of the Diocese
of Nouna-Dedougou in 2000. Bishop Sama became Bishop of Nouna and Bishop
Toé continued as Bishop of Dedougou. He was there also for the installation
of Bishop Judes Bicaba as the new Bishop of Dedougou on the 1st October
2005.
However as the years went by, Gabriels health began
to suffer. He returned to France reluctantly on the 27th February 2008.
He got new strength during the four months at rue Friant, Paris. He then
left for the retirement home at Bry-sur-Marne.
However, his health continued to deteriorate and he became
more and more dependant. After some months in Chevilly-la-Rue, he was transferred
to our house in Billère on the 1st October 2010. This house was better
adapted to his care. It was there that the Lord called him on the 3rd October
2013.
Gabriel wrote in 2006: I am a missionary now for nearly
60 years. I can honestly say that in all my commitments dictated by events,
the direction of the Society, and the will of the Father, that I have always
been happy and I thank God for that. I am waiting now for the meeting with
Him who told us: It is I who chose you to be my companions and to
carry the Gospel. It is only this Good News that can fulfil the deepest
desires of a person. Did not Jesus tell us? Remain in Me and I in
you and you will bear much fruit. Without me, you can do nothing.
Thank you Lord
Pierre Meynet
Lord, your works
are beautiful,
your works are big!
Lord, Lord, you fill us
with enjoyment!
Father Frans Moens
1927 -
- 2013
Frans was born
on the 22nd April 1927, in Mortsel, a suburb of Antwerp, Belgium. He came
from a big family. His father was one of the co-founders of Kredietbank,
now one of the major banks in Belgium. Frans began primary school in Mortsel
and finished it in Hasselt after his father was transferred there. He also
did his secondary school studies there in the College Saint-Joseph. The
family finally moved to Jette, one of the 19 towns making up the Brussels
conurbation.
Frans began his philosophical studies in the White Fathers
at Boechout in September 1945. He did his novitiate in Varsenare and his
theology in Heverlee. He took his Missionary Oath there on the 21st July
1951 and Bishop Geeraets, M.Afr. (+1971) ordained him to the priesthood
on the 12th April 1952. His professors described him as calm, at ease, balanced,
lots of tact, optimist and always in good humour. He was a good and efficient
worker and did not draw attention to himself. He was reliable and you could
count on him.
Frans fulfilled his military service obligations by following
a course in Overseas Science at Louvain University. On the 1st April 1953,
he left for Burundi. He began in the Vicariate of Gitega as curate in Mutumba
where he learnt Kirundi. He was also given charge of the primary schools.
Between 1954 and 1959, he was in Kibumbu, and then in Rusengo where he was
director of the Teachers Training College. In August 1961, he was
appointed to Giheta, initially as a teacher in the College de Notre-Dame
de la Sagesse and then as chaplain and teacher of religion at the Teachers
Training College. In May 1964, he contracted a serious bout of hepatitis
and was in a coma for three days. This meant a forced return to Belgium.
Once he had regained his health, he spent a year studying in Lumen Vitae
in Brussels obtaining a Certificate in Theology.
In September 1965, Frans left again for Gitega and became chaplain and teacher
of religion at the Teacher Training College run by the Brothers of Charity.
The Brother who was the Director of the college said this about him: The
presence of the Father is a blessing for our school; he brings the students
closer to the priest which is very important for future teachers.
Frans was at the same time chaplain at the Chiro, a Christian Youth Organisation.
In September 1969, at the request of Bishop Makarakiza, he returned to Lumen
Vitae and obtained his Licentiate in Catechesis and Pastoral Work. He returned
to the Teachers Training College in Gitega and stayed there until
he was expelled in July 1972, being described as a subversive and
dangerous element along with so many other confreres at this same
time.
However, by September 1972, Frans was back in Africa, this time in Rwanda.
The Brothers of Charity had asked him to join their educational work in
Butare. All the other Brothers of European origin that had been expelled
from Burundi had gone there. Frans became their chaplain, gave catechetical
instruction in all the classes, and was active in two scout troops. Fr Severy,
the Regional of the time, noted: He has a way of getting on with the
youth and later on his successor Dominique Mallet observed, he
was a catechist without peer. Frans seemed to control everything at
this period and relations became tense, at times, between him and the Bishop
and Diocesan Service for Secondary Schools.
In July 1976, Frans was appointed as the National Chaplain of the Scouts
in Rwanda. It was in this capacity that he attended the World Scout Conference
in Montreal in 1977 and in 1979; he attended the International Catholic
Conference of Scouting in Birmingham.
In September 1981, Bishop Gahamanyi of Butare appointed two young priests
as chaplains and teachers to the education group. Frans took
a sabbatical year, underwent an operation on his spine and filled in at
the procure in Antwerp. In 1982, he did the session/retreat in Jerusalem
and followed some courses in Louvain. In October 1983, he left again for
Rwanda and helped in the Parish of Nyamata in the Archdiocese of Kigali.
In 1984, Frans was part of the team consisting of Fr. Henri Ramart and Fr.
Leopold Greindl (Director) which set up the Institut Supérieur Catholique
de Pédagogie Appliquée (ISCPA) at Nkumba in the Diocese of
Ruhengeri. The students were all graduates and had some teaching experience.
They were able to obtain a Licentiate in Applied Education after two years.
The first academic year only began in September 1986. During this waiting
period, Frans was appointed as Superior of the Catechists school in
Ruhengeri about 16 kilometres from Nkumba. Every week-end, he welcomed about
400 to 500 Christians to Mass in the Institutes Main Hall. Frans worked
in Nkumba until the end of the academic year of 1992.
Frans returned to Belgium and looked after the Health Insurances and Pensions
for the Province replacing Fr. Albert de Keyser . A year later at his own
request, he got involved in pastoral work. On the 18th December 1993, Cardinal
Danneels apointed him curate in the Parish of Wemmel. He joined his two
sisters, Paula and Hilda in the old family home. He scrupulously prepared
his sermons and made them relevant to real life. Already in 1971, the Assistant
Regional in Burundi noted that Frans could be a bit sharp on certain subjects
of doctrine or pastoral work but with moderation. It is true that Frans
always tried to keep up to date by reading and keeping himself informed.
He remained the kind man that he always was with an attentive ear to what
his parsihioners were telling him. He followed closely the situation in
Rwanda and Burundi. He did the Discipleship session in Jerusalem in 1996.
In his final years, his breathing problems slowly got worse. He needed oxygen
regularly. After a stay in hospital, he was sent to a convalescent home
in Jette to recover his strength. It was there that he died peacefully in
the morning of the 15th November 2013. After a beautiful farewell liturgy
in the Church of Saint-Lambert in Laeken, he joined his confreres in our
cemetery in Varsenare.
Jef Vleugels
Father Regnier Pirard
Daniel Regnier was born on
the 21st August 1927 in Nessonvaux, Liege, Belgium. He was the youngest
child in a large Christian family. His father was a miller. He did his primary
schooling in Nessonvaux and Pepinster. For his secondary school studies,
he attended the College Saint-Francois-Xavier in Verviers and in the Royal
College of Marie-Thérèse at Herve.
Regnier entered the White Fathers in Thy-le-Chateau in September 1945.
He did his novitiate in Varsenare and theological studies in Heverlee. He
took his Missionary Oath on the 21st July 1951 and Bishop Xavier Geeraerts,
M.Afr (+ 1971), ordained him to the priesthood on the 12th April 1952. After
ordination, he was sent to Louvain University to study Biology and finished
the first cycle.
On the 4th November 1955, Regnier left for Burundi. He was appointed to the Diocese of Ngozi whose Bishop was Mgr. Joseph Martin, M.Afr (+1982). He began in Kitaramuka where he studied the language. In August, he was curate in the Parish of Musenyi. A year later, he began teaching in the Junior Seminary of Mureke.
The Regional at the time, Fr. Michel Braekers, noted that he enjoyed good relationships with his colleagues and with the students. He also noted that Regnier had expressed a preference for mission work rather than teaching. In 1958, after just two years teaching, he had to go and rest in a parish because he was overworked. He spent some months in Kasenyi and Mukenke.
In January 1960, he was appointed to Busiga. He stayed there until the
time of his first home leave in June 1962. This was also the opportunity
for him to make the long retreat at Villa Cavaletti. His leave was extended
a bit because of the health of his mother. He left again for Burundi in
June 1963, going by boat this time. He returned to Kasenyi as curate. In
June 1965, he became Parish Priest of Muramba. In the meantime, he was showing
a certain aptitude for material work and building. In April 1968, he went
for his second home leave but spent part two months in Switzerland for complete
rest. He was wondering if he would be able to continue working in Burundi.
In January 1969, Regnier was appointed to missionary promotion work in Belgium based in Heusy. He was not very attracted to working in secondary schools that was the main activity of the confreres in Thy-le-Chateau. He preferred instead to collaborate with other missionary organisations in the dioceses. He wanted them to be more active and to have better relationship with their own foreign missionaries such as the Fidei Donum priests. He also felt that they be more open to missionary vocations among their own diocesan clergy.
In 1971, he made a trip to Mali, passing by North Africa (Oran). He worked
hard for the Pontifical Mission Society in the Diocese of Liege and collaborated
with the training of Faith leaders among the youth. He closely collaborated
with the Dominican Missionaries of Namur who organised an exhibition of
Rwandan Art called Incredible Life in 1976 in Salzinnes. Following
the success of this exhibition, he assembled a slide show on the theme of
En route sur le charisme de saint Dominique, Apôtre du salut
et de la vérité. Also in 1976, in correspondence with
the Provincial, he indicated that he was seriously thinking of returning
to Burundi. In October 1977, he prepared a booklet of some 40 pages, in
collaboration with Sr. Pascale Crevecoeur of the Dominican Missionaries,
called Les prophètes tels que Dieu les choisit. He then
went to Arbresle for two months and a half for some personal renewal.
Regnier returned to Burundi in January 1978. He became curate in Gatara, Diocese of Ngozi. He found the confreres deeply involved in a pilot project begun four years previously. He described it himself as: to accompany the Small Christian Communities and give their leaders a solid formation. This obliged us to change radically the way we were doing things up to then. We had complete liberty to experiment. It was great! However, this was without taking into account the expulsions of the confreres and illness.
In January 1980, he had to return to Belgium. After some months of treatment
and rest at Heusy, interrupted from time to time by mini sessions of all
sorts of spirituality but mainly Ignatian, Regnier agreed to join the community
at Philippeville. At the end of 1982, the Dean of the Deanery asked him
to take part in the preparation of the Diocesan Synod of Namur due to take
place in 1985. Having taken advice, he agreed. He was able to profit by
his experience in Gatara. He began by making contact with those interested,
proposed Parish assemblies in order to raise awareness of the Synod and
especially set up a small team of leaders. He really felt revived and considered
this apostolate as a fulfilling mission.
In October 1984, Regnier suffered a serious heart attack, which stopped
him completely. In 1989, he returned to Heusy where he continued to serve
in the Parish. In 1992, he suffered a stroke. A confrere introduced him
to the theme of la divine douceur of which Maurice Bellet wrote
in his little book Lépreuve, ou le petit livre de la
divine douceur. By reading it, Regnier wrote that he struggled with
this divine sweetness or tenderness. In 2005, the advent of
Parkinsons disease meant that he had to give up all pastoral activity,
to drive and even to stand at the altar. He said: For me, to be a
missionary is to let the divine tenderness penetrate my entire being, but
also to be aware of what it produces in all those I am able to meet.
At the beginning of December 2013, Regnier took up residence in the Foyer
Ste-Anne at Salzinnes. He died there on the 16th December. The Farewell
liturgy took place on the 21st December in the chapel of the home. He was
buried in our cemetery at Varsenare.
Jef Vleugels