NOTICES BIOGRAPHIQUES
Père Alfred Heintz
1938 - - 2012
Sept semaines
avant son décès, Freddy, cest ainsi que la plupart dentre
nous lappelions, donna une homélie lors des funérailles
dun confrère et ancien maître de novices, Wilhelm Grosskortenhaus.
Freddy savait quil navait pas vaincu le cancer qui avait causé
lamputation de sa jambe. Son homélie ne fut pas triste mais pleine
despérance, profondément spirituelle et humoristique.
À son habitude, Freddy a présenté son homélie
en vers. Remerciait-il aussi pour sa vocation et sa longue expérience
missionnaire ? En voici un extrait?: Wilhelm et nous le
Maître a trouvés. Et nous comme lui à ce
Maître sommes liés. Lappel de Dieu, cest certain,
est don den haut. Rends-lui hommage, qui par amour appelle.
Le jour suivant, Freddy entra à lhôpital.
Il en sortit dix jours plus tard, sachant quil ne pouvait être
guéri. Les médecins pronostiquèrent quelques semaines
à vivre. Tranquille, plein de foi, même serein, guidé
par lespérance chrétienne, il se prépara à
rencontrer son Seigneur. Il laissa certainement un exemple impressionnant
de foi chrétienne.
Alfred est né le 5 octobre 1938 à Flesten dans
la région de lEifel. Il grandit dans une famille et un environnement
catholiques. Il resta lié à son lieu dorigine toute sa
vie et beaucoup de membres de sa famille et damis de lEifel ont
fidèlement accompagné et aidé leur missionnaire. Son
curé la préparé en lui enseignant le latin. Alfred
partit ensuite à lécole secondaire près de Prüm.
Il y réussit son examen final en 1960. La même année,
il commença les études de philosophie dans notre maison de formation
à Trèves. Il a fait son noviciat à Hörstel, accompagné
par le Père Grosskortenhaus, avant détudier la théologie
à Heverlé. Ses formateurs lont qualifié de généreux
et serviable, calme et flegmatique, équilibré et ouvert, consciencieux
et aimable. Il a prononcé son serment missionnaire à Heverlee
le 25 juin 1965 et, le 2 juillet 1966, il a été ordonné
prêtre à Francfort-Seckbach.
Alfred senvole pour le Congo après une brève
formation en pastorale à Mours. Il étudie le swahili à
Bukavu et commence son activité missionnaire dans la paroisse de Mpala.
Il arrive en plein milieu des troubles de cette période. Les soldats
congolais le suspectent dêtre un mercenaire, sans doute à
cause de sa corpulence vigoureuse. Ils ne sont pas bienveillants. Freddy écrit
: Les soldats persécutent la population, et nous aussi, parce
que nous sommes intervenus pour les empêcher de déranger les
gens. En ce moment, mon confrère souffre du stress parce quil
a déjà expérimenté plusieurs fois de tels problèmes
dans le passé. Moi-même, je ne men suis pas trop fait et,
après cela, je ny ai plus pensé. Plus tard également,
son tempérament joyeux et quelque peu flegmatique la aidé
à faire face à de nombreuses situations dangereuses.
En 1971, Alfred est appelé à Strasbourg comme
formateur des étudiants de théologie. Son attitude joyeuse et
humaine lui vaut la confiance des étudiants. Quatre ans plus tard,
ses confrères du Congo se sont rappelés de leur compagnon équilibré
et de grande résistance nerveuse. Ils lélisent Assistant
régional.
Alfred est devenu Régional en 1979. Il était un homme sage qui
savait encourager ses confrères et il dirigea la Région dune
main calme en temps de troubles. Il a écrit : Je rencontre beaucoup
de personnes dans mon apostolat : dabord mes confrères dans les
quatre diocèses de la province du Shaba, Est Zaïre, à Kalemie,
Kongolo, Manono et Lubumbashi.
Mon travail consiste à les encourager, discuter, planifier,
décider. Je rencontre régulièrement les évêques
de ces diocèses. Leur exemple de courage et leurs paroles valeureuses
mencouragent à être confiant et courageux moi-même.
Dans notre pays, nous avons besoin de beaucoup de courage. Ce qui me rend
spécialement heureux, cest de rencontrer un si grand nombre de
simples personnes déterminées à promouvoir une vie meilleure,
faite de dignité humaine.
Dans ses lettres, Alfred parle souvent des réfugiés
et aussi des rebelles tirant, combattant, dévalisant ; il parle aussi
de laide des missionnaires aux populations souffrantes. Il ne perdit
jamais foi ni courage. À la fin de son mandat de Régional, il
prend une année sabbatique bien méritée en 1985 et retourne
ensuite au Congo, en paroisse. Après avoir étudié la
langue bemba, il va dans la paroisse de Mpweto, diocèse de Kilwa-Kasenga.
En 1991, il est évacué pendant quelques mois à cause
de la guerre.
En 1993, Freddy retourne définitivement en Allemagne,
pour raison de santé. Il guérit, mais est de plus en plus affecté
par lobésité. Il est économe puis supérieur
à Haigerloch puis, en 1997, il est nommé Assistant provincial.
Quand le besoin se fait sentir, les confrères reçoivent un mot
dencouragement et, souvent, une invitation pour un bon repas dans un
restaurant.
Six ans plus tard, Freddy prend un temps sabbatique avant dêtre
nommé supérieur de notre communauté de Munich. Il ne
parvient pas à contrôler son problème dobésité,
ce qui affecte de plus en plus sa santé. En 2007, il prend la bonne
décision de partir au foyer des aînés de la ville de Trèves
où notre Société commence une communauté.
Jusquà son décès, il reste un supérieur
de communauté attentif et un aumônier apprécié
de toute linstitution. Cela ressort très bien dans la brève
notice nécrologique écrite par la direction et publiée
dans les journaux : Nous sommes reconnaissants pour tout ce que fit
le Père Heintz pour léquipe et les habitants de notre
maison. Son approche humaine facile et son service sacerdotal ont signifié
beaucoup pour nous. La manière avec laquelle il supporta ses propres
infirmités et celles des autres, avec une profonde confiance en Dieu,
était impressionnante et encourageante.
Alfred est décédé à Trèves
le 27 février 2012 et a été enterré là
le 2 mars 2012. Il avait 73 ans dont 46 de vie missionnaire au Congo (RDC),
en France et en Allemagne.
Rolf Wigger
Père Ernst Zender
1926 - -
2012
Ernst Zender
est décédé le 10 février 2012 à Haigerloch,
Allemagne. Son décès a été un grand choc pour
ses confrères. Depuis quelque temps, il souffrait dune tension
artérielle basse et il lui arrivait, en marchant, de devenir inconscient
et de tomber. Il se relevait, après un moment, et continuait son chemin.
Il y a deux mois, il a commencé à devenir confus. Le dix février
dans laprès-midi, on a découvert son corps, gisant sur
le pavement de la cour, sous sa fenêtre. Personne na été
témoin de sa chute et nous ne savons pas comment cela est arrivé.
Ernst est probablement décédé immédiatement. Ce
fut un décès tragique pour ce bon, pieux et amical confrère.
Ernst est né le 7 mai 1926 à Czernowitz, qui faisait
partie de la Roumanie dans le temps et qui appartient maintenant à
lUkraine.
Un jour, en allant à léglise, sa maman lui explique que
lorsque le prêtre prononce les paroles de la consécration, lhostie
nest plus du pain mais le corps du Christ. Plus tard, Ernst écrira
: Quand jai entendu cela, mon cur sest éclairé.
Jai compris que, par la sainte communion, Dieu veut venir chez nous,
les êtres humains. Jai aussi compris que cest la tâche
des prêtres de nous lapporter. Spontanément, Ernst
sest senti appelé à devenir prêtre. Plus tard, il
rencontre un Missionnaire dAfrique qui dirige une mission dominicale.
Il décide alors de commencer son chemin vers lAfrique au petit
séminaire dHaigerloch.
Pendant la guerre, Ernst doit travailler comme ouvrier mais,
en juillet 1944, il réussit ses examens à lécole
secondaire de Baden-Baden. Il est ensuite recruté par larmée.
De 1945 à 1947, il est prisonnier de guerre en France. Il étudie
quelques mois dans un séminaire pour prisonniers de guerre à
Chartres. Après les temps difficiles daprès-guerre, il
fait sa philosophie chez nous à Haigerloch et à Trèves.
En 1949, il fait son noviciat puis la théologie à sHeerenberg
et, finalement, à Monteviot. Ses formateurs apprécient son zèle,
son don pour les langues, sa disponibilité à servir et sa profonde
piété. Ernst prononce son Serment missionnaire le 22 juillet
1953 à sHeerenberg et est ordonné prêtre à
Galashiels, en Écosse, le 10 juin 1954.
Ernst nest pas envoyé tout de suite en Afrique.
Il enseigne à Haigerloch et Rietberg avant détudier la
littérature allemande à luniversité de Francfort.
Il complète ses études en 1959 par un diplôme en religion
et en allemand. Il enseigne ensuite dans notre collège de Grosskrotzenburg.
À la fermeture de ce collège, en 1963, ses supérieurs
hésitent à lenvoyer en Afrique, étant donné
sa santé fragile. Il continue alors à enseigner dans une école
secondaire du gouvernement à Haigerloch.
Son désir dêtre missionnaire en Afrique ne
le quitte jamais. En 1973, il écrit à son Provincial : Ma
santé sest beaucoup améliorée. Ne devrais-je pas
aller en Afrique avant quil ne soit trop tard ? Finalement, son
vu est exaucé en 1974. Il est nommé au Malawi. En novembre,
il commence son travail denseignant et déducateur au petit
séminaire de Mtendere. Deux ans plus tard, il a la chance de pratiquer
son zèle apostolique en paroisse, dabord à Mtendere et,
ensuite, à Dedza, Kasina et Nsipe.
Peu après son passage du séminaire à la
paroisse, il écrit : Après quatre mois en paroisse, je
suis plus à laise avec la langue, même si mon audition
nest plus la meilleure. La vie en paroisse ne demande pas la même
concentration quà lécole. Je me sens plus libre.
En 1988, on lui demande à nouveau denseigner au séminaire
de Mtendere pendant cinq ans. Il travaille ensuite dans les paroisses de Tsangano
et Nsipe. Après son arrivée à Tsangano, il écrit
: Ce nouveau début en paroisse demande un ajustement. Les chambres
sont plus petites quà St-Kizito. Jai dû laisser un
bon nombre dobjets, par exemple deux cantines métalliques avec
des livres. Après la vie plutôt sédentaire denseignant,
je voyage beaucoup plus, et jen suis très content.
Ernst prend un temps sabbatique en 1997 avec les Focolarini,
en Italie. Cette expérience lui est très profitable. Sa piété
avait été parfois un peu rigide et sévère ; cela
avait parfois troublé sa coopération avec ses confrères.
Dun autre côté, il était fondamentalement une personne
amicale et bonne. Ces caractéristiques positives deviennent davantage
dominantes dans la vie de tous les jours.
Sa santé reste fragile. Comme il réalise ses activités
très consciencieusement et avec zèle, il se met parfois dans
une trop forte pression. En 1997, il doit retourner en Allemagne définitivement.
Avant son retour, il écrit à ses amis en Allemagne : Quand
je reviendrai en Allemagne, ce ne sera pas pour un congé mais pour
un retour définitif. Que reste-t-il ? Un hymne de gratitude, un magnificat
à Dieu qui ma permis de vivre, daimer et de travailler
pour lÉglise en Afrique environ un quart de siècle.
En Allemagne, Ernst passe huit années fécondes
comme aumônier dans une maison pour personnes âgées, à
Villingen. Il se retire en 2009, à lâge de 83 ans, dans
notre maison dHaigerloch. Il est un aimable et bon confrère.
Sa mort représente une grande perte pour sa communauté.
Ernst a commencé sa suite du Christ en Europe de lEst.
Jésus la conduit à Haigerloch, puis en divers endroits
de lAllemagne, ensuite au Malawi et, finalement, de nouveau à
Haigerloch. Partout, il est resté fidèle à sa vocation
dapporter Dieu aux personnes. Jésus la souvent conduit
par des chemins abrupts et sombres, mais Ernst est resté un joyeux
et zélé missionnaire. Le jour que prit naissance sa vocation,
son cur fut illuminé. Que lamour du Christ léclaire
pour toute léternité.
Rolf Wigger
Père Wilhelm
Grosskortenhaus
1913 -
- 2012
Je
me souviens des jours dautrefois. Je me redis toutes tes uvres.
Sur louvrage de tes mains, je médite ; je tends les mains vers
toi, mon âme est une âme assoiffée de toi. (Ps 143, 5-6)
Wilhelm est né le 18 mars 1913 à Rotthausen près de
Gelsenkirchen. Il est le cinquième enfant de ses parents très
chrétiens, suivi de deux autres enfants. Son père, originaire
dEssen, travaille dans ladministration de la mine de charbon de
Rheinelbe. Il décède pendant la 2e guerre mondiale à
lâge de 67 ans. Sa maman était déjà décédée
en 1916 à lâge de 34 ans. Deux autres enfants de la famille
sont morts la même année ; son frère aîné
décède en 1922 à lâge de 15 ans. Tous sont
victimes des privations dues aux conséquences de la première
guerre mondiale.
Le jeune Wilhelm doit aussi lutter face aux privations de la guerre. Âgé de dix ans, il est envoyé en Hollande pour soigner une malnutrition. Il rejoint les Missionnaires dAfrique en 1925 à Rietberg.
Comment en est-il arrivé à cette décision ? Un ami lui
avait dit avec enthousiasme quil voulait devenir un missionnaire. Et
il la fait ! Willi est tellement impressionné par la passion
de son ami quil informe son père de son projet. Il obtient ladresse
des Missionnaires dAfrique à Rietberg et il y va rapidement.
Son ami est devenu Missionnaire dAfrique, mais il a été
tué pendant la guerre en Russie.
Après deux ans à Rietberg, Willi continue au petit séminaire
de la Société à Grosskrotzenburg qui en est à
ses débuts. Il fait partie du premier groupe gradué en 1933,
lannée de la prise de pouvoir dHitler. La vie devient difficile
pour lÉglise en Allemagne. Pourtant, la plupart des étudiants
de Grosskrotzenburg vont à Linz pour étudier la philosophie.
Willi continue au noviciat de Marienthal au Luxembourg. Pour éviter
dêtre appelé sous les drapeaux, il étudie la théologie
alternativement à Trèves et Linz. Dû à la situation
davant-guerre, Willi et ses confrères sont ordonnés prématurément
le 24 mars 1939. Il espère partir en Afrique mais il est nommé
aux études à Münster. La guerre éclate peu après
et luniversité est close.
À la réouverture lannée suivante, Willi continue ses études au milieu de fréquentes alarmes de bombardements et avec la peur dêtre enrôlé. Malgré toutes les difficultés causées par la guerre, la politique du régime et les constants changements de règlements académiques, il obtient un doctorat en Droit canon en 1941. Deux jours plus tard, il porte luniforme de cadet de lair force. Contre sa volonté, il est enrôlé. Ses demandes de servir comme ordonnance médicale sont refusées. Mais le fait que la tâche de son unité est de protéger la population civile en Allemagne et en Italie laide dans son conflit moral. Il nest pas intéressé à vaincre la guerre. Ses camarades et mêmes les officiers qui le commandent respectent le fait quil aille à la messe les dimanches, quand cest possible.
En 1944, dans le Sud de lItalie, il est fait prisonnier de guerre par
les Américains. Il sert comme aumônier dans le camp de prisonniers
de Nebraska aux USA. En 1946, Willi retourne en Allemagne et il est nommé
pour enseigner la théologie aux séminaristes de retour à
Haigerloch. Peu après Noël, ils déménagent à
Trèves alors que la maison est encore en rénovation.
En 1948, Wilhelm va à sHeerenberg avec les séminaristes
allemands. Ils y ont été invités à faire leurs
études théologiques, ensemble avec des séminaristes dautres
pays. Il est profondément impressionné par lesprit fraternel
des Missionnaires dAfrique, dabord à Marienthal puis à
sHeerenberg. Il écrit : Bien avant que lon ait parlé
dune communauté européenne, les Missionnaires dAfrique
se donnèrent la main et ont réussi à étudier,
vivre et célébrer ensemble.
Après sept ans à sHeerenbert, GK, comme il
est appelé, reçoit sa nomination pour le grand séminaire
de Katigondo, en Ouganda. Malheureusement, il est supposé y rester
seulement un an pour connaître lAfrique avant de continuer au
noviciat de Hörstel, récemment construit en 1957. Après
huit ans comme maître des novices, il demande un changement et il est
nommé recteur au petit séminaire de Grosskrotzenburg. Mais le
temps des petits séminaires est déjà passé et
Grosskrotzenburg est fermé peu après. Il peut maintenant retourner
en Afrique.
Willi quitte lAllemagne, nommé à Kipalapala en Tanzanie.
En chemin vers lAfrique, sa nomination est changée. On lui demande
daller au nouveau grand séminaire de Ntungamo dans le diocèse
de Bukoba. Lévêque du diocèse insiste pour que GK
devienne immédiatement le recteur, bien quil nait que peu
dexpérience de lAfrique. Sa santé ne laccepte
pas. Après un temps prolongé à lhôpital,
GK retourne en Allemagne et devient alors le supérieur de la maison
de philosophie à Trèves.
Une fois de plus, sa nomination ne dure pas : Willi est nommé Assistant
général à Rome. Il écrit au sujet de cette expérience
: Beaucoup de questions et de problèmes arrivent sur nos bureaux,
de toutes les parties du monde. Nominations, visiteurs, décisions importantes,
et, spécialement, voyages dans les régions et provinces sont
au programme. Pendant ses visites en Europe et en Afrique, GK est toujours
désireux de rencontrer tous les confrères à un niveau
personnel et il mémorise soigneusement leurs noms.
Pendant ce temps, le Conseil général prend la difficile décision de retirer les confrères du Mozambique. Leur présence dans une Église coloniale aurait détruit la crédibilité de lÉglise et de notre mission africaine. Cette décision est prise après de longues consultations. Elle est soutenue par les Supérieurs généraux des autres congrégations missionnaires qui travaillent au Mozambique ainsi que par MISSIO en Allemagne.
Malgré cela, ce retrait cause une controverse. Cest une décision
douloureuse pour les confrères concernés et, spécialement,
pour le Conseil général. Dès le début, un possible
retour au Mozambique est prévu.
Au terme de son mandat au Conseil général, GK retourne en Allemagne.
Il travaille pendant dix ans à MISSIO, au département de la
conscientisation missionnaire. De 1984 à 2006, il reste ensuite à
la maison provinciale de Cologne, en charge de la librairie. Il aide en paroisses,
donne des journées de récollection, des retraites et il est
aussi très demandé comme directeur spirituel.
En 2006, il quitte la maison provinciale pour aller à la maison des
personnes âgées de Trèves. Sa santé physique et
mentale se dégrade ; il souffre beaucoup. Le Seigneur le rappelle à
lui le 6 janvier 2012, jour de lÉpiphanie. Il est enterré
à Trèves (Hauptfriedhof) le 17 janvier 2012.
Toute sa vie, Wilhelm fut une personne profondément spirituelle. Ses
anciens novices se rappellent encore ses enseignements inspirateurs, sa prudente
et compréhensive direction spirituelle, ainsi que ses qualités
humaines. Il fut capable daider beaucoup de ceux qui ont expérimenté
une crise dans leur vocation missionnaire. Avant et après le Concile
Vatican II, il fut toujours capable de trouver le juste milieu.
GK écrivit à la fin de ses mémoires : Jai
écrit ces mémoires pour remercier mes confrères pour
tout le bien quils ont fait. Mais, surtout, je remercie Dieu qui ma
gardé sur le chemin et soutenu malgré les nombreux contours
de ma vie.
Rolf Wigger
Père Michel Garant
1932 - -
2012
Le
Père Michel Garant est né le 29 septembre 1932 à St-Romuald,
dans larchidiocèse de Québec, au Canada. Il fait partie
dune famille de bonne réputation, et profondément chrétienne.
Il a deux surs et trois frères, dont lun, Maurice (+
1981), la précédé comme Père Blanc, ordonné
en 1947.
Il fait ses études primaires chez les Frères de St-Gabriel
à St-Romuald. Pour ses études secondaires et sa philosophie,
il va au collège de Ste-Anne de la Pocatière. À la
fin de ce cours, il demande dentrer chez les Missionnaires dAfrique
quil connaît bien par son frère. Il dit quil se
sent appelé à cette vocation et quil accepte librement
dy répondre généreusement.
En août 1953, il commence le noviciat chez les Pères Blancs
à St-Martin, près de Montréal. Une année qui
se passe bien pour lui. Il fait preuve dune grande piété.
Il réussit à force de volonté et de constance. On apprécie
ses bonnes relations avec les autres. Il est toujours prêt à
rendre service.
Lannée suivante, il commence les quatre années de théologie
à Eastview, près dOttawa. Doué dune intelligence
moyenne, il réussit dans ses études grâce à son
travail acharné. Par contre il est à laise dans la pratique
et lorganisation du travail. Il y a chez lui une grande simplicité
et une grande délicatesse dans ses manières. On laccepte
au Serment missionnaire quil prononce le 22 juin 1957. Il est ordonné
prêtre dans sa paroisse de St-Romuald le 1er février 1958.
À la fin du scolasticat, il prend un temps de vacances en famille
et, au mois daoût 1958, il part pour un stage en Angleterre.
En janvier 1959, il arrive en Tanzanie, pour le diocèse de Mbeya,
où il est nommé et où il rejoint son frère.
Toute sa vie en mission va se passer dans ce diocèse. Pendant 3 ans,
il travaille dabord à Galula comme vicaire pour apprendre la
langue et sinitier à la pastorale. Ensuite, il passe 3 ans
encore à Vwawa. Dune façon générale, il
réussit bien dans son travail de missionnaire, surtout dans les nombreux
travaux pratiques. Il se dit souvent fatigué.
En mai 1965, il arrive au Canada pour son congé régulier.
Après un temps de repos, on lui demande un service dans lanimation
missionnaire. Il accepte et réside à notre procure de St-Hubert
à Montréal. Au début, il a de la difficulté
à se lancer dans ce genre de travail. Mais, avec laide des
autres confrères, il fait un excellent travail, bien apprécié
par son Provincial.
De 1968 à 1971, notre confrère est supérieur à
la paroisse de Vwawa quil connaît bien. Puis, il demande un
congé prolongé pour refaire ses forces car il se sent épuisé.
À son retour, il va travailler surtout comme vicaire dans les paroisses
de Kyela, Igogwe, Ipinda. Il se dit heureux de ne plus être responsable
dune paroisse. Il prend régulièrement ses congés.
Sa santé semble assez bonne, mais il se plaint souvent, sans quon
sache très bien de quoi il souffre. Il pense que cest quelque
chose à la colonne vertébrale. On lui recommande souvent de
se faire examiner sérieusement.
En 1983, il fait la session retraite à Jérusalem. Il en profite
aussi pour se reposer et célébrer ses 25 ans de sacerdoce.
À son retour en Tanzanie, il va encore être vicaire à
Igogwe et Ilembo pendant plusieurs années. Durant cette période,
il prend plus souvent des congés pour des soins médicaux et
des recyclages. En 1993, il subit une opération à une épaule,
ce qui entraîne des mois pénibles de convalescence. Il retourne
en mission en 1994. Il est fortement handicapé et le travail lui
est difficile.
Voici ce quil écrit dIlembo en 1997 : En 1994,
je prévoyais revenir ici pour peut-être un an. Et voilà
que jachève mes trois ans. Jai persisté parce
que javais à coeur daider à bien lancer cette
nouvelle paroisse dIlembo. Je desservais ce territoire depuis plusieurs
années à partir dIgogwe. Les premières années
ont été pénibles au point de vue santé et mal
à lépaule. Jai été près de
décider de retourner assez souvent. Jai continué, mais
maintenant je sens que je suis à la limite. Cest pourquoi jai
décidé de partir définitivement.
Au Canada, il est nommé à la communauté de la procure
de Québec pour collaborer à différents services. Deux
ans plus tard, en 1999, il accepte un travail de secrétariat au bureau
des Rentes et des Bourses à la maison provinciale de Montréal.
Mais sa condition physique ne saméliore pas. Au contraire,
il devient de plus en plus handicapé, étant obligé
de se déplacer en fauteuil roulant à la suite dune opération
à un genou.
En 2002, il est transféré à notre maison de repos
de Lennoxville, mieux adaptée à sa condition. Là, il
va vivre plusieurs années de souffrance et son moral sen ressent.
Il rend tout de même de petits services à laide de son
ordinateur. Progressivement, des problèmes de respiration sajoutent.
En septembre 2009, après des examens qui révèlent
des taches sur un poumon, il est opéré à Sherbrooke.
On lui enlève la moitié inférieure du poumon gauche.
La convalescence est longue et pénible. Les 2 années qui suivent
ne sont pas de tout repos. Au début de 2012, son état est
de plus en plus préoccupant. Son taux doxygène dans
le sang nest pas stable et sa tension artérielle est élevée.
À sa demande, il demeure dans notre maison de Lennoxville où
on lui procure des soins de confort. Il est décédé
le 1er mars 2012, entouré de ses confrères.
Les funérailles ont été célébrées
le 8 mars dans la chapelle des Missionnaires dAfrique à Lennoxville,
suivies de linhumation au cimetière du même endroit dans
la partie réservée aux Pères Blancs. Le Père
Fernand Chicoine a présidé la messe et le Père Jean-Guy
Richard a prononcé lhomélie. En voici quelques extraits
: La vie de Michel a été marquée par un appel
du Christ, fort et convaincant, pour la vie missionnaire. Léclosion
de sa vocation sest faite discrètement dans son milieu familial
et collégial... Rentré au pays en 1997, après une opération
à une épaule, il a dû subir une autre opération
au genou qui la laissé impotent et très souffrant. Malgré
tout, il gardait sa sérénité et aimait rendre encore
des services...
Les derniers mois avant sa mort, on découvre un cancer à un
poumon, ce qui lui enlève toute énergie. Voyant venir sa fin,
il manifeste le désir de mourir ici, au milieu de ses confrères.
Il navait quune prière à la bouche : Viens
me chercher, Seigneur
Le Père Garant a vécu ses derniers moments dans une prière
discrète, pleine de confiance, convaincu que le Seigneur lui ouvrirait
la porte de son Royaume : Père ! Voici que je viens vers toi,
comme un enfant, je viens me jeter dans ton Amour, ton amour qui mattend.
(Saint Jean de la Croix).
Lauréat Belley
Père Anton
Mettrop
1925 -
- 2012
Anton
(nous lappelons Ton) est né à Bois-le-Duc, (('s-Hertogenbosch)
Pays-Bas, le 13 juillet 1925. Il reçoit sa formation missionnaire
à Sterksel, St. Charles près de Boxtel, sHeerenberg
où il prononce son Serment missionnaire le 9 juin 1949, et à
Monteviot, en Écosse, où il est ordonné à Galashiels
le premier juin 1950. Il commence immédiatement à enseigner
dans notre petit séminaire de Sterksel puis à Santpoort et,
en 1966, dans une école secondaire à Tunis ; il devient Supérieur
régional à Tunis en 1972 puis, Assistant général
de notre Société en 1974 ; il va ensuite en Autriche, en 1981,
doù il fonde le Secteur polonais. En 1998, il va travailler
dans la paroisse de Sterksel.
Anton est une personne chaleureuse, avec une vive imagination, des plans ambitieux et de la persévérance. Il est un musicien et un acteur talentueux, entreprenant, tourné vers les arts. Parfois, cela provoque de lincompréhension. Pendant sa formation, ses supérieurs lui demandent de développer son sens du réalisme. Il ne jouit pas dune bonne santé.
En septembre 1950, il commence à enseigner le néerlandais
et la littérature au petit séminaire de Sterksel et, plus
tard, à Santpoort, pendant quil prépare un diplôme.
Il lobtient en 1960. En plus des classes régulières
de chant pour les dimanches, il répète la Missa Luba
avec les étudiants, laccompagnant lui-même avec dénormes
tambours. Nous la chantions en dehors du collège avec beaucoup de
succès. Il présente au moins une fois lan une production
avec les étudiants, étant lui-même acteur.
En 1966, il va à Tunis et enseigne à lécole
secondaire dEl Menzah. Il y travaille principalement pour la formation
générale. Il donne quelques classes danglais ; il est
en charge, avec quelques superviseurs et enseignants tunisiens, dun
internat de cent cinquante garçons âgés de dix à
quinze ans. En dehors du collège, il prend contact avec lInstitut
dinterprétation et avec le monde artistique. Il y encourage
le dialogue concernant de plus profondes attitudes et expériences
de vie. Il devient supérieur de la communauté de lIBLA
en 1968, tout en restant actif dans le milieu tunisien.
En 1972, Anton devient Supérieur régional de Tunisie, et,
en 1974 et pour six ans, Assistant général de notre Société.
Il trouve fascinant de voir ce qui se passe dans la Société.
Il la voit comme un groupe international dhommes avec une grande variété
de charismes et de caractères, des caractéristiques humaines
authentiques, à la fois attractives et dingues ! Des hommes qui forment
ensemble une famille où il fait bon vivre, prêts à sentraider
et à se défendre lun lautre, selon le rêve
du cardinal Lavigerie. Il écrit avoir appris à ne pas forcer
les choses, même par des voies pieuses !
En avril 1981, il va en Autriche pour une animation vocationnelle. Après
quatre ans de recherche, il sétablit à Axams avec deux
confrères. Il voyage beaucoup dans toute lAutriche Il y obtient
une fois lorganisation de la Route missionnaire internationale. De
lAutriche, il lance le Secteur polonaiset parcourt des milliers de
kilomètres. Il parle de lAfrique et de la famille des Missionnaires
dAfrique dans laquelle il se sent si heureux quil souhaiterait
voir dautres lapprécier aussi. Il invite les jeunes avec
enthousiasme pour le rejoindre dans ce style de vie et de travail quil
considère comme un pont à double sens entre continents, lequel
est utilisé par des porteurs de valeurs humaines et chrétiennes
qui les répandent pleins despérance.
Il est convaincu que nous ne devons pas avoir peur daffirmer librement
que lamitié personnelle avec Jésus donne de vivre des
moments fantastiques et que nous, Missionnaires dAfrique, sommes des
hommes heureux et reconnaissants. Anton apprécie particulièrement
le fait que le cardinal Lavigerie était un enfant de son temps, vivant
en son temps, et sattendait à ce que nous fassions de même.
Vivre avec son temps signifie réajuster continuellement notre langage,
nos habitudes et notre style de vie. En 1986, Anton est demandé comme
modérateur du Chapitre de notre Société.
En octobre 1998, Anton revient pour de bon en Hollande et vit avec deux
confrères au presbytère de Sterksel. Ils assurent le service
pastoral pendant que le doyen, qui vit dans une autre paroisse, est le curé.
Anton et les paroissiens apprécient ce travail pastoral à
Sterksel, où lui-même et tellement dentre nous ont suivi
six ans de formation. Il anime aussi quelques retraites communes pour les
confrères en Hollande. En 2006, alors âgé de 81 ans,
il compose encore des textes liturgiques et organise des célébrations
liturgiques et séculières. Quand on lui demande de poser en
Missionnaire dAfrique pour faire un monument en lhonneur de
la Société à Sterksel, il dit : Ne le faites
pas à ma ressemblance, mais avec les mains ouvertes. Cest
important pour lui : ouvrir les mains pour donner, recevoir et partager.
En décembre 2006, il est admis à lhôpital. Le
chirurgien établit que la situation dAnton est plus sérieuse
que ce quil imaginait. Il décline graduellement mais reste
engagé dans le travail pastoral. Les paroissiens lentourent
et laident de toutes les façons possibles.
À loccasion du jubilé de ses soixante ans de prêtrise
en 2010, il remercie Dieu qui la porté comme un aigle sur ses
ailes, le lâchant dans lespace et le récupérant
de nouveau quand il tombait. Il remercie Dieu de lavoir lancé
nimporte où, et laissé essayer de voler autant quil
en avait la possibilité.
Le 24 janvier 2012, Anton se casse une hanche. Il est opéré
mais une pneumonie se déclenche. Il décède paisiblement
à lhôpital le 13 février. Il a été
exposé au presbytère de Sterksel où relatifs, confrères
et paroissiens purent prendre congé personnellement de lui. La messe
de funérailles fut célébrée à léglise
paroissiale de Sterksel le 17 février. Léglise était
comble. Jean-Marie Vasseur, Supérieur général quand
Anton était Assistant, est venu de France. Parmi les autres participants,
étaient présents lAttaché culturel de lambassade
tunisienne qui représentait lambassadeur et une famille autrichienne
avec laquelle Anton était resté en contact.
Jan Mol, Délégué de Secteur, présida, assisté
par le doyen et le curé. Il souligna que la devise de Ton était
: Donner Recevoir Partager, et que les lettres initiales de
ces trois mots, en néerlandais, forment le nom Dieu (Geven-Ontvangen-Delen).
La famille avait demandé quil ny ait pas de discours
; seul le maire dit quelques mots. Nous avons ensuite enterré notre
confrère dans notre cimetière de Heythuysen.
Va-ten par les chemins et le long des clôtures, et fais
entrer les gens de force, afin que ma maison se remplisse. (Luc 14,
23)
Marien van den Eijnden
Père Bernard
Mangematin
1925 - - 2012
Bernard naquit le 20 mars 1925 à Thiers, diocèse de Clermont-Ferrand, France. Il fut baptisé en léglise Saint-Genès de Thiers, trois jours plus tard, et confirmé le 14 mai 1936. Il commença ses études secondaires au Collège Saint-Pierre de Courpière, non loin de sa ville natale, et les acheva, en juin 1943, par le baccalauréat de Philosophie, au Collège Massillon de Clermont-Ferrand. Entre-temps, il avait fait sa promesse scoute au Lac dAydat (Puy-de-Dôme).
De son propre aveu, la mort prématurée de son
père, le 14 septembre 1942, son engagement scout et les événements
de la guerre (appel du général de Gaulle, bataille de Stalingrad,
Hiroshima), inspirèrent sa vocation. Mais, aîné de cinq
autres enfants, un frère et quatre surs, dans une famille sans
ressources, il dut chercher du travail dès octobre 1943. travailla
donc comme surnuméraire au bureau denregistrement de Thiers,
puis à Decize et à Nevers jusquen 1946.
Après une retraite à labbaye cistercienne
de Sept-Fons, y consultant les moines sur son avenir, à
La Varenne Thiers, il entra, le 28 septembre 1946, au séminaire de
Kerlois et de là, au noviciat de Maison-Carrée. Envoyé,
pour la théologie, au scolasticat de s-Heerenberg, il y prononça
son Serment missionnaire le 25 juillet 1952. Après lultime
année de théologie à Monteviot (Écosse), il
fut ordonné prêtre à Galashiels, le 11 juin 1953 et
chanta sa première grand-messe, le 19 juillet 1953, à Saint-Genès
de Thiers.
Parlant désormais langlais, il fut destiné à un pays encore sous mandat britannique, le Nigeria, dans la préfecture apostolique de lOyo, située au Sud-Ouest du pays, à quelque 200 km de la côte et de la capitale, Lagos. Sa première nomination fut pour Ife, le 4 novembre 1953. Au fil des années, il travaillerait à Oshogbo, Ogbomosho, Saint John Ilode, Otan-Aiyegbaju. Mais, très vite, sans doute en raison de sa bonne connaissance de la langue yoruba, on lui confia des responsabilités au niveau diocésain et national.
Nommé, en 1958, Inspecteur diocésain pour lenseignement
de la religion dans les écoles catholiques du diocèse, et
chargé de préparer, avec ses cinq collègues de la Province
ecclésiastique de Lagos, de nouveaux textes en yoruba, pour élèves
et professeurs, il fit avec grand profit, en 1959, à la demande du
chef de Mission, une année de formation à lInstitut
Lumen Vitae à Bruxelles.
Les évêques désiraient donc de nouveaux
manuels de catéchèse pour les 9-12 ans. Après la grande
retraite de Bernard, en septembre 1965, à Villa Cavaletti, la Conférence
épiscopale du Nigeria lui demanda, en 1966, décrire
ces nouveaux manuels en collaboration avec quatre autres prêtres.
En 1970, furent approuvés un livre du maître en anglais, un
livre pour lélève en yoruba et un autre en anglais.
Entre-temps, le Nigeria était devenu république
indépendante et la guerre civile avait dévasté le Biafra
du 30 mai 1967 au 11 janvier 1970. Secrétaire du nouveau département
de catéchèse de la Conférence épiscopale, chargé
de promouvoir la formation des catéchistes dans les diocèses,
Bernard fut délégué du Nigeria au Synode romain de
1971. Mais alors quon lui demandait douvrir une école
à Iperu-Remo où les maîtres apprendraient à utiliser
les nouveaux manuels, le gouvernement de la province interdit lenseignement
du catéchisme à lécole : ce fut la fin des écoles
confessionnelles.
Le 1er janvier 1973, Bernard se retrouva professeur de Bible
à temps partiel au grand séminaire dIbadan et coordinateur
pour la catéchèse au Nigeria mais, durant le congé
suivant, après un séjour à Lumen Vitae, une hémorragie
méningée due à une insolation le condamna à
deux mois de repos à Tassy. Rentré en décembre au Nigeria,
il reprit, à St Peter and Paul, à Île-Ife, puis à
St John, à Ilode, un travail paroissial, assorti de la formation
des ministères laïcs, en particulier pour lorganisation
des cultes du dimanche sans prêtre. Cependant, ayant déjà
publié à Ibadan une étude sur les proverbes yoruba,
il poursuivait ses recherches dans ce domaine, approfondissant surtout le
style oral yoruba. Il continua ainsi jusquen 1981, mis
à part un recyclage de cinq mois à Lumen Vitae et une session
à lArbresle en 1976, année où il eut la douleur,
le 1er décembre, de perdre sa mère.
De retour au Nigeria, il devint vicaire à Otan-Aiyegbaju.
Pas pour longtemps, car on lui conseilla bientôt danticiper
son congé pour se reposer. En effet, était-ce dû à
une fatigue latente, à la baisse de sa vue et à sa surdité
? Toujours est-il quévêque et Pères Blancs regrettaient
quil se créât un monde à part, sisolant
de plus en plus : le travail en équipe lui était devenu très
difficile. On lui demandait donc de profiter de ce répit pour faire
une session P.R.H. ou un stage au Centre de formation et de recherches psychosociologiques
à Dijon. De ce fait, son congé devint année sabbatique
à partir du 16 juin 1981.
Le 7 juin 1982, il redevenait vicaire à Île-Ife, à St
Peter and Paul, puis curé de la même paroisse en 1984. Ce ne
serait pas non plus pour longtemps, car il dut rentrer en France le 6 novembre
de cette année-là pour y subir une opération de la
cataracte. Les deux yeux étant atteints, il devait saider dune
loupe pour lire.
Sa surdité aussi allait augmentant et les mêmes
difficultés surgissaient de nouveau : isolement croissant davec
ses confrères et la communauté chrétienne, tendance
au repli sur soi, à un certain enfermement qui le rendait peu accessible
aux gens. Chacun souhaitait quil pût remédier à
ces maux, car sa présence était précieuse au Nigeria,
du fait de sa connaissance approfondie de la langue, de la culture et de
la sagesse yoruba. Il rentra donc en France pour y être opéré,
se doter de bonnes prothèses auditives, se reposer vraiment et réfléchir
sur son avenir.
Ce fut en fait un retour définitif, après 31
ans de présence au Nigeria. Il travailla quelque temps à la
bibliothèque du Centre dÉtudes Africaines, à
Toulouse, puis sinstalla à Mours, le 13 août 1987, pour
le plus long séjour de sa carrière missionnaire : 20 ans coupés
seulement dun court séjour à la paroisse Notre-Dame
de Nazareth de Vitry-sur-Seine, dans le diocèse de Créteil.
20 ans consacrés à létude et à la publication
du fruit de ses recherches sur les traditions, proverbes, sagesse des Yoruba
; il sy adonnera jusquà épuisement de ses forces.
La vie du monde et lannonce de la Parole de Dieu, qui furent sa hantise
jusquau bout et ses recherches, visèrent toujours une inculturation
aussi poussée que possible du christianisme chez les Yoruba.
Il compila, traduisit, interpréta, publia dans ce but
leurs traditions orales, contes et mythes sur les animaux, proverbes, poésies,
chants, la signification symbolique des masques et des sculptures de bronze.
Rien que pour léléphant, il mentionne 80 contes et près
de 200 proverbes répertoriés. Son but était essentiellement
pastoral : voir comment ces textes pouvaient aider à une formulation
de notre foi en yoruba aujourdhui. Sa soif de connaissance touchait
bien dautres domaines : les sciences sociales et les innombrables
problèmes de la vie moderne ; pour ce faire, il lisait assidûment
des revues solides.
Après ces vingt années particulièrement
fécondes, usé physiquement, il fut nommé le 1er novembre
2007 à la maison de retraite de Bry-sur-Marne, puis, le 1er octobre
2011, à celle de Tassy où le Seigneur la rappelé
à lui le 1er mars 2012, vingt jours avant ses 87 ans. Son état
général navait cessé de se détériorer
sans quil formulât la moindre plainte. Trois semaines avant
son départ, il confiait : Chez moi, tout tombe en ruine, sauf
lesprit. Il souffrait notamment de sialorrhée, une sécrétion
salivaire exagérée, très handicapante. Ses jambes ne
le portaient plus guère, si bien que lorsquil demanda le sacrement
des malades, le vendredi précédant son décès,
il dit au Père qui lui faisait les onctions : Et les pieds
? Il voulait queux aussi fussent oints après lavoir
tant fait souffrir. Le lendemain, il faisait prévenir sa famille,
disant : Cest fini.
Les obsèques furent célébrées
dans la chapelle de Tassy, en présence de ses proches et de ses confrères.
Comme convenaient bien les paroles proclamées ce jour-là !
Le corps qui est notre demeure sur la terre doit être détruit.
Mais Dieu construit pour nous, dans les cieux, une demeure éternelle
qui nest pas luvre des hommes.
Armand Duval
Père Rini van den Oord
1936 - - 2012
Rini est né à
Kaatsheuvel, Pays-Bas, le 25 juin 1936. Il reçoit sa formation missionnaire
à Sterksel, Santpoort, St. Charles près de Boxtel, Boechout
(Belgique), Dorking (Angleterre) et à Heverlee (Belgique) où
il prononce son Serment missionnaire le 28 juin 1963. Il est ordonné
prêtre le 4 juillet 1964, en son lieu dorigine, à Kaatsheuvel.
Rini est un homme bon et travailleur ; il a une tendance colérique,
mais il apprend à la dominer, en général. Il est capable
de prendre des initiatives et de bien les réaliser. Il est dévoué,
consciencieux et toujours prêt à rendre service. Il aime les
sports, il est champion de tennis ; il aime faire du théâtre.
Il est aussi habile à réparer des objets. Pendant sa formation,
il est traité longtemps pour des douleurs au dos. Cet handicap le
poursuivra toute sa vie.
Le 17 décembre 1964, il part pour le Ghana, diocèse de Tamale,
où il travaille dans la paroisse de Salaga. Après un an, son
Supérieur régional écrit quil a fait un bon départ.
Mais, pour lui, cest une année pénible, étant
donné le départ en congé de ses deux confrères
et sa difficulté à apprendre la langue. Le travail est abondant
et pesant. Il perd plus de vingt kilos.
Début 1966, il se plaint de nouveau de douleurs au dos et, parfois,
de problèmes aux yeux. À lhôpital diocésain,
un début de multiples scléroses progressives est diagnostiqué.
Il retourne en Hollande en mai pour une opération aux yeux et au
dos. Les deux interventions sont un succès. Il peut retourner à
Salaga en décembre, où il deviendra curé en décembre
1971. Cette responsabilité lui pèse. Il est transféré
à la paroisse Sainte Croix à Tamale en mai 1972. Il écrit
quil y rencontre un islam très présent et quil
étudie une nouvelle langue avec difficulté. Il y a cent vingt
catholiques et deux cents catéchumènes ; beaucoup de temps
est consacré au travail social de développement avec de petits
fermiers. À lépoque, il y a énormément
de chômage et les écoles se vident.
Rini retourne en Hollande en septembre 1975 pour une longue période
; il devient secrétaire provincial. Le Provincial écrit :
Il accomplit toute chose avec soin et il rend le lien De Schakel
plus intéressant. En prenant soin de beaucoup de petites affaires,
il rend la vie plus facile à plusieurs.
Rini retourne au Ghana deux ans plus tard, à la cathédrale
Notre-Dame de lAnnonciation de Tamale. En août 1978, il écrit
: Après les difficiles réajustements des premières
semaines, je me sens de nouveau bien content et je peux réaliser
beaucoup de travail. Tamale est un centre administratif et commercial.
Les paroissiens viennent donc de toutes les régions du Ghana, doù
beaucoup de langues et cultures et une mentalité citadine. Cinq langues
sont employées pour le service dominical. Les laïques
sont bien engagés et actifs en toutes sortes de domaines. La communauté
paroissiale dirige huit écoles en ville et, en plus de la supervision
et des classes de religion, il y a des préoccupations financières.
Suite à la mauvaise situation économique, il y a beaucoup
de personnes en problèmes. Chaque samedi, entre 220 et 250 personnes
viennent recevoir une aide alimentaire.
Une fois encore, cest trop pour Rini. Dans un accord mutuel entre
les Supérieurs du Ghana et de Hollande, il est décidé
que Rini retourne en Hollande pour quelques années, sans exclure
un retour ultérieur au Ghana. Il quitte en octobre 1978. Il suit
nos projets missionnaires, accompagne des évêques africains
dans les différents bureaux et, en avril 1979, il commence à
travailler à temps plein au Centre missionnaire dHeerlen pour
mettre en ordre le secrétariat et les archives. Des années
après, ils en sont encore reconnaissants ; Rini a créé
lordre dans le chaos, écrivent-ils.
Rini considère que le travail pastoral lui convient mieux. En novembre
1981, il devient curé de Bergen op Zoom. Il souhaite être appelé
pasteur de proximité. Il cherche à vivre et à
travailler proche des personnes. Il démissionne en juillet 1983 et
part pour un repos dans notre communauté de Breda. De là,
après quelques mois, il part travailler à temps partiel à
MIVA-Hollande.
Fin 1984, Rini part remplacer le prêtre de Sterksel. Il est officiellement
nommé curé à temps partiel le 1er janvier 1986. Pour
son jubilé dargent, les paroissiens font une collecte et lui
offrent une visite au Ghana. Ils sentent que Rini a un don pour présenter
notre foi dune manière vivante. Il essaie toujours de donner
une touche spéciale aux célébrations eucharistiques
et de faire participer lassemblée. Ce texte exprime le but
suprême de sa vie sacerdotale : La vie éternelle, cest
quils te connaissent, toi, le seul véritable Dieu, et celui
que tu as envoyé, Jésus-Christ. (Jn 17, 3)
Suite à sa santé chancelante, le service paroissial devient
trop lourd pour lui. À la demande de Rini, lévêque
le nomme recteur dune maison de retraite en avril 1991 à Waalwijk.
Toujours à cause de sa faible santé, Rini va à Heythuysen
le 8 août 1992.
Il y demeure actif. Il est la personne contact en Hollande pour le projet
C.A.S. que les Frères F.I.C. de Maastricht travaillant au Ghana ont
commencé en 1993 en faveur des enfants de la rue. Il travaille aussi
beaucoup pour la clinique Shekina destinée aux plus pauvres et dirigée
par le docteur David Abdulai, près de Tamale. Et il noublie
pas les confrères ghanéens.
En 2000, il va quelques mois à notre Centre de premier cycle de
Lublin pour enseigner langlais et prend part à la formation.
Au cours de sa vie, Rini a changé souvent de places et de travail.
Certains disent que cest dû au fait quil en faisait trop.
Dautres, parce quil avait besoin de sentir un appui explicite,
sinon il perdait cur. Il était très consciencieux en
ce quil faisait.
Sa santé sest détériorée graduellement.
Ses dernières années lui ont été très
difficiles. Il est décédé le 4 mai 2012 à lhôpital
de Weert. Il avait préparé un long texte pour sa carte de
deuil, écrivant cette prière pour les paroissiens décédés
: Dieu, tu ne prends pas notre vie, mais tu la renouvelles ; nous
le croyons. Et quand notre demeure terrestre notre corps est
détruite, Jésus a déjà préparé
une place pour nous dans sa maison, pour y vivre à jamais.
Jai vécu dans cette foi et en elle je souhaite mourir. Adieu,
jusquau moment où nous nous reverrons dans la vie éternelle.
Il a aussi remercié ses familiers, confrères et tous ses amis
pour leurs prières, leur aide et leur amitié fidèle.
Le 10 mai, les funérailles eurent lieu dans notre chapelle de Heythuysen.
Notre Délégué Jan Mol, Henk Bonke du Ghana et Zef Kuppens
du Mali les ont présidées ; beaucoup de membres de sa famille,
de confrères, de SMNDA et de connaissances étaient présents.
Rini est enterré dans notre cimetière de Heythusen.
Marien van den Eijnden
PROFILES
Father Alfred
Heintz
1938 - - 2012
Seven weeks before
his death, Freddy that is how he was called by most of us
gave the sermon at the burial of his confrere and former Novice-Master Wilhelm
Großkortenhaus. He did so, although he knew that he had not overcome
the cancer in his body after his leg had been amputated. His sermon was
not a sad one, but rather full of hope, even humorous and deeply spiritual.
Typically for him, Freddy presented his sermon in verse. Was Freddy giving
thanks for his own lifelong missionary vocation too? Here is just one short
excerpt from his verses:
Hence Wilhelm and we the Master found,
And we like him to that Master are bound. Gods call,
for sure, is a gift from above. Pay tribute to him, who calls out of love.
The next day, Freddy entered hospital, and ten days later
he was discharged because he could not be cured. The doctors gave him only
a few more weeks to live. Composed, full of faith, even serene and guided
by Christian hope, Alfred prepared himself to meet his Lord. He certainly
left us an impressive example of a Christian death.
Alfred was born on the 5th October 1938 in the village of
Flesten in the Eifel, Germany. He grew up in a Christian family in the Catholic
environment of the Eifel Region. All his life, he remained close to his
home, and the many relatives and friends of the Eifel faithfully accompanied
and supported their missionary. After his parish priest had prepared him
by teaching him Latin, Alfred moved from his primary school into the third
form of the secondary school in nearby Prüm. In that school, he graduated,
passing his final examination in 1960. The same year, he began his philosophical
studies with the White Fathers in Trier.
He did his novitiate under the guidance of Fr. Grosskortenhaus
in Hörstel before moving to our house of theology at Heverlé.
Those in charge of his formation judged him generous and ready to help,
calm and phlegmatic, balanced and open, conscientious and amiable. On the
25th of June 1965, he took his Missionary Oath in Heverlé, and on
the 2nd of July 1966, he was ordained priest in Frankfurt-Seckbach.
Alfred flew out to Africa to the Congo, after a short pastoral
course at Mours, France. In Bukavu, he studied Swahili, and then began his
missionary work in the parish of Mpala. He arrived in the midst of the upheavals
that were taking place at that time. Congolese soldiers suspected him of
being a mercenary, maybe because of his stout figure. They were not very
kind. Freddy wrote, The soldiers persecuted the population and us,
because we had intervened to prevent them from molesting the people. At
that time, my confrere suffered from nervous stress, because he had experienced
similar problems several times before. I myself did not care too much, and
afterwards, I hardly thought about it anymore. Likewise in the future,
his balanced, joyful and somewhat phlegmatic temperament helped him to endure
many a dangerous situation.
In 1971, Alfred was called to Strasbourg as a member of staff
for our students in theology. His happy and very human nature earned him
the trust of the students. After four years, the White Fathers in Congo
remembered this balanced confrere with nerves of steel. He was appointed
Regional Assistant in 1975. After four more years, he became Regional in
1979. He was a wise and encouraging friend to his confreres, and he steered
the Region with a calm hand in troubled times. He wrote, I meet many
people in my apostolate. First of all, there are my confreres in four dioceses
of the province of Shaba, in the East of Zaire; in Kalemie, in Kongolo,
in Manono and in Lubumbashi. My work is to encourage, to plan, to discuss
and to decide. I regularly meet the bishops of these dioceses. Their example
of courage and their brave words help me too to be confident and courageous.
In our country, we need courage to a high degree. What makes me especially
happy is to meet so many simple people who are determined to look for a
better life, a life of human dignity.
In his letters, Alfred had to report often about rebels, fighting,
looting, shooting and refugees, but he also speaks of the assistance the
missionaries try to give to the suffering population. Freddy lost neither
faith nor courage.
After concluding his mandate as Regional, he took a well-deserved
sabbatical in 1985/86, and then returned to the Congo in order to do parish
work. After studying the Bemba language, he moved to the parish of Mpweto
in the diocese of Kilwa-Kasenga. In 1991, he had to be evacuated for some
months because of the war situation.
In 1993, Freddy returned to Germany for good, because of health
problems. However, he recovered, although he was more and more afflicted
by overweight. First, he was Bursar and then Superior in Haigerloch, and
later, in 1997, he was appointed Assistant Provincial. When needed, confreres
received from him an encouraging word but often an invitation to a good
meal in a restaurant.
After six years as Assistant Provincial in Cologne, Alfred
took a Sabbatical before being appointed Superior of our community in Munich.
He did not succeed in controlling his weight problem, something that more
and more affected his health. Hence, it was a good decision to move to the
Senior Citizens Home in Trier, when the White Fathers started a community
there in 2007. Until the time of his death, he was a caring Superior of
the community and an appreciated chaplain to the whole Institution. This
was very well expressed in the short obituary which the management of the
Senior Citizens Home placed in the newspapers:
We are grateful for everything that Fr. Heintz did for
the staff and the residents of our house. His uncomplicated human approach
in his priestly service meant a lot for us. The way he dealt with his own
infirmities and those of others - with deep confidence in God - was impressive
and encouraging.
Alfred died on the 27th February 2012 in Trier and was buried there on the
2nd March 2012. He was 73 years old, of which 46 of missionary life in Congo
(DRC), France and Germany.
Rolf Wigger
Faher Ernst Zender
1926 -
- 2012
Ernst
Zender died on Friday, the 10th February 2012, at Haigerloch, Germany. His
death was a big shock for his confreres. For some time he had been suffering
from low blood pressure, and sometimes, when walking, he lost consciousness
and fell. After a while he would get up again and continue to walk. Two
months before he died, he began to become mentally confused.
Early Friday afternoon, his body was found lying on the paved
courtyard below his window. Nobody had noticed his fall and we do not know
how it happened. Ernst must have died immediately.
Ernst was born on the 7th May 1926 in Czernowitz, which was
part of Rumania at that time and nowadays is part of the Ukraine. One day
while walking to church his mother explained to him that when the priest
speaks the words of consecration, the host is no longer bread but the Body
of Christ. Later Ernst wrote: When I heard this my heart was enlightened,
and I understood that in Holy Communion, God wants to come to us human beings
and I also understood that it is the task of the priests to bring Him to
us. At that moment, Ernst felt called to become a priest. Later, Ernst
met a White Father conducting a Mission Sunday service, and he spontaneously
decided to begin his journey to Africa in the minor seminary of Haigerloch.
During the war, Ernst had to do labour service, but in July
1944 he was able to complete his secondary education doing his final examination
at a Secondary school in Baden-Baden. After this he was conscripted into
the army. From 1945 to 1947, he was a prisoner of war in France. For some
months he was able to study in the seminary for prisoners of war in Chartres.
During the hard time after the war he did his philosophy with the White
Fathers in Haigerloch and Trier. In 1949, he did his novitiate and his years
of theology in sHeerenberg and finally in Monteviot. Those in charge
of his formation appreciated his zeal, his gift for languages, his readiness
to serve and his deep piety. Ernst took his Missionary Oath on the 22nd
July 1953 in sHeerenberg, and he was ordained a priest on the 10th
June 1954 in Galashiels, in Scotland.
Ernst was not sent to Africa immediately. He taught in Haigerloch
and Rietberg before studying German Literature at the University of Frankfurt.
In 1959 he completed his studies and graduated in German and Religion. Later
he taught in our school in Grosskrotzenburg. When this school was closed
in 1963, his superiors were hesitant to send him to Africa on account of
his feeble health. That is why he continued teaching at a government secondary
school in Haigerloch.
Ernsts desire to work as a missionary in Africa never
left him. In 1973 he wrote to his Provincial: My health has improved
a lot. Should I not go to Africa now before it is too late? Finally,
in 1974, his wish to go to Africa was fulfilled. He was appointed to Malawi,
and in November of that year he began working as a teacher and educator
in the minor seminary of Mtendere. Two years later, he got the chance to
apply his apostolic zeal in parish work, first in Mtendere and later in
Dedza, Kasina and Nsipe.
Shortly after moving from the seminary to the parish he wrote:
Meanwhile I have been in the parish for four months and I am more
at ease in the language. Life in the parish does not require the same amount
of concentration as in school. I feel a freer person. In 1988 he was
again needed in Mtendere Seminary and remained another five years. After
that he worked in the parishes of Tsangano and Nsipe. After his move to
the parish of Tsangano he wrote: This new beginning in the mission
requires adjustment. The rooms are smaller than in St. Kizito, and that
is why I have let go of a number of possessions, for instance two metal
trunks of books. After the rather sedentary life of a teacher I am moving
around much more, something I enjoy very much.
Ernst took a Sabbatical in 1997 with the Focolarini in Italy.
He profited greatly by the experience. His piety had been sometimes rather
rigid and severe; something that occasionally caused problems with his confreres.
On the other hand he was, basically, a kind and friendly person. These positive
characteristics then became more prominent in his life.
His health had always been fragile. As he approached his tasks
very conscientiously and zealously, he sometimes put himself under too much
stress. In 1997, he had to return to Germany for good. Before his return,
he wrote to his friends in Germany: When I will come to Germany, it
will be for for a definite return. What remains? A hymn of thanks, a Magnificat
to God who has allowed me to live, love and work in and for the church in
Africa for nearly a quarter of a century.
In Germany, Ernst still spent eight fruitful years as chaplain
to the senior citizens home in Villingen. It was only in 2009, at
the age of 83, that he had to retire to our house in Haigerloch. He remained
a lovable and kind confrere, whose death was a great loss for his community.
Ernst began his path of following Christ in Eastern Europe.
Jesus led him to Haigerloch and to various places in Germany, then to Malawi,
and again to Haigerloch. Everywhere, Ernst remained faithful to his vocation
of bringing God to people. Often Jesus led him along steep and dark pathways,
but Ernst remained a joyful and zealous missionary. He was buried on the
17th February at Haigerloch. May the love of Christ enlighten him for all
eternity.
Rolf Wigger
Father Wilhelm Grosskortenhaus
1913 - - 2012
YouvilleI recall
the days of old, I reflect on all that you did, I ponder your deeds; I stretch
out my hands, Like thirsty ground I yearn for you. (Ps.143:5-6)
Fr. Großkortenhaus was born on the 18th March 1913 in
Rotthausen near Gelsenkirchen in Germany. He was the fifth child of his
devout parents, followed by two other siblings. His father, who came from
Essen, worked in the administration of the coal mine at Rheinelbe. He died
during World War II at the age of 67. His mother had died very young in
1916 at the age of 34. Two of Willis siblings died the same year;
his older brother died in 1922 at the tender age of 15. All were victims
of the economic hardships after World War 1.
As a boy, Wilhelm had to struggle with the privations of war.
At age 10, he was sent to Holland to recover from under-nourishment. In
1925, he joined the White Fathers at Rietberg. How did he come to that decision?
A friend had told him enthusiastically, that he wanted to become a missionary.
That did it! Willi was so impressed by the passion of his friend that he
informed his father about his plan. He managed to find the address of the
White Fathers in Rietberg, and he joined soon afterwards. His friend also
became a priest with the White Fathers, but was killed during the war in
Russia.
After two years in Rietberg, Willi continued at the minor
seminary of the White Fathers at Grosskrotzenburg, which had just started.
He belonged to the first group who graduated in 1933, the year Hitler came
to power. Life became difficult for the Church in Germany; however, nearly
all the students from Grosskrotzenburg went to Linz to study Philosophy.
Willi continued in the Novitiate in Marienthal, Luxemburg. To avoid being
drafted into the army, he had to study Theology alternating between Trier
and Linz. Due to the tense situation at the time, Willi and his confreres
were ordained ahead of time on the 24th March 1939. He had hoped to go to
Africa, but he was appointed for further studies to Münster. Soon after,
the war broke out and the university was closed.
When the university reopened the following year, he continued
his studies in the midst of frequent bomb alerts and the fear of being drafted
into the military. In spite of all these difficulties, caused by the war,
the policies of the regime and the constantly changing academic rules, he
succeeded in obtaining a doctorate in Canon Law in 1941. Two days later,
he was wearing the uniform of an Air Force cadet. Against his will, he was
caught up in the war. His application to serve as a medical orderly was
refused. However, his units task was to protect the civil population
in Germany and Italy and this helped him, somehow, in his moral dilemma.
He was not interested in winning the war. His comrades and even
his commanding officers respected the fact that he went to Mass on Sundays
whenever it was possible. In 1944, in the south of Italy, he was captured
by the Americans and was sent as a prisoner of war to a prison camp in Nebraska,
USA, where he was able to serve as a chaplain. In 1946, Willi returned to
Germany and was appointed to teach Theology in Haigerloch to the seminarians
returning from the war. Shortly before Christmas that year, they moved to
the house in Trier, even though it was still being renovated.
In 1948, Wilhelm went to sHeerenberg in the Netherlands,
together with the German seminarians. They had been invited to do their
theological studies there together with seminarians of other countries.
Wilhelm was deeply impressed by the fraternal spirit of the White Fathers,
first in Marienthal and then in sHeerenberg. He writes: Long
before there was talk of a united Europe, White Fathers joined hands and
former enemies reached out to each other by living, studying and celebrating
together.
After seven years in sHeerenberg, GK, as he was known later on, received his appointment for the Major Seminary in Katigondo, Uganda. Unfortunately, he was only supposed to stay there for one year to get to know Africa, before taking over the newly-built Novitiate in Hörstel in 1957. After eight years as Novice Master, he asked for a change and was appointed Rector of the Minor Seminary in Grosskrotzenburg.
However, the time of Minor Seminaries had already passed,
and Grosskrotzenburg soon closed down. He was now able to return to Africa.
Willi left Germany and was appointed to Kipalapala Major Seminary in Tanzania.
However, on his way to Africa, his appointment was changed, and he was asked
to go to the new Major Seminary of Ntungamo in the Diocese of Bukoba. The
Bishop of the Diocese insisted that GK become the Rector of the seminary
immediately, although he had hardly any experience of Africa. His health
soon broke down and after a prolonged stay in hospital GK returned to Germany
and, in due course, became the superior of the House of Philosophy in Trier.
This appointment did not last long, because Fr. Grosskortenhaus was elected as one of Assistant Generals at the Chapter of 1967 in Rome. GK writes about this time: Many problems and questions reached our desks from all over the world. Appointments, visitors, important decisions, and especially journeys to the Regions and Provinces, were part of our programme. During his visits to Africa and Europe, GK was always anxious to meet all the confreres on a personal level, and he carefully memorised their names.
During this time, the General Council had to take the difficult
decision to withdraw our confreres from Mozambique because it was felt that
their continued stay in the then colonial Church would have destroyed the
credibility of the Universal Church and of our African mission. This decision
was done after long consultations and it was supported by the Superiors
General of other Missionary Congregations working in Mozambique and also
by MISSIO in Germany. However, our withdrawal caused controversy and it
was a painful decision for the confreres concerned and especially for the
General Council. It was always foreseen that there would be an eventual
return to Mozambique.
At the end of his term in the General Council, GK returned
to Germany. For ten years, he worked for MISSIO in the Department of Missionary
Awareness. From 1984 to 2006, he stayed at the Provincial House in Cologne,
looking after the library. He also helped out in parishes, gave recollection
days and retreats and was a much sought after as a Spiritual Director.
In 2006, he transferred to the senior citizens home
in Trier. His physical and mental strength gradually diminished until after
much suffering, the Lord received him on the 6th January 2012, Feast of
the Epiphany. He was buried at Trier (Hauptfriedhof) on the 17th January.
Throughout his life, Wilhelm was a deeply spiritual person.
His former novices still remember his inspiring lectures, his prudent and
understanding Spiritual Direction, as well as his human qualities. He was
able to help many who experienced a crisis in their missionary vocation.
Long before his death, GK wrote at the end of his memoirs: I have
written these memoirs thanking my confreres for all the good they did; but
above all, I thank God who kept me always on track and sustained me despite
the many winding ways in my life.
Rolf Wigger
Father Michel Garant
1932 -
- 2012
Fr. Michel
Garant was born on the 29th September 1932 at St. Romuald, in the Archdiocese
of Quebec, Canada. He had two sisters and three brothers. One of his brothers,
Maurice, entered the Society before him. He was ordained in 1947 and died
in 1981.
Michel did his primary schooling with the Brothers of St.
Gabriel at St. Romuald. He went to the College of Ste-Anne de la Pocatière
for his secondary education and also his philosophy. At the end of his schooling,
he asked to enter the Missionaries of Africa which he knew well because
of his brother. He said that he felt called to this vocation and that he
would accept it freely and generously answer it.
In August 1953, he began his novitiate at St-Martin, close
to Montreal. It was a good year for him. He showed himself to be a very
pious man. He succeeded through will-power and steadfastness. He was appreciated
for his good relationships with others and his readiness to be of service.
The following year, he began his four years of Theology at
Eastview, near Ottawa. He was of average intelligence, but he succeeded
in his studies because he of his willingness to work hard. On the other
hand, he was very much at home in practical work and its organisation. He
was a man of great simplicity and very tactful in his ways. He took his
Missionary Oath on the 22nd June 1957. He was ordained priest in his home
parish on the 1st February 1958.
At the end of the Scholasticate, he spent a holiday with his
family and, in August 1958, he left for an introductory course on The British
Way of Life in England. In January 1959, he arrived in Tanzania and was
appointed to the Diocese of Mbeya, where his brother was already working.
He was to pass all his missionary life in this Diocese. For three years,
he worked as curate in Galula where he learned the language and familiarised
himself with pastoral work. Then, he spent another three years at Vwawa.
In general, he did well in his missionary work, especially in the numerous
practical activities he undertook.
In May 1965, he returned to Canada on his regular home leave.
After his holiday, he was asked to take up Missionary Promotion in the Province.
He accepted and went to live at St-Hubert in Montreal. In the beginning,
he found this type of work very difficult. However, with the help of other
confreres, he did excellent work which was much appreciated by his Provincial.
From 1968 to 1971, he was again working in Tanzania, and was
appointed Parish Priest of Vwawa, which he knew well. Then he asked for
an extended period of leave in order to rest and to regain his strength
because he felt completely worn out. On his return, he went to work, mainly
as a curate, in the parishes of Kyela, Igogwe, and Ipinda. He declared that
he was very happy not to have responsibility for a parish. He took regular
holidays. His health seemed to be reasonably good, but he often complained
of being unwell without knowing what, exactly, was the matter. He thought
that it was something to do with his spine. He was often advised to have
a serious medical examination.
In 1983, he did the session/retreat in Jerusalem. It was also
a chance for some rest and to celebrate his Silver Jubilee as a priest.
When he returned to Tanzania, he went to work as a curate in Igogwe and
Ilembo for many years. In 1993, he had an operation on his shoulder, followed
by months of a painful convalescence. He returned to the missions in 1994.
However, he was very handicapped and he found work difficult.
This is what he wrote in 1997: In 1994, I anticipated
returning here, for perhaps, one year. Now, I have managed to be here for
three years. I have persevered because I wanted to make sure that this new
parish of Ilembo, which I cherish very much, would get off to a good start.
I have served this district for many years from Igogwe. The first years
were very painful from the point of view of my health and problems with
my shoulder. I was ready to leave on many occasions. I carried on but now
I feel that I have reached the limit of my strength. That is why I have
decided to leave for good
In Canada, he was appointed to the community at Quebec. Two
years later, in 1999, he went to Montreal to work in the Secretariat of
the Province in the Office dealing with charitable gifts, annuities and
bursaries. However his physical condition was not getting any better. He
was becoming more and more handicapped, and he was forced to use a wheelchair
following an operation on his knee.
In 2001, he was transferred to our Retirement Home in Lennoxville
which suited his condition better. There, he was to live in pain for many
years and his morale suffered as a result. All the same, he helped out as
best he could with the aid of his computer. His breathing began to get worse.
In September 2009, a medical examination revealed shadows
on his lung. He was operated on in Sherbrooke and half of his lower left
lung was removed. His convalescence was long and painful. The following
two years were not easy. In the beginning of 2012, his health became progressively
worse. The level of oxygen in his blood fluctuated and he had high blood
pressure. He asked to remain in our house in Lennoxville where he was made
as comfortable as possible. He died on the 1st March, 2012, surrounded by
his confreres.
The funeral was celebrated on the 8th March in the Chapel
of the Missionaries of Africa in Lennoxville, followed by the burial in
the White Fathers plot of the cemetery. Fr. Fernand Chicoine presided at
the Mass and Fr. Jean-Guy Richard preached the homily. Here are some extracts:
Michels life was marked by a call from Christ to the missionary
life that was strong and persuasive... His vocation was born quietly in
his family surroundings... He returned home in 1997. After an operation
on his shoulder, he had to undergo another operation on his knee which severely
handicapped him. Despite this, he remained serene and liked to help as much
as he could. In the last few months, it was discovered that he had lung
cancer and this took away all his strength. Seeing the end was near, he
expressed a wish to die here, surrounded by his confreres. There was only
one prayer on his lips: Come and take me Lord.
Fr. Garant lived his last moments in quite prayer, full of
confidence, convinced that the Lord would open the door of his Kingdom to
him. Yes Father, here it is that I come toward you, like a child,
I come to throw myself in your love, your love, which is waiting for me.
(St. John of the Cross)
Lauréat Belley
Father Anton Mettrop
1925 - - 2012
Anton (we called him Ton)
was born at Bois-le-Duc ('s-Hertogenbosch), Netherlands, on the 13th July
1925.
In view of becoming a missionary, he received his formation in Sterksel,
St. Charles near Boxtel, and s-Heerenberg where he took his Missionary
Oath on the 9th of June 1949, followed by a year in Monteviot in Scotland,
where he was ordained a priest in Galashiels on the 1st of June 1950. Right
away, he started as a teacher in our minor seminary in Sterksel, and then
in Santpoort. In 1966, he taught in a secondary school in Tunis. In 1972,
he was appointed Regional Superior of Tunisia. He became Assistant General
of our Society in 1974. He went to Austria in 1981 from where he founded
the Polish Sector and became pastor in Sterksel in 1998.
Anton was a warm-hearted person, with a lively imagination, ambitious plans
and perseverance. He was a gifted musician, enterprising, artistically minded,
and a talented actor. At times, this would cause misunderstanding. During
his years of formation, his superiors wished him to develop a good sense
of realism. He did not enjoy such good health.
In September 1950, he started to teach Dutch language and literature in
our minor seminary in Sterksel and later in Santpoort. At the same time,
he studied for a diploma in these subjects and graduated in 1960. In addition
to the regular singing classes for the Sundays, he rehearsed the Missa
Luba with the students accompanying it with huge drums. It was also
sung outside the college with great success. Once a year, he produced a
play with the students, in which he himself took part.
In 1966, Anton went to Tunis to become a teacher at the El Menzah secondary
school. He worked mainly for the general formation, giving some classes
in English, and in the boarding section of the school, he was in charge
of 150 boys from 10 to 15 years of age, together with some Tunisian supervisors
and teachers. Outside the college, he made contacts in the Institute for
Acting and in the artistic world; there, he encouraged a dialogue about
the deeper experiences and attitudes to life. In 1968, he became the superior
of the IBLA community while remaining active in the Tunisian milieu.
In 1972, Anton was appointed the Regional Superior of Tunisia, and from
1974 to 1980 he was an Assistant General of our Society. He found it fascinating
to see how much was going on in our Society. He saw us as an international
group of men with the greatest variety of charisms and characters, with
genuinely human characteristics, both attractive and silly! He found men
forming a pleasant family group who were ready to support and to defend
one another, exactly according to the dream of Cardinal Lavigerie. He wrote
that he had learnt, during that time that one just cannot force things through,
not even in pious ways!
In April 1981, he went to Austria for mission promotion, and after having
looked around for 4 years he established himself in Axams together with
2 confreres. He travelled a lot throughout Austria. During that time he
organised the first International Missionary Route. Also, from Austria,
he began promoting the Society in Poland. He covered many thousands of kilometres
to talk about Africa and his MAfr family in which he was very happy and
wished others to enjoy it too. He enthusiastically invited youth to join
him in this way of life and work. He saw it as a two-way bridge between
continents, which is looking for bearers of human and Christian values which
radiate from those full of hope.
He was convinced that we should not be afraid to declare openly that personal
friendship with Jesus has its fantastic moments. A life shared with others
is very meaningful and that we MAfr are happy men and gratefully so. Anton
particularly appreciated in Cardinal Lavigerie that he was a man of his
time and that he expected us to do the same. Moving with the times means
to keep readjusting to the language, the customs, and the way of life. In
1986, Anton was asked to be the moderator of the Chapter.
In October 1998, he returned to Holland for good and went to live with
two confreres in the presbytery of Sterksel. They ensured the pastoral service
as far as they could, while the Dean, who lived in another Parish, was the
parish priest responsible. Anton himself and the parishioners enjoyed this
pastoral work in Sterksel, the place where he and so many had followed six
years of our formation. He also led some common retreats for the confreres
in Holland. Even in 2006 at the age of 81 he was still actively composing
liturgical texts, and organising liturgical and secular celebrations. When
he was asked to pose in White Father dress in order to make a monument for
the White Fathers in Sterksel, he said: Make it not to my likeness,
but do make it with open hands. That was important to him: open hands
to Give, to Receive, and to Share. The beginning letters of those 3 words
form in Dutch the word God (Geven-Ontvangen-Delen).
In December 2006, he was admitted to hospital and the surgeon found that
Antons condition was far more serious than he himself realised. He
gradually got worse but kept going and was actively involved in pastoral
work. The parishioners rallied around and supported him in all kinds of
ways.
On the occasion of the 60th anniversary of his priesthood in June 2010,
he thanked God who carried him as on eagles wings, throwing him into
the air and catching him again when he was falling. He thanked God that
He kept throwing him up and letting him try to fly wherever and as far as
he could.
On the 24th of January 2012 Anton broke his hip. He was operated on but
developed pneumonia. He died peacefully in the hospital on the 13th of February.
His coffin was laid in state in the presbytery of Sterksel where the relatives,
confreres and parishioners could personally take leave of him. The Funeral
Mass was celebrated in the parish church of Sterksel on the 17th of February,
the church was filled to capacity with relatives, confreres, friends and
parishioners. Jean-Marie Vasseur who was our Superior General when Anton
was Assistant had come from France to attend. Among the participants was
the Cultural Attaché of the Tunisian Embassy (the Ambassador had
sent an apology), and a family from Austria with whom Anton had kept contact.
Jan Mol, presided, assisted by the Dean and the Parish Priest. He emphasised
that the motto of Ton was: to Give to Receive to Share, and
that the initial letters of those 3 words in Dutch form the word God
(Geven-Ontvangen-Delen). The family had asked that there be no speeches;
so only the Mayor said a few words.
We then buried him in our cemetery in Heythuysen. May God receive him in
heaven.
Marien van den Eijnden
Father Bernard Mangematin
1925 - - 2012
Bernard was born on
the 20th March 1925 at Thiers in the Department of Puy-de-Dôme, Diocese
of Clermont-Ferrand. He was baptised in the Church of Saint-Genès,
Thiers three days later and was confirmed on the 14th May 1936. He began
his secondary studies at the College of Saint-Pierre de Courpière,
not far from his native village, and completed them with the Baccalaureate
of Philosophy at the College Massillon de Clermont-Ferrand in June 1943.
In the meantime, he took the Scout promise at Lac dAydat (Puy-de-Dôme).
On his own admission, the premature death of his father on the 14th September
1942, his Scout promise, and the major events of the war, - such as the
appeal of General de Gaulle to all Frenchmen to defend France, the Battle
of Stalingrad, and the dropping of the atomic bomb on Hiroshima- made him
think about his vocation. However, as he was the eldest of five other children,
a brother and four sisters, in a family without any income, he had to look
for work from October 1943 onwards.
The Ecole dAdministration de Lyon closed because of the war, gave
correspondence courses in Law and employed extra workers, giving them a
monthly allowance in the Registration Offices. Bernard worked firstly at
Thiers and subsequently at Decize and Nevers until 1946. After a retreat
at the Cistercian Abbey of Sept-Fons, and seeking advice from the monks
about his future, he entered our Seminary at Kerlois on the 28th September
1946. He then did his novitiate at Maison-Carrée. He was sent to
the scholasticate at s-Heerenberg for theology. He took his Missionary
Oath there on the 25th July 1952. He did his final year of Theology at Monteviot
in Scotland and was ordained priest at Galashiels on the 11th June 1953.
He sang his first Solemn Mass at Saint-Genès de Thiers on the 19th
July 1953.
He was appointed to the then British Colony of Nigeria, to the Apostolic
Prefecture of Oyo, which is located in the south-west of the country, some
200 km from the coast and the then capital of Lagos. His first appointment,
dated 4th November 1953, was to Ife. Over the course of the years, he worked
in Oshogbo, Ogbomosho, Saint John Ilode, Otan-Aiyegbaju. However, no doubt
because of his excellent knowledge of the Yoruba language, he was soon given
responsibility at the Diocesan and national level. In 1958, he was appointed
Diocesan Inspector for teaching Religion in the Catholic Schools of the
Diocese. He was given the task of preparing, with his five colleagues of
the Lagos Ecclesiastical Province, new texts in Yoruba for pupils and teachers.
In 1959, at the request of his Superior, he followed a course at Lumen
Vitae in Bruxelles.
Because the Bishops felt the need for new textbooks for 9-12 year olds,
the Bishops Conference asked him to write these new textbooks in collaboration
with four other priests. After his Long Retreat in Villa Cavaletti in September
1965, Bernard began this new work in 1966. In the 1970s, the first draft
in English was approved. A book in Yoruba for pupils and another book in
English were also published. In the meantime, Nigeria had become an independent
republic and a civil war devastated Biafra from the 30th May 1967 to January
1970. Bernard was appointed Secretary to the new Department of Catechesis
of the Bishops Conference, with the special task of promoting the
training of catechists in the Dioceses.
He was a delegate of Nigeria at the Synod in Rome in 1971. However, when
he was asked to open a school at Iperu-Remo, where the teachers would be
taught to use the new catechetical textbooks, the Provincial Government
banned the teaching of the Catechism in schools. It was the end of denominational
schools.
On the 1st January 1973, Bernard was working part-time as Professor of
Bible at the Senior Seminary of Ibadan and he was also the catechetical
co-ordinator for Nigeria. However, during his subsequent home leave, after
a period at Lumen Vitae, he had a slight brain haemorrhage due to sunstroke.
He had to spend two months resting in Tassy. Returning in December to Nigeria,
he took up, once again, parochial work in St. Peter and Paul in Ile-Ife,
then at St. John at Ilode, varied with the training of lay ministers for
the organisation of Sunday services without a priest. However, after having
published, at Ibadan, a study of Yoruba proverbs, he continued his research
in this area, particularly in the Yoruba oral style. He continued this work
until 1981, apart from a period of five months at Lumen Vitae and a session
at lArbresle in 1976. It was in that year, 1976, that his mother died.
After his return to Nigeria, he became the curate of Otan-Aiyegbaju, but
not for long, as he was advised to anticipate his home leave so that he
could rest. Now, was his weakening sight and increasing deafness due to
his underlying fatigue? The Bishop and the White Fathers were dismayed by
his retreat from the world, increasingly isolating himself. Teamwork became
very difficult for him. He was asked to benefit from his leave by following
a PHR session or a course in psycho-sociological studies in Dijon, from
which one or other confrere had already greatly profited. This meant that
his home leave became a sabbatical year from the 16th June 1981.
On the 7th June 1982, he returned as curate of St. Peter and Paul, Ile-Ife,
then Parish priest of the same parish in 1984. He had to go back to France
on the 6th November of that year to undergo an operation for cataracts.
As both eyes were affected, he had to read with a magnifying glass. His
deafness was also increasing and the same difficulties resurfaced: increasing
isolation from his confreres and Christian community, a tendency to withdraw
into himself, and a degree of remoteness which led him to be inaccessible
to others. Everyone hoped that these afflictions could be cured, as his
presence was valuable in Nigeria due to his profound knowledge of the Yoruba
language, culture, and wisdom. He, therefore, returned to France to be operated
on there, and to be fitted with proper hearing aids, to have a good rest,
and think about his future.
In fact, this was to be a return for good to France after having spent
31 years in Nigeria. He worked for some time at the Centre dÉtudes
Africaines at Toulouse, and then he settled down at Mours, in August 1987,
for the longest stay in any place in his missionary career. Apart from a
short stay in the parish of Notre-Dame de Nazareth at Vitry-sur-Seine, in
the Diocese of Créteil, these were 20 years devoted to publishing
his research in Yoruba traditions, proverbs and wisdom. He gave himself
to the point of exhaustion in doing so.
Preaching the word of God was his preoccupation until the end; his research
always aimed at an inculturation that was as advanced as possible for Christianity
among the Yoruba. With this in mind, he compiled, translated and published
their oral traditions, their stories and myths about animals, proverbs,
poetry, songs, the symbolic meaning of masks and bronze sculptures. On elephants
alone, he listed 80 stories and almost 200 proverbs. His principal aim was
essentially pastoral. How could these texts help in the formulation of our
faith in the life of modern-day Yoruba? Moreover, his quest for knowledge
reached many other areas: the social sciences and the innumerable problems
of modern life. In order to do this, he meticulously read serious periodicals,
such as Etudes, Projet, and Christus.
After these particularly fruitful twenty years, worn out, he was appointed
to our retirement community at Bry-sur-Marne, on the 1st November 2007,
then on the 1st October 2011 to the community at Tassy, where the Lord called
him to himself on the 1st of March 2012, 20 days before his 87th birthday.
His health never ceased to deteriorate, but he never complained in the least.
Three weeks before his departure from this life, he confided, With
me, everything is falling apart, except my mind. He suffered principally
from a very disabling dribbling of saliva. His legs scarcely supported him,
so that when he asked for the Sacrament of the Sick, the Friday before his
death, he told the priest to anoint his feet. He wished to have them anointed
too, although they had caused him so much suffering. On the following day,
he had his family notified, saying; Its over.
The funeral was celebrated in our chapel in Tassy in the presence of his
dear ones and his confreres. Bernard believed in the Resurrection of the
body, in life eternal that he now shares with all those he loved on earth.
Armand Duval
Farher Rini van den Oord
1936 - - 2012
Rini was born at Kaatsheuvel
on the 25th of June 1936. In view of becoming a missionary, he received
his formation at Sterksel, Santpoort, St.Charles near Boxtel, Boechout (Belgium),
Dorking (England) and Heverlee (Belgium) where he took his Missionary Oath
on the 28th of June 1963. He was ordained on the 4th of July 1964 in his
birthplace.
Rini was a good man and a hard worker; being inclined to be short-tempered,
he usually learned to master it. He was able to take initiatives, and succeeded
quite well in the execution of them. He was dedicated, concerned about the
good running of things, and always ready to be of service. He loved sports;
in tennis he was a champion, and he enjoyed playacting. During
his formation, he suffered for a long time from backaches, for which he
was treated. He was quite handy at fixing things.
On the 17th December 1964, he left for the Tamale Diocese, Ghana, for parish work in Salaga. After a year, his Regional Superior wrote that he had made a good start. However, in his own view, it was a difficult year. Due to the home leave of both his confreres and his difficulty in learning the language, the work was plentiful and hard to bear. He lost more than 20kg. In the beginning of 1966, he again had back complaints and something wrong with his eyes. In the diocesan hospital, they diagnosed the beginning of a gradual multiple sclerosis. In May, he returned to Holland for an operation on his eyes and on his back.
Both operations were successful, so he could return to Salaga in December,
where at the end of 1971, he became the parish priest. Because this responsibility
proved to be too heavy, he was transferred to Holy Cross parish, Tamale,
in May 1972. He wrote that Islam was quite strong there, and that he was
learning a new language with great difficulty. There were a mere 120 Catholics
and 200 catechumens; they spent a lot of time on social and development
work among the small farmers. In that period, there was serious unemployment
and the schools were emptying.
In September 1975, he returned to Holland for a long break; he became Provincial
Secretary. The Provincial wrote, He did everything with great care,
and made our link, De Schakel, more attractive. Taking care
of many little matters, he made life easy for many.
After two years, he returned to Ghana, and the cathedral parish of Our
Lady of the Annunciation at Tamale. In August 1978, he wrote, After
the difficult readjustment of the first weeks, I felt quite happy again,
and I could manage heaps of work. Tamale was an administrative and
commercial centre, and hence the parishioners originated from all parts
of Ghana, with many different languages and cultures, and with a town mentality.
For the Sunday services, five languages were used. The laypeople are
quite involved and are fairly active in all sorts of areas. The church community
is running 8 schools in town, and in addition to teaching religion and supervision,
there are also financial worries. Due to the poor economic situation
many people ran into problems, and every Saturday from 220 to 250 people
came for food aid.
Once again, it became too much for Rini, and it was decided that Rini should
return to Holland for a number of years, without excluding that later on
he might return to Ghana. Therefore, he left in October 1978 and started
looking after our missionary projects, accompanying African bishops to the
various offices, and in April 1979, he went to work full-time in the Missionary
Centre in Heerlen, to set up its secretariat and archives. Years later,
they were still grateful for it; they wrote that he had created order out
of chaos.
However, Rini felt that pastoral work suited him better, and in November
1981, he became the parish priest in Bergen op Zoom. He wished to be called
the pastor of nearness as he endeavoured to live and work close
to the people. He resigned in July 1983 and went for a rest in our community
in Breda. From there, after some months he went to work part-time for MIVA-Holland;
for both sides, this was a good period.
At the end of 1984, Rini went to replace the pastor at Sterksel, and on
the 1st of January 1986, he was officially appointed as part-time parish
priest. For his Silver Jubilee, the parishioners offered him a visit to
Ghana. They felt that Rini had the gift of presenting our faith in a vivid
manner. He always tried to give a special touch to the Eucharistic celebrations
and to involve all the participants. The paramount aim in his priestly work
was, Eternal life is this: to know you, the only true God, and Jesus
Christ whom you have sent, John 17:3.
Due to failing health, parish work became too heavy for him. At his request,
in April 1991, the bishop appointed him as Rector of a retirement home in
Waalwijk. However, due to failing health again, Rini went to Heythuysen
on the 8th of August 1992.
Nevertheless, he remained active. He became the contact person in Holland
for the CAS project, which the FIC Brothers of Maastricht working in Ghana
had started in 1993 for street-children in Accra, the capital. He also did
a lot for the Shekina Clinic, for the poorest of the poor, run by Doctor
David Abdulai near Tamale, in Northern Ghana. In addition, he did not forget
the Ghanaian White Fathers.
In 2000, Rini went for some months to teach English in our Formation Centre
in Lublin and took part in the formation itself. In the course of his life,
he often changed place and work. Some say this is due to his taking on too
much. Others say that he needed to feel explicit support; when he did not
feel this any longer, he lost heart. He definitely was very dedicated in
whatever he did.
Gradually, his health deteriorated seriously and his last years were quite
difficult for him. He died on the 4th of May 2012 in the hospital at Weert.
He himself had prepared an extensive draft for his obituary card. In it
he wrote, For deceased parishioners, I often used the prayer: God,
you do not take away our life, but you renew it; we believe that on your
word; when our earthly home our body is demolished, Jesus
already has prepared a place for us in your home to live there for ever.
I have lived by this belief, and I wish to die in it. Adieu till we see
one another again in the life eternal of which Saint Paul speaks, What
no eye has seen, nor ear heard, nor the heart of man conceived, what God
has prepared for those who love him. 1Cor.2:9. Rini added, My
special thanks to my relatives, confreres, and all devoted friends for their
prayers, support and faithful friendship which I experienced in my lifetime
and for your prayers at this farewell.
The funeral was held in our chapel at Heythuysen on the 10th May. Our Delegate
Jan Mol, Henk Bonke from Ghana and Zef Kuppens from Mali presided. Rini
had requested that there be no homily, so Jan read the text Rini had prepared,
of which we quoted some parts above. We buried him in our cemetery.
Marien van den Eijnden