NOTICES BIOGRAPHIQUES
Père Jean
Baranton
Jean, né
le 16 mai 1924, à Orléans, en France, y fut baptisé le
15 juin suivant et confirmé en mai 1934. De sa famille, nous savons
seulement quil eut un frère médecin, Pierre. Après
ses études secondaires au collège Saint-Euverte de sa ville,
Jean fit sa philosophie à Kerlois où on le jugeait sujet sérieux,
attaché à sa vocation, mais un peu raisonneur parfois. Il fit
lannée spirituelle en 1947-1948 à Maison-Carrée,
et sa théologie à Thibar et Carthage.
Après son serment à Thibar le 26 juin 1951 et
son ordination à Carthage le 12 avril 1952, il postula une mission
dont le climat ne fût pas trop dur. Il fut nommé dabord
en Kabylie le 1er juin 1952, où il enseigna à partir du 15 septembre
à Aït Larba et Djemaa Saharij, prêchant aussi des retraites
de communion solennelle en plusieurs paroisses. Il ne souhaita pas rester
en Kabylie et, le 1er juin 1953, il fut nommé au Burundi, où
il était déjà à pied duvre le 8 octobre
suivant.
Il est impossible dénumérer tous les postes
où il a travaillé, ni les innombrables occupations quil
a remplies. Dans un résumé de sa vie, il dit avoir été
en paroisse durant ses 20 premières années au Burundi : cinq
fois vicaire (Rumeza, Giheta, Muyaga, Bugenyuzi et Gitaramuka), et trois fois
curé (Gitwenge, Ruyigi et Giheta) ; avec tout de même trois interruptions
en cette pastorale paroissiale : la retraite à la Villa Cavaletti en
1967, quatre ans au petit séminaire de Mugera, comme professeur de
français et de sciences, et, en 1970, une session de formation sociale
à lÉcole des Missionnaires dAction Catholique et
Sociale (EMACAS) attachée à lInstitut catholique de Lille.
A sa nomination à Gitwenge, il fit un travail très apprécié
: on le jugeait très zélé, connaissant les gens par leur
nom.
À partir de 1976, quittant cette vie paroissiale, il
fut nommé aumônier diocésain des mouvements dAction
catholique et animateur de la pastorale ; par la suite, il se consacra en
priorité à la catéchèse scolaire et aux aumôneries
de collèges et lycées, et ce, durant une trentaine dannées,
jusquà son retour en France en 2007. Cela supposait de très
nombreuses heures de cours. À peine avait-il commencé cet apostolat
quil fut déclaré interdit denseignement,
par décret présidentiel. Le président, arrivé
au pouvoir par un coup dÉtat, prenant ombrage de linfluence
de lÉglise catholique, expulsa un grand nombre de missionnaires,
Pères ou Surs, nationalisa les petits séminaires et établissements
scolaires avec suppression des cours de religion.
Ce chômage forcé ne dura pas longtemps, car un
nouveau coup dÉtat chassa lautre, et cours de religion
et aumôneries scolaires furent rétablis. Cependant, les troubles
ethniques ne facilitaient pas toujours de bons contacts avec tous les élèves,
surtout dans les universités dÉtat, et un jour que Jean
devait donner une conférence à la faculté dagronomie,
on lavisa de ne pas sy rendre, car des extrémistes dune
ethnie avaient lintention de démolir sa voiture, laccusant
davoir choisi lautre camp. En 1979, nombreuses furent les expulsions
de missionnaires, mais Jean ne figura jamais sur la liste. Daprès
M. Paul Hummel, expert à lONU pour le Burundi, nombre des anciens
élèves de Jean étaient haut placés dans les bureaux
du gouvernement et remettaient toujours son dossier en bas de la pile.
En 1983, il devint aumônier national du Mouvement Eucharistique,
juste après un recyclage au Centre Sèvres à Paris (1982),
suivi de la session retraite à Jérusalem. Trois rencontres donnèrent
un bel essor à ce Mouvement, Un jeune couple, qui en avait été
membre, souhaitait quil les aidât à vivre au mieux leur
mariage et ainsi naquit le mouvement eucharistique des gens mariés.
Puis une quinzaine de jeunes gens et jeunes filles, désireux de vivre
leur engagement au service des malades dans la chasteté, la pauvreté
et lobéissance, donnèrent naissance à un projet
dInstitut de vie consacrée. Enfin, une rencontre avec lévêque
de Butare permit au mouvement de franchir la frontière et de sétendre
au Rwanda.
Au retour de Jérusalem, Jean retrouva ses multiples aumôneries
scolaires. Il donna aussi des cours dans deux noviciats : celui des Surs
de sainte Bernadette et celui des Surs de Sainte Marguerite-Marie Alacoque,
à la fondation desquelles il avait collaboré. On lui demanda
de joindre à lanimation du mouvement eucharistique au plan national,
celle des associations paroissiales de la dévotion au Sacré-Cur.
En 1995, Jean apprit quil figurait sur la liste des condamnés
à mort par des extrémistes tutsis. Mais rien ne se passa. En
1996, en septembre, à lévêché de Muyinga,
il fut nommé animateur diocésain de la catéchèse
scolaire. Après la session des plus de 70 ans à Rome, en octobre
1999, il reprit les aumôneries de divers groupes, avec résidence
à Bujumbura. En 2004, il donnait encore des cours de religion dans
un lycée et continuait daider deux futures congrégations
: lInstitut daide aux malades qui prit le nom dAmis de la
Croix de Jésus, et les Surs de Sainte Marguerite-Marie Alacoque.
Mais le temps approchait dun retour définitif en France, après
52 ans de Burundi. Ce fut laborieux, comme le montre le ton, un peu vif, de
ses lettres : le départ lui étant fort pénible, mais
il voulait à tout prix être fixé sur son point de chute
en France pour en aviser ses amis burundais, avant de les quitter. Or il nétait
pas homme facile à caser.
Le départ fut fixé à mars 2007 pour un
temps de repos et une éventuelle année sabbatique. En septembre
2007, il fit la session des Seniors à Rome, et, le 1er novembre 2007,
il fut nommé aumônier de la maison de retraite des Surs
Blanches à Verrières-le-Buisson. Il en devint simple résident
3 ans plus tard, en 2010, et cest là que, le 27 juillet 2014,
le Seigneur a rappelé à lui ce missionnaire zélé
et, à coup sûr, apôtre dans lâme. Les obsèques
eurent lieu en la chapelle des SMNDA de Verrières et linhumation
au cimetière de Montrouge, dans le caveau des Pères Blancs,
où laccompagnèrent de leurs prières ses confrères
de la région parisienne.
Armand Duval
Père Lawrence Croussette
1931 -
- 2014
Le Père
Lawrence Croussette est né le 28 décembre 1931 dans la paroisse
de Ste-Hedwige du diocèse de Chicoutimi, Québec, Canada. Il
a la chance de grandir dans une famille très chrétienne et très
unie. Il a trois frères et deux surs, dont lune est entrée
chez les Surs Antoniennes de Marie. Il fait ses études primaires
à Ste-Hedwidge, et ses études classiques au séminaire
de Chicoutimi, ainsi que les deux années de philosophie.
À la fin de ses études, il demande à être
admis chez les Pères Blancs, car il veut vouer sa vie à lAfrique.
Il est admis, classé comme un bon sujet. Il fait son noviciat en août
1953, à St-Martin, près de Montréal. En septembre 1954,
il commence ses quatre années de théologie à Eastview,
près dOttawa. Cest là quil prononce son serment
missionnaire le 22 juin 1957, et quil est ordonné prêtre
le 1er février 1958, par Mgr Lemieux, archevêque dOttawa.
Durant cette période de formation, on a vu en lui un
bon sujet, non pas surtout pour ses talents extraordinaires, mais à
cause de son équilibre, de son bon caractère et de ses belles
qualités morales. Ses dispositions lorientent plutôt vers
le ministère paroissial que vers les études. On pense quil
sera aimé des Africains et de ses confrères.
Après un stage pastoral en Angleterre, au début
de janvier 1959, il arrive au Malawi actuel, où il est nommé
dans le diocèse de Mzuzu. Il va dabord à Rumphi pour apprendre
la langue. Puis il sinitie au travail pastoral en étant vicaire
à Deep Bay et Katete. À ce moment, son Régional souligne
son manque dinitiative pour organiser. Il note aussi quil a fait
des progrès à Katete avec un supérieur qui la poussé,
et Lawrence la aimé et a subi son influence.
En septembre 1962, il est devenu supérieur par intérim
à Karonga. Il y restera près de quatre ans, et sest révélé
un bon responsable, aimé des gens. À la suite de son premier
congé en 1965, il fait sa grande retraite à Rome, puis revient
à Karonga comme curé. Après quelques mois comme vicaire
à Mughese, il est nommé curé de Chilumba, en 1972. Il
y restera près de quatre ans.
Par la suite, sa vie missionnaire en Afrique va se poursuivre
toujours dans le diocèse de Mzuzu, en étant vicaire à
Nkhata Bay, Katete, Nkhamenya, et à Mzimba près de 9 ans. Il
prend régulièrement ses congés, parfois avancés
pour aider sa famille. Il va deux fois à Jérusalem pour y suivre
des sessions.
En juin 2000, il retourne définitivement au Canada. Il
a passé près de 40 ans au Malawi. Il a aimé le travail
paroissial, et il a bien réussi et était apprécié
de tous. Au Canada, il est nommé supérieur de la communauté
de Chicoutimi pour plusieurs années. Il a le grand défi de sadapter
à la nouvelle situation de son Église dorigine. Sa sur
France, qui devient Supérieure générale de sa communauté,
la beaucoup aidé en ce sens. En 2010, la communauté des
Missionnaires dAfrique sest installée chez les Surs
Antoniennes, dans la partie réservée aux prêtres diocésains.
Notre confrère jouissait dune bonne santé.
Et rien ne présageait son décès à 82 ans. Il est
décédé subitement, le 3 août 2014, à loccasion
dun voyage de pêche avec son confrère, le Père Paddy
Girard, dans le chalet dun membre de sa famille. Son confrère
la trouvé mort à côté de sa voiture alors
quil allait chercher sa valise. Cela a été une grande
surprise et un grand dérangement pour tout le monde.
Les funérailles ont été célébrées
le 11 août 2014 dans la chapelle de la Maison Mère des Surs
Antoniennes de Marie, après une exposition de la dépouille la
veille. Le jour même, dans laprès-midi, une célébration
dadieu a eu lieu en léglise de Ste-Hedwidge, suivie de
linhumation dans le lot familial du cimetière paroissial.
Lors des funérailles, de nombreux témoignages
ont été donnés, dont celui de sa sur France, qui
a montré comment Lawrence était plus quun frère
pour elle : il était son confident, un grand ami, un bien-aimé
frère toujours présent. Il est évident que son départ
laisse un grand vide pour elle, mais elle a confiance quil sera toujours
présent, comme un grand frère quil était.
Le Père Denis-Paul Hamelin, qui la bien connu en Afrique et au Canada, a donné aussi son témoignage.
En voici quelques extraits :
La première et la chose la plus importante dont je veux témoigner
aujourdhui sur cet ami qui était de commerce si agréable,
cest quil avait un cur de missionnaire ! Il était
taillé pour cette vocation ! Il était missionnaire dans tout
son être.
Il aimait les Africains et les Africains laimaient : sa bonté
rayonnait tout naturellement. Il ne passait jamais à côté
dune personne en besoin sans chercher à lui apporter son aide.
Il avait bien maîtrisé la langue locale et tout le monde
était à laise avec lui à cause de sa grande simplicité.
Il ny avait en lui aucune prétention ; il savait se mettre au
niveau de toutes les personnes qui lapprochaient.
Lawrence fut un vrai Père Blanc, pour qui ses confrères
avaient beaucoup dimportance. Et cela jusquau bout. Il adorait
la vie commune et avait le souci du bien de ses confrères.
De toutes les qualités que son sens de la vie commune lui donnait,
une brillait de façon toute spéciale : il avait le don de laccueil.
Lawrence savait recevoir, mettre à laise. On le sentait content
daccueillir confrères et amis. Son souci des autres dépassait
les limites de sa propre communauté. Il accueillait toujours à
bras ouverts.
Lawrence, va en paix dans les mains du Seigneur.
Lauréat Belley
Père Silvio
Lazzarato
Silvio
est né à San Nazario (Vicenza), Italie, le 19 octobre 1926.
Deuxième de sept frères et surs, il a suivi lécole
primaire au village avant dentrer au petit séminaire de Thiene
et ensuite au séminaire de Philosophie du diocèse de Padoue.
Entré chez les Pères Blancs à Parella en 1944, il a
fait son noviciat à Gattinara avant de partir pour Thibar et Carthage
pour la théologie.
Il a prononcé son serment missionnaire le 19 mars 1951 et a été
ordonné prêtre le 27 juin 1951 à Thibar (Tunisie). Il
a été nommé à la maison généralice
comme économe local avant de prendre la route pour le Congo Belge le
31 août 1953. Il a servi dabord comme vicaire dans les paroisses
de Mutongo, Bobandana, Birambizo.
En 1957, on lui a confié la fondation de la paroisse de Rutshuru.
Pendant trois ans (1957-1960), le P. Silvio a suivi lorganisation de
la paroisse, tant au point de vue matériel que pastoral, avec le souci
de responsabiliser la communauté locale en sappuyant sur la collaboration
des chrétiens et catéchumènes sur place aussi bien que
sur des bienfaiteurs étrangers.
En 1960, il a été rappelé en Italie comme supérieur
de la communauté de Castelfranco Veneto où il a assuré
lanimation des confrères et rendu un grand et apprécié
service à lanimation missionnaire et vocationnelle. Dans plusieurs
paroisses, on se rappelle encore aujourdhui avec admiration du P. Silvio
et de son témoignage joyeux de missionnaire et de Missionnaire dAfrique.
Le mois de septembre 1966, il est reparti pour le sud-est Zaïre, nommé
dans le diocèse de Goma. Il y restera pratiquement jusquen 1994.
Nyakariba, Bobandana, Walikale, Mweso, Matanda, Birambizo, Goma-Katoy lont
eu comme supérieur. La vie dans la forêt, dans ces années-là,
était très difficile avec les débuts de la guerre qui
frappera cette région de lAfrique.
Voici le témoignage dun confrère : En 1967, le
P. Silvio a été nommé à Walikale pour me remplacer.
Une grande insécurité régnait à cause des désordres
toujours plus nombreux. Le P. Silvio est resté sur place avec courage.
Plusieurs personnes sont restées sur place grâce à lencouragement
du P. Silvio et à sa protection.
Mgr Faustin Ngabu, évêque émérite de Goma, qui a été lévêque du P. Silvio pendant 35 ans, nayant pas pu assister à lenterrement, a envoyé un message qui a été lu à léglise. Il sadressait directement à son ancien collaborateur en ces termes :
Père Silvio, tu as quitté ce monde pour rejoindre la
maison du Père
Dans ta vie missionnaire, tu as été
un exemple dapôtre totalement voué au service des gens
Tu ne savais pas ce que signifie la fatigue. Tu as été un prêtre
qui aimait tout le monde, sans distinction de race, de religion
Dans
ton zèle apostolique, là où la Land Rover narrivait
pas, tu y allais à pied, même sil fallait parcourir de
longues distances, pour être toujours près des gens, même
des villages les plus isolés.
Jai apprécié en toi lhomme damour et
plein dattention pour les petits, lhomme de prière qui
aimait la vérité et la justice. Dans tes gestes de charité,
ta main gauche ne savait pas ce que faisait ta main droite. Comme fondateur
de la paroisse de Rutshuru, tu as été un père de la foi
de milliers de personnes
Que la porte du ciel puisse souvrir pour taccueillir, afin
que tu puisses jouir maintenant de la joie et de la paix dans la maison du
Père.
En 1997, à lâge de 71 ans, le P. Silvio a quitté
lAfrique définitivement et il a été nommé
à Castelfranco Veneto pour lanimation missionnaire et vocationnelle
dans le nord de lItalie. Il y a mis tout son cur, sa sagesse et
ses capacités, sans jamais oublier lAfrique.
Il aimait lire et suivait avec passion les événements et les
problèmes de lAfrique. Dans ses dernières années
de vie, quand la maladie, lâge et la fatigue lont obligé
à abandonner ses activités, le P. Silvio a toujours été
disponible à offrir ses conseils et encouragements aux confrères
plus jeunes engagés dans lanimation missionnaire, avec le soutien
de sa prière et surtout en montrant son intérêt au travail
de chacun.
Ses derniers jours ont été dune grande souffrance, quil
a vécue avec courage, sans plaintes, mais en offrant tout pour le bien
de la mission.
Le P. Silvio est décédé dans la nuit du 13 juillet 2014,
à lhôpital de Castelfranco Veneto, assisté par son
frère, le P. Luigi Lazzarato. Il avait été hospitalisé
quelques jours auparavant, gravement affaibli par la maladie et endurant de
grandes douleurs. La messe des funérailles a été célébrée
le 17 juillet, le matin, à Castelfranco, et laprès-midi,
à San Nazario, son village dorigine, dans une église remplie
de gens, en présence de deux évêques et dune vingtaine
de prêtres, et parmi lesquels les deux neveux du P. Silvio.
Il repose dans le tombeau de famille, au cimetière de San Nazario.
Vittorio Bonfanti
Père Oskar Genatowski
1936 -
- 2014
Peu
de temps avant sa mort, un confrère a visité Oskar à
une résidence de soins palliatifs. Oskar était conscient que
les médecins lui donnaient peu de temps à vivre. Il parlait
dune voix faible, mais sa foi profonde a impressionné le visiteur.
Oskar a dit : Je suis prêt. Il était prêt
pour la vie éternelle avec paix et confiance. Il était conscient
que, durant sa vie missionnaire, il a eu à surmonter des difficultés
de toutes sortes, mais il a approfondi sa foi et a été purifié
par la souffrance. Dans la paix et une confiance profonde, il est entré
dans la présence éternelle de Dieu.
Oskar est né le 1er août 1936 à Allenstein - Prusse-Orientale.
Il a souffert beaucoup durant sa jeunesse à cause de la guerre et
de laprès-guerre. Son père, un travailleur dans une
usine de briques, a été tué au début de linvasion
de la Pologne. Son père a laissé dans le deuil sa femme et
cinq enfants. Un de ses frères aînés a été
fait prisonnier en Russie pendant quun autre a été déclaré
disparu. Suite à la ruine de la fin de la guerre, sa mère
et le reste de la famille se sont enfuis à Pomerania. Ils ont ensuite
été expulsés de cet endroit par les autorités
polonaises. À Hagen, Westphalie, la famille a pu commencer une nouvelle
existence très modeste.
Oskar voulait devenir missionnaire. Il était le plus jeune des enfants
et les plus vieux commençaient à gagner de largent.
Ainsi, sa mère a pu répondre positivement à son désir.
En 1951, Oskar est entré au petit séminaire des Pères
Blancs à Rietberg et plus tard à notre école à
Grosskrotzenburg. Il ny a pas de doute quOskar a été
marqué par les expériences traumatisantes de son enfance.
Il a dû étudier fort pour réussir et il lui était
difficile de souvrir aux autres. Il était bien déterminé
et avait une grande volonté. En 1960, il a terminé avec succès
ses études secondaires. Il est allé à Trèves
où il a commencé ses études de philosophie au séminaire
des Pères Blancs. Il a fait le noviciat à Hörstel du
15 août 1962 au 15 août 1963. Il a ensuite fait son scolasticat
à Totteridge.
Il avait de la difficulté avec les études académiques
et il compensait cela par lendurance, le travail assidu et une grande
piété. Bien quil fût tranquille et timide, il
sest bien intégré dans la communauté et était
bien respecté. Il a prononcé son serment missionnaire à
Totteridge le 27 juin 1966 et a été ordonné prêtre
à Essen le 21 juin 1967.
Après un cours de pastorale à Londres et un court séjour
à la maison provinciale de Frankfurt, Oskar est parti au diocèse
dOyo, au Nigeria, le 3 avril 1968. Il a travaillé dans les
paroisses suivantes : Iganna, Aiyegbaju et Oloruntedo. Il y avait peu de
Pères Blancs au Nigeria et Oskar a souvent vécu avec un seul
confrère ou tout seul. La Région voulait établir des
communautés viables ; cependant Oskar a beaucoup souffert de la solitude
et de ses conséquences.
Pendant quelque temps, Oskar a vécu à la maison régionale.
Il a bien coopéré à la paroisse tout en demeurant curé
de la paroisse voisine où il vivait auparavant. Oskar a écrit
: Jai déménagé du village à la ville,
mais jaurais préféré demeurer en campagne. Le
travail était similaire, mais la ville est un milieu différent
car on y trouve plusieurs groupes ethniques. Lapostolat dans les écoles
secondaires est important.
Les paroissiens ont apprécié sa discrétion et son
calme comme pasteur. Il a lui-même écrit après son retour
de vacances en famille : Quand jai célébré
la messe à léglise principale le dimanche, jai
été tout de suite à laise pour commencer mon
travail pastoral. Cela était une joie pour moi de me retrouver parmi
mes paroissiens et la joie était réciproque car les gens étaient
heureux de me voir de nouveau.
La santé dOskar lui a souvent causé des ennuis. Il
a aussi eu des blessures suite à des accidents dauto. Il est
retourné en Allemagne à deux reprises pour des soins médicaux.
Il est retourné pour de bon en Allemagne en 1994. Il a été
nommé à Hörstel. Il connaissait bien lendroit et
quelques confrères car il y avait déjà fait un séjour
pour un traitement médical. Oskar est demeuré actif au niveau
pastoral. De 1996 jusquà 2008, il était curé
à Dreierwalde, près de Hörstel.
Après sêtre retiré de ce ministère, il
a continué à aider dans les paroisses voisines. Sa santé
est devenue de plus en plus fragile et il sest développé
en cancer. Il a suivi un long et épuisant traitement. Quand les médecins
lont informé quil avait seulement quelques semaines à
vivre, il sest rendu au centre de soins palliatifs à Pusselburen
où il est décédé le 24 août 2014. Il a
été enterré à Hörstel le 30 août
2014.
Rolf Wigger
Père Gerhard (Gerry) Weffers
En
1993, le Régional de Zambie, Jean Pierre Sauge, a annoncé
le retour définitif du Frère Weffers en Allemagne. Il écrivait
: Frère Weffers a exprimé le désir de retourner
définitivement en Allemagne à lâge de 70 ans.
La Région lui doit beaucoup. Dans le diocèse de Chipata, il
a beaucoup construit et a donné des cours techniques. Après
cela, il a été responsable de laccueil à la maison
régionale pour les visiteurs à Lusaka ; un travail quil
a fait avec beaucoup damour et de savoir-faire. Il a été
aussi économe au noviciat de Kasama et ensuite à la maison
régionale. C était un confrère serviable et toujours
prêt à aider. Il était bien préparé pour
offrir un service à la Province dAllemagne.
Gerhard est né le 23 octobre 1923 dans la ville de Rheydt dans le
diocèse dAachen. Il était le quatrième de cinq
enfants. Son père était cordonnier. Gerhard est devenu un
couturier professionnel. Quand il a terminé sa formation, il a été
enrollé de force dans larmée allemande. Il a été
prisonnier de guerre en Russie de 1945 à 1949. Le tiers de ses compagnons
nont pas survécu. Après sa libération, Gerhard
a travaillé quelque temps dans une usine de production de vêtements.
Il a commencé son postulat chez les Pères Blancs le 1er mai
1950 à Langenfeld. Doctobre 1952 à octobre 1954, il
a fait le noviciat au même endroit. Il a reçu le nom de Ubald.
Cependant, ce nom na presque jamais été utilisé
parce que, partout où il allait, il était connu sous le nom
de Gerry . Il a fait son scolasticat à Marienthal de
novembre 1952 à novembre 1954. Il a prononcé son premier serment
missionnaire à Marienthal le 26 octobre 1952. Après son scolasticat,
Gerry a travaillé quelque temps à la Province dAllemagne.
Il a enseigné aux novices à Langenfeld et a ensuite participé
à la construction du nouveau noviciat à Hörstel.
Le 24 février 1957, Gerry sest rendu au diocèse de
Chipata en Zambie. Il a appris la langue à Minga tout en donnant
un coup de main aux ateliers. Il a prononcé son serment missionnaire
permanent à Kachebere. Gerry a dabord travaillé comme
menuisier, mais il faisait aussi du travail de construction. Plus tard,
de 1963 à 1964, il a fait une formation dans ce domaine en suivant
un cours darchitecture et d ingénierie en Allemagne.
Jusquen 1977, Gerry a travaillé sur des projets de construction
dans le diocèse de Chipata. Plusieurs édifices ont été
construits selon ses plans et sa supervision : écoles, hôpitaux,
centre de formation de catéchistes, églises, résidences
pour les Pères et les Surs.
Gerry nétait pas seulement un constructeur, mais aussi un
professeur de cours techniques. La formation professionnelle des jeunes
lui tenait beaucoup à cur et cela a été une de
ses grandes contributions missionnaires. Son évêque a écrit
à son sujet : Gerry est un religieux dévoué qui
est beaucoup apprécié par son équipe de travail et
par les apprentis.
Son bon caractère et son désir daider ont prédestiné
Gerry à devenir responsable de laccueil à la résidence
des Pères Blancs à Lusaka au début de 1977. En plus
des visiteurs, Gerry soccupait aussi de la Procure. Il était
le représentant de lagence de voyage missionnaire Raptim. En
1983, il a été membre du Conseil Régional. Partout
où il était et allait, Gerry était une personne qui
inspirait confiance. Il avait de bonnes relations avec les commerçants
et les officiers de limmigration. On disait de lui que même
les voleurs en ville le respectaient. Ils nont jamais touché
à sa voiture jaune.
Sil te plaît Gerry, tu dois nous aider ! Cette
expression était très fréquente soit à la porte
soit au téléphone. Parfois, quelquun avait un besoin
urgent dune pièce de rechange ou bien une sur devait
être envoyée en Europe pour des soins médicaux. Gerry
était toujours prêt à aider et, grâce à
ses contacts, il réussissait la plupart du temps. Il a réussi
à obtenir à temps les permis de résidence pour tous
les novices Pères Blancs. Sans son dévouement et sa connaissance,
cela naurait pas été possible.
Durant les dix années comme responsable de laccueil à
Lusaka, il a accompagné à laéroport presque tous
les visiteurs qui arrivaient ou partaient. Très doué et grâce
à ses contacts, il finalisait rapidement les formalités dimmigration,
car il avait de bonnes relations avec les douaniers. Cependant, un certain
nombre de confrères et dautres personnes lui ont causé
des ennuis parce quils déclaraient des bagages personnels comme
des dons pour la mission. Malgré sa gentillesse, cela pouvait le
mettre en colère. Gerry nétait pas très organisé
dans son travail, passant dun travail à un autre. Comment pouvait-il
faire autrement en voulant aider tant de personnes sans les décevoir
?
En 1987, Gerry a été léconome du noviciat à
Kasama. En terminant son séjour il a écrit : Ce temps
au noviciat ma enrichi. Je me suis senti à laise avec
les jeunes et je crois avoir été accepté par eux. Évidemment,
il nétait pas toujours facile davoir la nourriture à
temps pour 19 jeunes. Malgré cela, jai aimé cette expérience.
Il a aussi apprécié les temps de silence et de prière
du noviciat.
Sa dernière responsabilité en Zambie a été
léconomat et laccueil des visiteurs. De 1989 à
1993, il a offert ce service à la maison régionale de Kasama.
En 1993, après 36 ans de travail missionnaire en Zambie, Gerry est
retourné définitivement en Allemagne à lâge
de 70 ans. Son bon caractère et sa gentillesse ont été
bien appréciés dans les communautés où il a
résidé. Entre autre, il a été responsable de
laccueil à Trèves. Il recevait chaque jour des invités,
des bienfaiteurs et dautres visiteurs.
Peu importe lendroit où Gerry a vécu durant ses 62 ans de vie missionnaire, tous lont beaucoup apprécié pour ce quil était et pour son travail. Les gens étaient tristes quand il recevait une autre nomination. Il a évidemment fait face à des problèmes de santé et personnels durant sa vie missionnaire, mais cela na jamais altéré sa façon de servir et daider les gens. Chacun pouvait reconnaître son amour pour sa vocation, pour Dieu et pour ses frères et surs.
Durant ses dernières années à Trèves, Gerry
a senti le poids de son âge et il a dû diminuer ses engagements.
Après un infarctus, il est décédé à Trèves
le 9 juillet 2014. Il a été enterré au cimetière
de cet endroit le 14 juillet 2014.
Rolf Wigger
PROFILES
Father Jean Baranton
Jean was born
on the 16th May 1924 in Orleans, France. On the following 15th June, he
was baptised. He had a brother who was a doctor. Jean did his secondary
schooling in Saint-Euverte College in Orleans. He began studying Philosophy
in Kerlois. One considered him a serious student, very attached to his vocation,
but sometimes inclined to be argumentative. He did his Spiritual Year in
Maison Carée from 1947 to 1948 and his Theology in Thibar and Carthage.
After taking his Missionary Oath at Thibar on the 26th June
1951 and his ordination to the priesthood in Carthage on the 12th April
1952, his first appointment was to Kabylia in June 1952. He began teaching
in the schools of Aït Larba and Djemaa Saharij. He also preached retreats
for children preparing for Solemn Communion in a number of parishes. After
he was appointed to Burundi on the 1st June 1953 and he was already hard
at work by the following October.
It would be impossible to list all the mission posts where
Jean worked or the countless jobs he took on. In a résumé
of his life, he said he spent the first 20 years in Burundi in parish work:
five times as curate in Rumeza, Giheta, Muyaga, Bugenyuzi and Gitaramuka
and three times as Parish Priest in Gitwenge, Ruyigi and Giheta.
He also did the long retreat in Villa Cavaletti in 1967. He
spent four years in the junior seminary of Mugera as a teacher of French
and Science and in 1970, he did a session in community development at the
École des missionnaires daction catholique et sociale (EMACAS)
attached to the Institute Catholique in Lille. He carried out work that
was very much appreciated especially after his appointment as PP of Gtiwenge.
From 1976 onwards, he left parish work. He was appointed diocesan chaplain of the Catholic Action movements and director of pastoral work. Following that, he taught catechism in schools and was chaplain to secondary schools. He was to consecrate himself to this work for 30 odd years until his return to France in 2007. However, he had hardly begun this apostolate when a Presidential decree forbade him to teach.
After a coup détat, the new President took offence
at the influence of the Catholic Church. He expelled many priests and nuns,
nationalised the junior seminaries and Catholic-run schools and suppressed
religion classes.
However, this period of forced unemployment did not last long.
A new coup détat drove out the incumbent President and his
successor authorised the resumption of religion classes and of Catholic
chaplaincies. Ethnic troubles continued and this hampered good relations
with the students especially in the state universities. One day, Jean was
due to give a lecture in the Faculty of Agricultural Science but he was
advised not to go as the extremists from one ethnic group accused him of
favouring the other ethnic group and planned to blow up his car. In 1979,
there were many expulsions of missionaries but Jeans name never appeared
on the list. According to a UN expert in Burundi, a number of former students
of Jean had attained high office in the Government and ensured that his
file always remained at the bottom of the pile.
In September 1982, Jean spent some time studying at the Centre Sèvres in Paris and in June of 1983, he did the Session/Retreat in Jerusalem. In the meantime, he was appointed National Chaplain of the Eucharistic Movement in Burundi. Three encounters contributed to the expansion of this movement. A young couple, planning to get married, who had been members of this group as young people wanted to continue as members as a married couple and so the Eucharistic Movement for married couples was born.
Then about 15 young men and women expressed the wish to commit
themselves to the service of the poor by observing a life of chastity, poverty
and obedience and this led to the foundation of an Institute of consecrated
life. Finally, a meeting with the Bishop of Butare allowed the movement
to cross the border and extend into Rwanda.
On his return from Jerusalem, Jean continued his chaplaincy
work in many schools. For many years, he also gave weekly courses in two
novitiates of the Surs de Sainte Bernadette and the Surs de
Sainte Marguerite-Marie Alacoque, as he had been involved in the foundation
of these two orders. He was also invited to become a member of the national
leadership team promoting devotion to the Sacred Heart at parish level.
In 1995, Jean learnt that he was on the hit list of Tutsi extremists but nothing came of it. In September 1996, he was appointed to the Bishops house in Muyinga as diocesan chaplain for catechetics in schools.
In 1999, he did the 70+ session in Rome, returned to Bujumbura,
and once again took up his chaplaincy work. In 2004, he was still teaching
in a senior secondary school and helping two congregations: Surs de
Sainte Marguerite-Marie Alacoque and the Institute for helping the sick
that had taken the name of Amis de la Croix de Jésus. However, the
time for a definitive return to France was approaching. He had been 52 years
in Burundi and job of persuading him to leave was painful on all sides.
His letters at the time express this clearly, maybe his pen betrayed it
as the departure was very painful.
Jeans departure was fixed for March 2007, initially
for a time of rest and an eventual sabbatical year. He followed the Session
for seniors in Rome in September 2007 and on the 1st November, the same
year, he took up an appointment as chaplain to the White Sisters retirement
home in Verrières-le-Buisson. He became a resident himself there
in 2010 and on the 27th July 2014, the Lord called this zealous, workaholic
missionary who was certainly an apostle at heart. His confreres from the
Paris region attended his funeral, which took place in the Chapel of the
MSOLA at Verrières, and he was buried in Montrouge cemetery in the
vault of the White Fathers.
Armand Duval
Father Lawrence Croussette
1931 -
- 2014
Father Lawrence
Croussette was born on the 28th December 1931 in the Parish of Ste-Hedwige,
in the Diocese of Chicoutimi, Quebec, Canada. He grew up in a very Christian
and united family. He had three brothers and two sisters one of whom entered
the Surs Antoniennes de Marie in Chicoutimi. He did his primary schooling
in Ste-Hedwige and his secondary school studies in the Seminary of Chicoutimi,
which included two years of Philosophy.
At the end of his schooling, Lawrence asked the White Fathers
to accept him because he wanted to devote himself to Africa. The White Fathers
considered him a promising prospect and he began his novitiate in August
1953 in St-Martin, near Montreal. In September 1954, he began his theological
studies in Eastview near Ottawa. He took his Missionary Oath there on the
22nd June 1957. Archbishop Lemieux of Ottawa ordained him priest on the
1st February 1958.
During his period of training, Lawrence was regarded as a
good subject not because of any extraordinary talents but because of his
steadiness, his good character, and his fine moral qualities. His potential
seemed to be in the area of a pastoral ministry rather than further studies.
It was felt he would get on well with the Africans and with his confreres.
Lawrence arrived in what is now Malawi at the beginning of
January 1959 after a pastoral session in England. First, he went to Rumphi
to learn the language. His initiation into pastoral work took place in Deep
Bay near Chilumba and Katete where he worked as a curate. At the time, the
Regional noted he lacked initiative but also noted that he made good progress
in Katete with a superior who pushed him. Lawrence got on well with the
man who also had a good influence on him.
Lawrence was appointed temporary superior in Karonga in September
1962. He stayed there for four years and he proved to be a good leader,
well liked by the people. Following his first home leave in 1965, he did
the Long Retreat in Rome and returned to Karonga as Parish Priest. He served
as a curate for some months in Mughese before being appointed Parish Priest
of Chilumba in 1972. He was to serve there for four years.
Lawrence spent all his missionary life in Africa in the Diocese
of Mzuzu. He worked as curate in Nkhata Bay, Katete, Nkhamenya and for nine
years in Mzimba. He took his home leaves regularly sometimes anticipating
it to help his family. He followed two sessions in Jerusalem.
In June 2000, Lawrence returned to Canada for good. He had
spent almost 40 years in Malawi. He loved parish work and he made a success
of it. The people liked him very much. In Canada, he was appointed Superior
of the Chicoutimi community. His biggest challenge was to adapt to the new
state of affairs of the Church in his native country. His sister, Sr. France,
who became Superior General of the Antoniennes Sisters, helped him a lot.
In 2010, the Missionaries of Africa moved to the house of the Antoniennes
Sisters in a part reserved for diocesan priests.
Lawrence enjoyed good health and nobody would have predicted
his death at the age of 82. He died suddenly on the 3rd August 2014. He
was on a fishing trip with his confrere, Fr. Paddy Girard; they were staying
in a holiday home of a family member. His confrere discovered him dead by
the side of his car after he had gone to get his suitcase. It was a big
surprise and shocked many people.
After a wake on the preceding evening, the Funeral Mass was
celebrated on the 11th August 2014 in the Chapel of the Mother House of
the Surs Antoniennes de Marie. On the afternoon of the same day, there
was a farewell ceremony in the Church of Ste-Hedwige followed by burial
in the family plot of the parish cemetery.
A number of eulogies were given at the funeral especially
that of his sister, Sr. France. She told us that Lawrence was more than
just a brother for her. He was her confidant, a big friend, a well-loved
brother who was always there for her. It was clear that his sudden death
would leave an empty space in her life but she was confident that he would
be always present as the big brother he always was.
Fr. Denis-Paul Hamelin knew Lawrence well both in Africa and
Canada and he gave this testimony about him:
The first and most important thing that I wish to say today about
this friend, who was very easy to get on with, is that he had the heart
of a missionary. He was cut out for this vocation! He was a missionary to
the core.
He loved the Africans and the Africans loved him. His goodness
radiated quite naturally. He never passed needy people without trying to
do something for them.
He knew the local language very well and everybody was at
ease with him because of his lack of pretension. He had no conceit and knew
how to put himself at the level of those who came to him.
Lawrence was a true White Father and the confreres were very important for
him right to the end. He adored community life and always had the good of
the confreres in mind.
Of all his qualities that this sense of community life gave
him, one stands out in a special way; his sense of hospitality. Lawrence
knew how to receive people and put them at ease. One felt that he was happy
to welcome confreres and friends. His care of others went beyond the confines
of his community. He welcomed everybody warmly.
Lawrence, go in peace into the arms of the Lord.
Lauréat Belley
Father Silvio Lazzarato
Fr. Silvio Lazzarato
died in the night of 13th July 2014 in the hospital of Castelfranco Veneto,
Italy. His brother Luigi was at his bedside. He had been admitted to hospital
a couple of days previously very ill and weak and in great pain.
Silvio was born on the 19th October 1926 in San Nazario (Vicenza).
He was the second child in a family of seven boys and girls. He went to
the village primary school before entering the junior seminary at Thiene.
He then studied Philosophy in the seminary of Padua Diocese.
In 1944, Silvio joined the White Fathers at Parella in the
Piedmont region of Italy. He did his novitiate in Gattinara (Vercelli Province)
before going to Thibar and Carthage in Tunisia for theological studies.
He took his Missionary Oath on the 19th March 1951 and was ordained priest
on the 27th June 1951 in Thibar.
His first appointment was as local bursar to the General House
before leaving for the then Belgian Congo at the end of August 1953. He
served as curate in the parishes of Mutongo, Bobandana and Birambizo in
what is now the Diocese of Goma.
In 1957, he was given the task of founding a new parish in
Rutshuru. From 1957 to 1960, he worked at the organisation of the parish
both from the material point of view as well as at the pastoral level. He
emphasised the role of the local community in taking responsibility for
the project and he relied on the collaboration of the Christians as well
as support from outside benefactors.
Silvio returned to Italy in 1960 to become Superior of the
Castelfranco Veneto community. Other than the care of the confreres, his
help was greatly appreciated in promoting the missions and missionary vocations.
People in many parishes still remember him with admiration for his joyful
testimony as a missionary and a Missionary of Africa.
Silvio returned to South-East Zaire in September 1966. He
was appointed to the Diocese of Goma. He was to stay there until nearly
1994. He was superior at various times of Nyakariba, Bobandana, Walikale,
Mweso, Matanda, Birambizo and Goma-Katoy. Life in the forest was difficult
in those years because the war that would afflict this region of Africa
was just beginning.
Here is what a confrere said about Silvio at that time: In
1967, Silvio was appointed to Walikale to replace me. There was a lot of
insecurity in the area because of the increasing turmoil in the country.
Silvio stayed on the spot showing a lot of courage. Many people also stayed
thanks to his encouragement and protection.
The Bishop Emeritus of Goma, Mgr. Faustin Ngabu, who was Silvios
bishop for 35 years, was not able to come to the funeral. Instead, he sent
a message that was read out in the Church. He addressed himself directly
to his old colleague in these words: Fr. Silvio, you have left this
world to join the house of the Father. In your missionary life, you gave
the example of an apostle totally dedicated to the service of people. You
did not know what tiredness meant. You were a priest who loved everybody
without distinction of race or religion. In your apostolic zeal, in places
where a Land Rover could not go, you went on foot even if it meant covering
long distances in order to be close to people in the most isolated villages.
I appreciated that you were a man full of love and full of
attention for the little ones. You were a man of prayer devoted to truth
and justice. In your practice of charity, your left hand did not know what
the right hand was doing. As the founder of Rutshuru, you were the father
in faith for thousands of people.
May the gate of heaven open to welcome you so that you can now enjoy the
happiness and peace in the house of the Father.
Silvio left Africa for good in 1997. He was 71 years old.
He was appointed to Castelfranco Veneto for mission and vocation promotion
in the north of Italy. He put all his experience, wisdom and heart into
this work without ever forgetting Africa.
He liked to read and followed passionately events and problems
in Africa. In the later years of his life when illness, fatigue and age
meant he had to give up outside activities, he was always available to offer
his advice and encouragement to the younger confreres involved in missionary
promotion work. He supported them in his prayers and by showing interest
in their work.
Silvio suffered a great deal in his last days which he lived
without complaining, offering all for the good of the mission. He died on
the 13th July 2014. The Funeral Mass took place in the morning of the 17th
July 2014 in Castelfranco Veneto. That afternoon, he was buried in the family
vault in the cemetery of his native village of San Nazario after another
ceremony in a church full of people. Among the attendance were two Bishops
as well as about 20 priests including two nephews of Father Silvio.
Vittorio Bonfanti
Father Oskar
Genatowski
1936 -
- 2014
Shortly before
Oskars death, a confrere visited him in the nursing home. Oskar was
aware that the doctors had given him only a short time to live. Oskar spoke
in a frail voice, but his spirit of faith deeply impressed the visitor.
Oskar said, I am ready! His whole attitude witnessed to the
fact that he was standing at the threshold of eternal life without fear,
anxiety or worry. He was conscious that, during his missionary life, he
had to struggle with many problems, both spiritual and physical. Nevertheless,
he had matured and suffering had purified him. In peace and with deep confidence,
he then entered into the eternal presence of God.
Oskar was born on the 1st August 1936 in Allenstein/Eastern-Prussia.
The war and post-war years overshadowed his childhood and adolescence. His
father, a worker in a brick factory, was killed at the beginning of the
campaign in Poland. He left behind his wife and five children. One of Oskars
elder brothers was a prisoner of war in Russia, while another brother was
declared a missing person. With the end of the war, the family fled to Pomerania
on the south shore of the Baltic Sea, but the Polish authorities expelled
them. They settled in Hagen in the now Federal State of North Rhine-Westphalia
and the family could make a modest fresh start.
Oskar wanted to become a missionary. He was the youngest of
the children, and as some of his older siblings were now earning some money,
his mother was in a position to send Oskar to the junior seminary of the
White Fathers. In 1951, Oskar entered our minor seminary in Rietberg, and,
later on, went to our school in Grosskrotzenburg.
No doubt, the hardships and sufferings of his early life marked
Oskar. He had to study hard in order to succeed, and he often found it difficult
to open up to others. However, he had a strong will and was determined.
In 1960, he passed his school leaving examination. He tackled his philosophical
studies in our seminary in Trier. He did his noviciate in Hörstel from
August 1962 until August 1963. He continued his theological studies in Totteridge.
Academic studies were not easy for Oskar. However, he made
up for this by endurance, hard work and a genuine piety. Although he was
a quiet and rather shy personality, he integrated well into the community
and his fellow seminarians respected him. In Totteridge, he took his Missionary
Oath on the 27th June 1966. He was ordained a priest in Essen on the 21st
June 1967.
After the pastoral course in London and a short stay in the
Provincial House of Frankfurt, Oskar left for the Diocese of Oyo, Nigeria,
on the 3rd April 1968. He did pastoral work in several parishes (Iganna,
Aiyegbaju, and Oluruntedo). The White Fathers in Nigeria were short of personnel,
and Oskar often lived and worked with only one confrere or even completely
on his own. The Region attempted to create viable communities but Oskar,
who was by nature an introvert, suffered from loneliness and its consequences.
Oskar lived in the Regional House for some time. He lent a
hand in the local parish while, at the same time, remaining the acting parish
priest of a neighbouring parish, where he had been living before. At that
time, Oskar wrote: I have moved from the countryside to town, although
I would have preferred to stay in the countryside. However, the work is
more or less the same though the milieu is different. Here, in town, you
find people of many Nigerian tribes. The apostolate in secondary schools
is important.
His parishioners appreciated Oskar as a calm and discrete
pastor. He himself wrote after returning from one of his home leaves: When
celebrating Mass at the main station on Sunday, I entered straight back
into my pastoral duties. It was a joy for me to be among my people again,
and the joy was not limited to my side.
Oskar had recurring health problems. He was injured in a number
of car accidents. He had to go to Germany twice for treatment. In 1994,
he returned home for good.
Oskar was appointed to Hörstel. He knew the place and
some of the confreres who were living there. He had stayed there previously
while he was receiving medical treatment. Oskar remained pastorally active.
From 1996 until 2008, he was acting parish priest in Dreierwalde, not far
from Hörstel.
After he retired from this position, Oskar continued to do
supply work in the neighbouring parishes. However, his health became more
and more fragile, and he was finally diagnosed with cancer. He had to undergo
prolonged and exhausting treatment. He entered the nursing home of Püsselbüren
for palliative care when the physicians predicted that he only had a few
more weeks to live.
He died in Püsselbüren on the 24th August 2014.
He was buried in Hörstel on the 30th August 2014.
Rolf Wigger
In 1993, the then Regional
of Zambia, Jean-Pierre Sauge, announced the definite return of Br. Weffers
to Germany. He wrote, Br. Weffers has expressed the wish to return
to Germany at the age of 70 years. The Region of Zambia owes much to Brother
Weffers. In the Diocese of Chipata, he did a lot as a builder and teacher
of technical skills. With much love and competence, he later took care of
our guests in the Regional guesthouse of Lusaka. While bursar in the noviciate
of Kasama and afterwards in the Regionals house he proved to be a
confrere who was always willing to help. He is prepared to give some service
to the Province of Germany.
Gerhard Weffers was born on the 23rd October 1923 in the town of Rheydt,
in the Diocese of Aachen, Germany. He was the fourth of five children. His
father was a shoemaker. Gerhard became a professional tailor. When he completed
his training in 1941, he was conscripted into the German Army. From 1945
until 1949, he was a prisoner of war in Russia. Only one third of his companions
survived. After his release, Gerhard worked for some time in a factory that
produced clothing.
On the 1st May 1950, he began his postulancy with the White Fathers in
Langenfeld. From October 1952 until October 1954, he did his noviciate also
in Langenfeld. He was given the religious name of Ubald. However,
he hardly ever used this name, as he was known as Gerry wherever he went.
He did his scholasticate in Marienthal from November 1952 until November
1954. He took his first Missionary Oath in Marienthal on the 26th October
1952.
After his scholasticate, Gerry worked for some time in the German Province.
He taught the novices in Langenfeld, and later took part in the construction
of our new noviciate in Hörstel.
On the 24th February 1957, Gerry travelled to the Diocese of Chipata in
Zambia. He learned the language in Minga while already giving a hand in
the workshops. On the 23rd October 1958, he took his permanent Missionary
Oath in Kachebere, the Senior Seminary on the border of Zambia and Malawi.
Initially, Gerry worked mainly as a carpenter, but he was soon occupied
with construction work. From 1963 to 1964, he got some further professional
training, when he followed a course in architectural drawing and engineering
in Germany. Until 1977, Gerry worked as a builder in many places in the
Diocese of Chipata. He drew up the plans and supervised the construction
of many buildings such as schools, hospitals, training centres for catechists,
churches, as well as residences for priests and sisters.
Gerry was not only a builder; he also was a teacher of technical skills.
The professional training of young people was close to his heart, and it
was one of his important missionary contributions. His Bishop of Chipata
wrote about him: Brother Gerry is a dedicated religious, who is very
much liked by his co-operators and apprentices.
His friendly and helpful character predestined Gerry to become a guest
master. At the beginning of 1977, he was appointed to the guesthouse of
the White Fathers in Lusaka. Apart from caring for the guests, he took over
the task of procurator. Moreover, he was the representative of the missionary
travel agency Raptim. In 1983, he became a member of the Regional Council.
Not only in the guesthouse, but also in town, Gerry was an inspiring presence.
He had good relations with the traders, the civil authorities including
the customs officers. It was said that even the thieves of the town respected
him. They never broke into his yellow car.
Please, Gerry, you have got to help us! He heard these words
repeatedly either at the door or over the phone. Sometimes, a spare part
was urgently needed, or a sick sister had to be sent to Europe for medical
treatment. Gerry was always ready to help, and because of his many good
connections, he usually succeeded. He managed to get the residence and study
permits for all the novices of the White Fathers in time. Without Gerrys
engaging ways, that would never have been possible.
During the ten years of his service as guest master in Lusaka, he accompanied
nearly all arriving or departing visitors to or from the airport. Clever
and connected as he was, he got them quickly through the customs formalities.
He was acquainted with all the customs officers. However, a number of confreres
and others caused him problems by falsely declaring private goods as donations
to the missions. Such lies made even a friendly person like Gerry angry.
Gerry was not exactly organized in his work, often jumping from one task
to another. But then, how else could he have given assistance to so many
people, who expected help from him, and whom he did not want to disappoint?
In 1987, Gerry became the bursar of our noviciate in Kasama. At the conclusion
of his stay there, Gerry wrote: My time in the noviciate has enriched
me. I felt at home with the young people, and I believe that I was accepted
well by them. Of course, it was not always easy to get food ready for 19
young people. However I enjoyed this time in the noviciate. He also
appreciated the fact that in the noviciate he found it easier to find the
time and the silence needed for prayer.
His last task in Zambia was once more as bursar and guest master. From
1989 until 1993, he rendered these services in the Regionals house
in Kasama.
In 1993, after 36 years of missionary work in Zambia, Gerry returned to
Germany. He was 70 years of age. His friendly and welcoming character was
put to good use in Germany as well. He took charge of the reception desk
in Trier. Every day he received benefactors and other visitors.
Wherever Gerry stayed and worked in his 62 years of missionary life, people
were very happy with him and his work. In fact, they were sad whenever he
had to move on to another appointment. His kind and helpful disposition
endeared him to his confreres, his employees and to the many guests he took
care of.
Obviously, he too had to face problems of health and spirituality in his
long missionary life, but these could not impair his fundamental positive
disposition. Everyone could recognize the love he had for his vocation,
for God and for his fellow human beings.
During his last years in Trier, Gerry increasingly felt the weight of old
age and he had to reduce his commitments. After a stroke, he died in Trier
on the 9th July 2014. He was buried on the main cemetery of Trier on 14th
July 2014.
Rolf Wigger