HISTOIRE

Les premiers Missionnaires d'Afrique
originaires du sud du Sahara

Les premiers confrères ougandais en 1893. Debout: F. Fortuna Kwatoti (six ans de mission en Tanzanie), F. Barnabé Walabieki (deux ans en Tanzanie), F. Paulo Kiwanuka (mort en novembre 1894 en route pour sa mission), F. Caroli Nampagi (deux ans de mission en Tanzanie), F. Léon Lwanga (12 ans à la maison-mère), et le célèbre Frère Tobie Kabuga Kizza (décédé en 1961, à 88 ans, après 65 ans de mission en différentes provinces de l'Ouganda). Photo Archives M.Afr.

Les premiers Missionnaires d'Afrique
originaires du sud du Sahara


En 1895, 12% des Frères Pères Blancs envoyés en mission étaient des Ougandais. Premiers membres de la Société des Missionnaires d'Afrique originaires du sud du Sahara, les Frères Fortunat Kwatoti, Léon Lwanga, Tobie Kizza, Barnabé Walabieki et Caroli Nampagi ont tous travaillé comme missionnaires hors de leur pays ou région d'origine. Pour compléter cette liste des six premiers religieux ougandais, ajoutons-y le F. Paulo Kiwanuka, mort en septembre 1894 sur la route de la Côte aux Grands Lacs, en Tanzanie, alors qu'il revenait d'Alger via Marseille, après son noviciat.

Le Frère Fortunat Kwatoti
est né au Bunyoro vers 1870. Tout jeune, il est capturé par des soldats baganda et gardé en servitude. En juin 1881, les missionnaires le rachètent pour le prix d'une pièce d'étoffe méricani. Ce rachat était au cœur de l'œuvre de libération des esclaves vers laquelle le Cardinal Lavigerie avait orienté ses premiers missionnaires. À l'orphelinat de Rubaga, dit le diaire, il est " notre petit portier ". En novembre 1882, quand les missionnaires décident de quitter le Buganda pour le sud du lac, Fortunat les suit et va jusqu'à Kipalapala, en Tanzanie d'aujourd'hui. Le 28 décembre 1883, il quitte l'Afrique centrale pour un grand voyage en Europe avec les Pères Livinhac et Lévesque. C'est le deuxième groupe d'Ougandais à visiter l'Europe. Envoyé à Malte pour recevoir la formation de catéchiste-médecin, il y étudie pendant cinq ans. En 1888, le P. Lourdel lui envoie une petite somme, " une dizaine de francs de ma part ". Il précise au procureur : " Et dites-moi combien de messes j'aurai à acquitter ". En octobre 1890, Fortunat quitte Malte et devient cuisinier des Pères Blancs à Rome en attendant de rejoindre le postulat des Frères à Alger en 1891. Le premier novembre, il reçoit l'habit. Il fait son Serment missionnaire (temporaire) le 2 avril 1893. Il devient ainsi le premier " religieux " de son pays et le premier membre ougandais de la Société des Pères Blancs.


Carte en couleur publiée dans MISSIONS D'ALGER de janvier 1891.MISSIONS D'ALGER est l'ancêtre
de nos bulletins, magazines et newsletters destinés aux " parents, amis et bienfaiteurs, et aux jeunes ".

Le Frère Fortunat Kwatoti part pour l'Afrique centrale en 1894 avec le 12ème caravane et est nommé dans le vicariat de l'Unyanyembe où il travaille dans trois postes. En 1894, Mgr Hirth demande en vain à Livinhac de le nommer dans le nouveau poste qu'il voulait créer au Toro (Ouganda). En mai 1900, il se retire de la Société des Pères Blancs. Le F. Fortunat Kwatoti, né libre au Bunyoro, réduit en esclavage, libéré, étudiant en médecine et cuisinier à Rome, fut le premier Africain au Sud du Sahara à rejoindre la Société. Il a été missionnaire pendant six ans en Tanzanie.

Les cinq autres premiers Pères Blancs ougandais faisaient partie du groupe de 14 jeunes Baganda libres qui, en 1890, escortent Mgr Livinhac jusqu'à la Côte quand celui-ci retourne vers l'Afrique du Nord pour y servir comme Supérieur Général de la Société. En arrivant à Zanzibar, Mgr Livinhac écrit au cardinal Lavigerie au sujet des jeunes : " Ils sont tous bien disposés et assez jeunes pour pouvoir être instruits et devenir des aides des missionnaires. … Ils me demandent de les amener en Ulaya (Europe) où ils espèrent recevoir une instruction qu'ils ne trouvent pas dans leur pays si troublé ". Après un télégramme favorable du Cardinal, les jeunes embarquent tous. Ils arrivent à Paris juste à temps pour le grand lancement par Lavigerie de la campagne anti-esclavagiste, le 21 septembre 1891. " Ce fut comme un coup de théâtre de la Providence ". Ensuite, passant par Lyon et Marseille, ils vont à Rome. Le Pape Léon XIII les reçoit en audience le 10 octobre 1891. De là, Léon Lwanga rejoint le postulat des Frères à Alger, et sept jeunes du groupe partent pour Malte pour des études de catéchistes-médecins. Les six autres sont envoyés au petit séminaire de St-Eugène, près d'Alger, et deviennent ainsi les premiers séminaristes ougandais.

Le Frère Léon Lwanga, né vers 1860 d'un père qui était chef, avait été envoyé encore enfant au service du roi, le Kabaka Mutesa. Il faisait partie des pages royaux qui ont fourni les premiers catéchumènes. Les pages étaient de jeunes nobles placés au service d'un seigneur pour apprendre le métier des armes et rendre service au palais. Léon a été baptisé en 1885, probablement par le P. Lourdel, au cours de la période d'incertitude, juste avant les persécutions. Il reçoit le prénom de Mgr Livinhac. En novembre de cette année, le Kabaka Mwanga fait exécuter Joseph Mukasa.
On retrouve ensuite Léon avec le P. Ludovic Girault dans le nord de Tanzanie comme cuisinier des Pères. Il rejoint Mgr Livinhac en décembre 1889 pour la fondation du poste dans les îles Sese. Quand le premier avril 1890, Mgr Livinhac quitte le Buganda pour la Côte et l'Afrique du Nord, Léon Lwanga est le chef de l'escorte armée qui l'accompagne. Après le passage à Paris et à Rome pendant la campagne anti-esclavagiste, il écrit une longue lettre à ses amis restés en Ouganda, en particulier à Gabriel Kintu. Elle fut publiée dans Missions d'Alger.

Au début de novembre 1890, il entre au postulat à Maison-Carrée. Il reçoit l'habit le 29 mars 1891, fait son premier Serment le 25 mars 1894 et son Serment définitif en 1903. Sa notice nécrologique nous explique que son noviciat ne fut pas facile : y entrer à 30 ans, apprendre le français, se discipliner après une vie de soldat et d'aventurier… Tout cela, note-t-on, ne l'a pas empêché de devenir un modèle de régularité, de sobriété et de grande piété. Après son noviciat, il reste à Maison-Carrée et travaille surtout à la reliure des livres. Il est aussi moniteur auprès des missionnaires nommés pour l'Ouganda. Il leur apprend les premiers rudiments de luganda. Par sa fervente piété et son attachement au célibat, il fit naître une attitude positive à l'égard des Africains dans la mentalité des futurs missionnaires.

Fin 1904, on découvre qu'il est atteint de tuberculose osseuse. Malgré une opération, il meurt le premier mars 1906. Le Frère Léon Lwanga, Ougandais, a travaillé 12 ans à la maison mère de la Société à Alger.

Le Frère Tobie Kabuga Kizza
est le plus connu du groupe car il a vécu et travaillé jusqu'en 1961 en Ouganda. Tobie Kizza est né vers 1873 à Mitala Maria dans le Mawokota (Buganda). Tout jeune, on l'envoie à la cour du roi, le Kabaka Mwanga. Il y est employé comme aide-cuisinier d'un des parents du roi. Il commence à prier avec les premiers missionnaires. Il a connu et a même été catéchisé par Kizito et Joseph Musei, futurs martyrs. Il est baptisé par le P. Lourdel en 1890, à l'âge de 17 ans. Volontaire pour faire partie de l'escorte de Mgr Livinhac, il visite lui aussi Paris et Rome. En novembre 1890, il va étudier à Malte où pendant deux ans il est initié à la médecine. Toute sa vie, il gardera le souci de soulager les malades en leur procurant des remèdes et en leur donnant des conseils d'hygiène.

Le 14 septembre 1892, à 19 ans, il entre au postulat des Frères à Maison-Carrée et reçoit l'habit 18 janvier 1893. À la fin de son noviciat, le 14 avril 1895, il prononce son premier Serment. En mai 1896, il retourne au pays natal et est nommé à la mission des îles Sese, sur le lac Nyanza-Victoria. Il fait son Serment définitif à Rubaga, le 31 octobre 1901. Au cours de sa vie, il sera nommé dans une cinquantaine de postes, dans les différentes provinces du pays, au Buganda, au Toro, en AnkoLe frère Tobie Kizza âgé. le regard de celui qui a tout vu depuis le début...le et au Kigezi. Il apprend à l'occasion une langue nouvelle puisqu'on ne parle pas partout le luganda. Dans certains postes, il fait jusqu'à trois séjours. Le frère Tobie est un bon maçon et construit des nombreuses bâtiments. Il est aussi menuisier. On rappelle encore son esprit d'économie et son horreur de tout gaspillage. Il donnera sa vie, pendant plus de 64 ans, à la Mission en Ouganda. Il est décédé à Virika le 6 janvier 1961, à l'âge de 88 ans. Toute sa vie de missionnaire a été vécue en communauté avec des confrères européens et nord-américains. Sa notice conclut : " Muganda très populaire, à la voix douce et encourageante, au bon rire et à l'accueil captivant, il était aimé de tous, toujours surnaturel et homme du Bon Dieu."

Peu de données sont disponibles sur les trois autres Frères de ce groupe des 14 Ougandais qui accompagnent Mgr Livinhac pour le voyage de 1890. Le Frère Paulo Kiwanuka est originaire de Singo (Buganda). On peut supposer qu'il est dans le groupe des catéchumènes ou même déjà baptisé pendant la période de persécution car il fut mutilé : sur ordre de Mwanga, on lui avait coupé une oreille. Après le passage par Paris et Rome, il est aussi envoyé à Malte. Deux ans après, il entre au postulat des Frères et reçoit l'habit le 18 janvier 1893. Désigné pour la mission du Nyanza, il part de Marseille en juin 1894, avec le 13ème caravane. Entre la Côte et le lac Victoria, il meurt sur la route du retour, le 8 septembre 1894, " d'une fièvre compliquée d'une dysenterie ", .

Le Frère Barnabé Walabieki
est du Kyaggwe (Buganda). Comme les autres du groupe, il visite Paris et Rome. Étant donné ses bonnes dispositions, on pensa lui faire apprendre le latin en vue du sacerdoce. Après un essai au petit séminaire de St-Eugène, ses professeurs le réorientent vers le postulat des Frères. Il y entre le 1er juillet 1891, reçoit l'habit le 1er novembre et fait son premier Serment le 25 mars 1894. Avec le Frère Paolo Kiwanuka, il prend le bateau en juin 1894 pour aller travailler à Kamoga et à Marienberg en Tanzanie. Il quitte la Société deux ans plus tard. Il s'établit au Buddu (province de l'Ouganda).

Du Frère Caroli Nampagi, Muganda, on sait seulement qu'après deux ans à Malte, il entre au postulat en septembre 1892, reçoit l'habit le 15 janvier 1893, et part en juin 1894 vers le Nyanza, ensemble avec les Frères Paolo Kiwanuka et Barnabé Walabieki. Il quitte la Société après avoir travaillé deux ans dans le nord de la Tanzanie. Ensuite, il a vécu au Buddu (Ouganda). Il est mort à Kyejomanyi.
Cette histoire des premiers Pères Blancs ougandais est assez étonnante, puisqu'elle est contemporaine des débuts de l'évangélisation des pays des Grands Lacs africains, dans les quinze dernières années du 19e siècle. Trois de ces premiers Frères ont persévéré jusqu'à la fin de leurs vie et les trois autres ont préféré quitter la Société après quelques années de Serment.


Mgr Léon Livinhac et le P. Ludovic Girault 'retiennent leur souffle pour le portrait' avec les 14 Ougandais qui firent le voyage de 1890. On y reconnaît le grand Léon, Tobie aux bras croisés, Barnabé assis à droite, Paulo à l'oreille coupée debout à gauche ...

Les premiers missionnaires avaient une grande ouverture d'esprit quant à l'accueil de jeunes Africains dans la Société. Ceux-ci, compagnons de jeu et de prière des martyrs, ne manquaient pas non plus de courage et de foi pour aller jusqu'à embrasser une vie totalement étrangère à leurs traditions. La Société, dans ses premières années, faisait preuve d'une volonté très forte d'internationalisation, et pas seulement entre les nations d'Europe ! Les premiers missionnaires croyaient aussi fermement que l'Afrique serait convertie " par les Africains eux-mêmes devenus apôtres à leur tour ", comme le leur avait appris Lavigerie.

On peut se demander pourquoi, dès le début du 20e siècle, on changea d'approche ? La Société cessa, en règle générale, d'admettre des Africains et de les envoyer se former en Afrique du Nord ou en Europe. Y-avait-il des raisons économiques, sociales et culturelles ? La réponse habituelle à cette question, c'est qu'on a donné la priorité absolue à la formation d'un clergé séculier et de congrégations locales, sur place en Afrique.


Marinus Rooijackers
(ancien confrère vivant à Lyon, France)
mrooijackers@aol.com


Les renseignements pour cette brève évocation des premiers M. Afr. ougandais ont été puisés dans le bulletin Missions d'Alger, dans les diaires des missions, les journaux de voyage et dans les différents registres de la Société qu'on trouve aux archives des M. Afr. à Rome, ainsi que dans les notices nécrologiques. Cet article avec ses notes a été classé aux archives de la maison généralice.

(Photographies et carte des Archives MG, Karl Stärk.)


Article paru dans le Petit Echo N° 952 2004/6

 


HISTORY

First sub-Saharan
Missionaries of Africa

The first Ugandan confreres in 1893. standing: Bro. Fortunat Kwatoti (6 years of Mission in Tanzania), Bro. Barnabé Walabieki (2 years in Tanzania), Bro. Paulo Kiwanuka (died in November 1894 en route to his Mission), seated: Bro. Caroli Nampagi (2 years of Mission in Tanzania), Bro. Leon Lwanga (12 years in the Mother House), and the famous Brother Tobie Kizza (died in 1961, 88 years old, after 65 years of Mission in different provinces of Uganda.)

 

In 1895, Ugandans were 12% of the White Father Brothers sent on Mission. The first members of the Society of Missionaries of Africa from south of the Sahara, Brothers Fortunat Kwatoti, Léon Lwanga, Tobie Kizza, Barnabé Walabieki and Caroli Nampagi had all worked as Missionaries outside their region or country of origin. To complete this list of the first six Ugandan Religious, let us add Brother Paolo Kiwanuka, who died in September 1894 on the shores of the Great Lakes in Tanzania, after his noviciate, on his return from Algiers via Marseilles.



Brother Fortunat Kwatoti
was born in Bunyoro about 1870. When he was quite small, Baganda soldiers captured and enslaved him. In June 1881, Missionaries redeemed him for the price of a bolt of 'mericani' cloth. This redemption was at the core of the freedom from slavery enterprise towards which Cardinal Lavigerie had orientated his Missionaries. In Rubaga orphanage, according to the diary, he was 'our little gatekeeper'. In November 1882, when the Missionaries decided to leave Buganda for the south of the lake, Fortunat followed them as far as Kipalapala, in present-day Tanzania. On the 28th December 1883, he left central Africa for the long journey to Europe with Fathers Livinhac and Lévesque. It was the second group of Ugandans to visit Europe. Fortunat was sent to Malta for five years to train as a doctor-catechist. In 1888, Fr. Lourdel sent him a small amount of money, 'some ten francs, or so from me'. He was more specific to the Procurator, "Let me know how many Masses I need to say for it". In October 1890, Fortunat left Malta and became the cook for the White Fathers in Rome while waiting to join the Brothers' Postulancy in Algiers in 1891. On the 1st November he was clothed in the habit. He took his (temporary) Oath on the 2nd April 1893. He thus became his country's first 'Religious' and the first Ugandan member of the Society of White Fathers.


Colour map published in MISSIONS D'ALGER of January 1891.MISSIONS D'ALGER is the forerunner of our bulletins, magazines and newsletters intended for 'parents friends, benefactors and young people."

Brother Fortunat Kwatoti left with the 12th caravan in 1894 for central Africa and was appointed to Unyanyembe Vicariate where he worked in three stations. In 1894, Bishop Hirth pleaded in vain with Livinhac to have him sent to the new station he wanted to found in Toro (Uganda). In May 1900, he withdrew from the Society of White Fathers. Brother Fortunat Kwatoti, born free in Bunyoro, reduced to slavery, emancipated, student of medicine and cook in Rome, was the first African from south of the Sahara to join the Society. He was a Missionary for six years in Tanzania.

The other first five Ugandan White Fathers were part of the group of 14 young free Baganda whom Bishop Livinhac escorted to the Coast when he was returning to North Africa to serve as Superior General of the Society in 1890. On arrival in Zanzibar, Bishop Livinhac wrote to Cardinal Lavigerie concerning the young men. "They are all well disposed and young enough to be trained as helpers to the Missionaries. They are asking me to bring them to Ulaya (Europe) where they hope to receive the education they do not have in their own troubled country." After a favourable reply by telegram from the Cardinal, all the young men embarked. They arrived in Paris just in time for the anti-slavery campaign solemnly launched by Lavigerie on the 21st September 1891. "It seemed a dramatic and providential turn of events". Then, by way of Lyons and Marseilles, they went on to Rome where Pope Leo XIII received them in audience on the 10th October 1891. From there, Léon Lwanga joined the Brothers' Postulancy in Algiers and seven young men of the group left for Malta and studies in medicine and catechetics. The six others were sent to the Junior Seminary in St. Eugène, near Algiers, and thus became the first Ugandan seminarians.

Brother Léon Lwanga, born about 1860, was the son of a chief and sent while still a boy into the service of the King, Kabaka Mutesa. He formed part of the royal pages, among the first catechumens. Pages were young nobles assigned to serve a member of the aristocracy to learn the skills of warfare and to render service at the palace. Léon had been baptised in 1885, probably by Fr. Lourdel during the unpredictable period just before the persecutions. He received the same Christian name as Bishop Livinhac. In November of that year, Kabaka Mwanga had Joseph Mukasa executed.
We come across Léon again, with Fr. Ludovic Girault in the north of Tanzania, as cook to the Fathers. He joined Bishop Livinhac in December 1889 for the founding of the mission station on the Sese Islands. When Bishop Livinhac left Buganda for the North African coast on the 1st April 1890, Léon Lwanga was the head of the armed escort accompanying him. After passing through Paris and Rome during the anti-slavery campaign, he wrote a long letter to his friends who remained in Uganda, in particular to Gabriel Kintu. It was published in 'Missions d'Alger'.
At the beginning of November 1890, he entered the Postulancy at Maison Carrée. He was clothed on the 29th March 1891, taking his first Oath on 25th March 1894 and his Perpetual Oath on 29th March 1903. His obituary tells us that his noviciate was not easy: enter at age 30, learn French, and submit to discipline after a life as soldier and adventurer. All that, it was noted, did not prevent him from becoming a model of reliability, moderation and great piety. After his noviciate, he stayed on at Maison Carrée and worked mainly in bookbinding. He was also an instructor for those Missionaries appointed to Uganda. He taught them the rudiments of Luganda. "By his intense piety and love of celibacy, he helped to create a more positive attitude towards Africans in the mind of would-be missionaries." At the end of 1904, it was discovered he was suffering from tuberculosis of the bone. In spite of an operation, he died on the 1st March 1906. Brother Léon Lwanga, Ugandan, worked for 12 years in the Generalate of the Society in Algiers.


Brother Tobie Kabuga Kizza
is the best known of the group as he lived and worked in Uganda until 1961. Tobie Kizza was born about 1873 at Mitala Maria in Mawokota (Buganda). He was sent as a young boy to the royal court of Kabaka Mwanga. He was employed as a cook's helper in one of the royal families. He began praying with the first Missionaries. He knew and was even taught catechism by Kizito and Joseph Musei, future martyrs. He was baptised by Fr. Lourdel in 1890 at the age of 17. As a volunteer in forming the escort for Bishop Livinhac, he too visited Paris and Rome. In November 1890, he went to study in Malta and followed a two-year introductory course in medicine. Throughout his life, he would be concerned to relieve suffering patients by providing them with medicine and giving them advice on hygiene.
On the 14th September 1892 at the age of 19, he entered the Brothers' Postulancy at Maison Carrée and was clothed on the 18th January 1893. At the end of his noviciate on the 14th April 1895, he took his First Oath. In May 1896, he returned to his home country and was appointed to the Sese Islands mission station on Lake Nyanza-Victoria. He took his Perpetual Oath in Rubaga on the 31st October 1901. In the course of his life, he would be appointed to nearly fifty mission stations, in the different provinces of the country, Buganda, Toro, Anchole, and Kigezi. On occasion, he learned other languages as Luganda was not spoken everywhere. He was sometimes three times in the same station. Brother Tobie was a good mason and constructed many buildings. He was also a carpenter. Even today, he is remembered for his thrifty attitude and his horror of any wastage. He spent over 64 years of his life at the service of the Mission in Uganda. He died in Virika on the 6th January 1961 at the age of 88. His whole life was lived in community with European and North American confreres. His obituary concludes: "He was a very popular Muganda, with a soft and heartening voice, ready laughter and charming welcome. Everyone liked him, he was at all times spiritual and a fine man of God."


There are few details available on the three other Brothers of this group of 14 Ugandans who accompanied Bishop Livinhac on the journey of 1890. Brother Paolo Kiwanuka came from Singo (Buganda). We can only suppose he was among the group of catechumens or even already baptised during the period of persecution, as he had been mutilated. On the orders of Mwanga, they cut off one of his ears. After passing through Paris and Rome, he too was sent to Malta. Two years later, he entered the Brothers' Postulancy and took the habit on the 18th January 1893. Appointed for the Nyanza Mission, he left from Marseilles with the 13th caravan in June 1894. He died on the return trip, "of a fever, complicated by dysentery" between Lake Victoria and the coast, on the 8th September 1894.

Brother Barnabé Walabieki
was from Kyaggwe (Buganda). As with the others of the group, he visited Paris and Rome. Due to his promising aptitudes, they thought of getting him to learn Latin in view of the priesthood. After a trial at the Junior Seminary of St. Eugène, his teachers redirected him to the Brothers' Postulancy. He entered it on 1st July 1891, was clothed on 1st November, and took his First Oath on 25th March 1894. Along with Brother Paolo Kiwanuka, he took ship in June 1894 to work in Kamoga and Marienberg in Tanzania. He left the Society two years later, settling in Buddu (a province of Uganda).

Concerning Brother Caroli Nampagi, Muganda, all that we know is that after two years in Malta, he entered the Postulancy in September 1892, took the habit on the 15th January 1893 and left in June 1894 for Nyanza, together with Brothers Paolo Kiwanuka and Barnabé Walabieki. He left the Society after working for two years in the north of Tanzania. Afterwards, he lived in Buddu (Uganda), and died in Kyejomanyi.

This history of the first Ugandan White Fathers is quite amazing, as it is contemporary with the beginnings of evangelisation in the Great Lakes region, in the last fifteen years of the 19th century. Three of those first Brothers persevered to the end of their days and three others preferred to leave the Society after several years of Oath.


Bishop Léon Livinhac and Fr. Ludovic Girault, holding their breath for the photo, with the 14 Ugandans who made the journey in 1890. The tall Léon is noticeable and Tobie with his arms folded; Barnabé is seated far right, and Paulo, center, with his ear cut off...

The first Missionaries were very open-minded towards welcoming young Africans into the Society. These latter, companions in play and prayer of the Martyrs, did not lack courage and faith either, in taking on a life totally alien to their traditions. In its early years, the Society demonstrated a very strong determination for internationalisation and not just for European nations! The first Missionaries also firmly believed, that as Lavigerie had taught them, 'the Africans themselves, once they become apostles in their turn', would convert Africa.

There is room to ask why, from the beginning of the 20th century, the method changed. As a general rule, the Society stopped admitting Africans and sending them for training to North America and Europe. Were there economic, social, and cultural reasons? The usual answer is that absolute priority was given to the training of secular clergy and local Congregations, situated in Africa.


Marinus Rooijackers
(former confrere now living in Lyons, France)
mrooijackers@aol.com


The information for this short evocation of the first Ugandan Missionaries of Africa was drawn from the Missions d'Alger bulletin, mission diaries, travel journals and different records of the Society, as well as obituaries found in the Missionary of Africa Archives in Rome. This article with its notes is classified in the Generalate Archives.

(Pictures and map provided by Karl Stärk, M.Afr. Photo Archives.)

Article from the Petit Echo N° 952 2004/6